Berichten: 26
Topics: 4
Lid sinds: Mar 2020
Berichten: 628
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2016
04-03-2020, 17:41
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-03-2020, 0:45 door Berghout-2.)
Op een mastkoker komen veel krachten. Zijwaartse, voor-/achterwaartse, wringende en ook neerwaartse krachten.
Die paal is er vooral voor om die neerwaartse krachten op te vangen die door de mast worden doorgegeven. Die neerwaartse krachten zijn het grootst wanneer er met stevige wind aandewind wordt gevaren: dan staat het loefwant (snaar)strak en trekken grootschoot, fokkeschoot en halstalie en vallen de mast ook flink naar beneden.
Verder geeft die paal wat steun aan het vlak, waar een flinke opwaartse (drijf)kracht op staat.
De paal kan weg, maar dan zal er een constructie moeten komen waarmee al die krachten kunnen worden opgevangen, bijvoorbeeld een raamspant. Het hangt van je boot af hoe die constructie er uit zal moeten zien en hoe zwaar die moet worden.
Wim.
Berichten: 1.613
Topics: 108
Lid sinds: Sep 2014
VSRP lid: Nee
04-03-2020, 19:46
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-03-2020, 10:15 door Calidris.)
Kortom, hij zal wel blijven staan.
Die paal maakt het schip veel vormvaster en stijver als extra hulpconstructie het doosprofiel wat de romp vormt.
Berichten: 26
Topics: 4
Lid sinds: Mar 2020
Ja dan zal ik een dikker spant moeten plaatsen ter plaatse van de mast. Wellicht eerst maar eens kijken wat er momenteel zit achter de betimmering aan spantdiktes. Misschien is een extra profiel onder het dek al voldoende.
Heeft iemand misschien bouwtekeningen van grundels die geen paal onder de mastkoker hebben?
Berichten: 584
Topics: 38
Lid sinds: Dec 2013
Ik zou gewoon een tweepersoonsbed maken met een paal in het midden. Twee matrassen met een uitsparing voor de paal maken, of een strook schuimrubber ertussen ter dikte van de paal, en twee dekbedden. Scheelt een hoop gedoe, en ik zie niet hoe je op een nette manier die neerwaartse krachten onderdeks of bovendeks op een nette manier op kunt vangen.
Groet, Jack.
Berichten: 278
Topics: 13
Lid sinds: May 2016
Berichten: 278
Topics: 13
Lid sinds: May 2016
Onze grundel 8.5 heeft ook een dergelijke buis onder de mastvoet. De grundel is in opdracht van J Kooijman bij Loose in Drimmelen in 1965 gebouwd. Is jullie grundel daar wellicht ook gebouwd? De mastvoet kent bij onze grundel aan de onderkant een plaat die door het teak- en onderdek met bouten en moeren vastgezet is aan een plaat die boven aan de buis is gelast. Deze plaat zit tevens gelast aan de dakspanten (aan de binnenkant van de kajuit). Bij hert leggen van het teakdek hebben wij de mastvoet verwijderd en nadien weer gemonteerd. Toen hebben we ook de buis aan de onderkant op een spant op het vlak weer vastgezet - hier zat hij niet meer goed vast. Volgens mij komen er erg veel krachten op deze mastvoet te staan, dus ook op genoemde platen, buis en vlak...
Berichten: 26
Topics: 4
Lid sinds: Mar 2020
Ja er komen zeker veel krachten op de buis. Zomaar verwijderen zal geen goede oplossing zijn. Het bed er omheen bouwen is ook zeker een optie wat een stuk minder werk is dan een dik spant er bij lassen. Maar wie weet is er toch iemand ook ooit aan het knutselen geslagen met dit probleem.
Ik heb nog niet gekeken hoe de buis precies vastzit. Daarvoor zou ik betimmering moeten verwijderen, wat er tot nu toe nog vrij netjes in zit.
Ook ben ik er nog niet helemaal achter waar de grundel gebouwd is. Zal eens beter in de machinekamer kijken of er een nummer staat.
Berichten: 1.613
Topics: 108
Lid sinds: Sep 2014
VSRP lid: Nee
12-03-2020, 13:37
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-03-2020, 13:39 door Calidris.)