Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mastkoker mogelijk verwijderen
#1
Goedendag,

Al enige tijd blader ik door dit forum heen. En zo vond ik zelfs een topic van de oude eigenaar van de Grundel die wij inmiddels 2 jaar geleden van hem hebben overgekocht: https://www.platbodemforum.nl/showthread.php?tid=820

Ik heb echter een vraag over deze Grundel. Er loopt een stevige buis vanaf de mastvoet door naar het vlak van het bootje.  Ik ga er van uit dat dit een deel is van de constructie van de boot en het opvangen van de krachten die de mast op het schip levert. Ik zie echter weinig grundels die dit ook hebben. Heeft er iemand ervaring met het verwijderen van zo'n mastvoet constructie en het wellicht opvangen van de krachten op een andere manier?
Het idee is om van de voorste twee bedden 1 groot bed te maken, maar dat lukt dus helaas niet met de mastvoetconstructie in het midden.

[Afbeelding: VOei7Pm.jpg]

Alvast bedankt!
Antwoord
#2
Op een mastkoker komen veel krachten. Zijwaartse, voor-/achterwaartse, wringende en ook neerwaartse krachten.
Die paal is er vooral voor om die neerwaartse krachten op te vangen die door de mast worden doorgegeven. Die neerwaartse krachten zijn het grootst wanneer er met stevige wind aandewind wordt gevaren: dan staat het loefwant (snaar)strak en trekken grootschoot, fokkeschoot en halstalie en vallen de mast ook flink naar beneden.
Verder geeft die paal wat steun aan het vlak, waar een flinke opwaartse (drijf)kracht op staat.

De paal kan weg, maar dan zal er een constructie moeten komen waarmee al die krachten kunnen worden opgevangen, bijvoorbeeld een raamspant. Het hangt van je boot af hoe die constructie er uit zal moeten zien en hoe zwaar die moet worden.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#3
Kortom, hij zal wel blijven staan.
Die paal maakt het schip veel vormvaster en stijver als extra hulpconstructie het doosprofiel wat de romp vormt.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#4
Ja dan zal ik een dikker spant moeten plaatsen ter plaatse van de mast. Wellicht eerst maar eens kijken wat er momenteel zit achter de betimmering aan spantdiktes. Misschien is een extra profiel onder het dek al voldoende.
Heeft iemand misschien bouwtekeningen van grundels die geen paal onder de mastkoker hebben?
Antwoord
#5
Ik zou gewoon een tweepersoonsbed maken met een paal in het midden. Twee matrassen met een uitsparing voor de paal maken, of een strook schuimrubber ertussen ter dikte van de paal, en twee dekbedden. Scheelt een hoop gedoe, en ik zie niet hoe je op een nette manier die neerwaartse krachten onderdeks of bovendeks op een nette manier op kunt vangen.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#6
(11-03-2020, 16:48)popeye schreef: Ik zou gewoon een tweepersoonsbed maken met een paal in het midden. Twee matrassen met een uitsparing voor de paal maken, of een strook schuimrubber ertussen ter dikte van de paal, en twee dekbedden. Scheelt een hoop gedoe, en ik zie niet hoe je op een nette manier die neerwaartse krachten onderdeks of bovendeks op een nette manier op kunt vangen.

Groet, Jack.
Antwoord
#7
Onze grundel 8.5 heeft ook een dergelijke buis onder de mastvoet. De grundel is in opdracht van J Kooijman bij Loose in Drimmelen in 1965 gebouwd. Is jullie grundel daar wellicht ook gebouwd? De mastvoet kent bij onze grundel aan de onderkant een plaat die door het teak- en onderdek met bouten en moeren vastgezet is aan een plaat die boven aan de buis is gelast. Deze plaat zit tevens gelast aan de dakspanten (aan de binnenkant van de kajuit). Bij hert leggen van het teakdek hebben wij de mastvoet verwijderd en nadien weer gemonteerd. Toen hebben we ook de buis aan de onderkant op een spant op het vlak weer vastgezet - hier zat hij niet meer goed vast. Volgens mij komen er erg veel krachten op deze mastvoet te staan, dus ook op genoemde platen, buis en vlak...
Antwoord
#8
Ja er komen zeker veel krachten op de buis. Zomaar verwijderen zal geen goede oplossing zijn. Het bed er omheen bouwen is ook zeker een optie wat een stuk minder werk is dan een dik spant er bij lassen. Maar wie weet is er toch iemand ook ooit aan het knutselen geslagen met dit probleem.

Ik heb nog niet gekeken hoe de buis precies vastzit. Daarvoor zou ik betimmering moeten verwijderen, wat er tot nu toe nog vrij netjes in zit.
Ook ben ik er nog niet helemaal achter waar de grundel gebouwd is. Zal eens beter in de machinekamer kijken of er een nummer staat.
Antwoord
#9
(11-03-2020, 16:48)popeye schreef: Ik zou gewoon een tweepersoonsbed maken met een paal in het midden. Twee matrassen met een uitsparing voor de paal maken, of een strook schuimrubber ertussen ter dikte van de paal, en twee dekbedden. Scheelt een hoop gedoe,
Groet, Jack.


Ook een prima anticonceptie middel.... Big Grin

Héél vroeger voer ik op een Groenlandse houten kotter van 21m. Door het 2 persoonsbed achter liep de roerkoning.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)