This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Onderhoud giek
Het afgelopen najaar de mast kaalgehaald en gelakt. Mag wel eens na 16 jaar.
Ook de giek is nu aan de beurt. Deze kaalgehaald, twee nieuwe (Amerikaans wit eiken) schildpadblokken voor de reeflijnen - nog in de ruwe vorm - gemaakt. (de oude stonden in de Coelan wat een zooi...) Ook twee nieuwe teak kikkers en een steviger eiken grondblok voor de onderlijkstrekker klem. En vervolgens alles lakken. Big Grin

[Afbeelding: 906fa3328c75f52ecbd45b8beed34e19.jpg]
Antwoord
Goed werk!
Het hout ziet er prima uit.
Groet,
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Netjes
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
Het vervolg: de twee schildpadblokken passend op de giek maken. Smile

[Afbeelding: a0d690250972641012782bef615d0af8.jpg]

[Afbeelding: ce24311fe919ebb08c9d11c72c1a52ac.jpg]
Antwoord
Vanmiddag maar verder geklust op zolder. Nog even en de rondekanten frees kan er langs. Smile

[Afbeelding: 3d91ada2e815dac7d2e94c66c7bbe19e.jpg][Afbeelding: c131f6da5728c0ad6407e96c81088292.jpg]
Antwoord
Ziet er goed uit!
Antwoord
Dank je. De twee eiken schildpadblokken en de teakhouten klampen zijn klaar op te verlijmen op de giek.

[Afbeelding: b3e966dcbd01607b969465d6c53216d7.jpg]
Antwoord
Hoe heb je die giek zo mooi kaal gekregen? Blijft altijd lastig op een rond oppervlak.
Antwoord
Had al eerder een verfkrabber in de ronding van de mast geslepen. Samen met de verfstripper werkte die verfkrabber nu bij de giek ook goed.
Antwoord
Dat werkt goed, een Stanley no80 cabinetscraper of schraapstaal gaat ook als een speer.
Hier nog een draadje over het kaalhalen van een mast

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Een Stanley no80 werkt prima maar lijkt mij ook een risico als de houtdraad ietsje anders loopt is er een hap uit...
Een schraapstaal gebruik ik wel.

De verfstripper en een vorm geslepen verfkrabber werkt prettig. Eventueel nog lichtjes het schraapstaal erover. Daarna met een holle schuurkurk in de lengte met korrel 80 schuren. Ik schuur hout liever niet machinaal.

De schuurkurk heb ik met een houtrasp ook in de ronding van de mast op maat gemaakt.
[Afbeelding: c2f5348e076b57ad551dc0f5126bd264.jpg]
Antwoord
Het nieuwe onderlijkstrekker blok is ook klaar.

[Afbeelding: 529f01721a4583de3ed3ba744d3b502b.jpg]

[Afbeelding: db37652c4acdf4dee29b4b3ae9baaca5.jpg]
Antwoord
Werkelijk schitterend: Vakwerk! Zou je uit willen leggen hoe je (aan de binnenkant) de gewenste holte in een (grote?) verfkrabber maakt? Ook ik vind het lastig en erg bewerkelijk om mast en giek kaal te maken.
Antwoord
Ziet er mooi uit?
De nerf loop horizontaal, ben je niet bang dat die klem eraf barst als je er flink kracht op zet? Of ga je het nog versterken met RVS.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
@Klaas: Dank je! Heb de grootste diameter van de mast afgetekend op een grote verfkrabber.
Daarna op de grijze slijpsteen de diameter en snijhoek erin geslepen. Met de (zoete) witte slijpsteen als laatst. Had toen nog geen haakse slijper maar ik denk dat je daarmee vlugger de diameter erin slijpt. Wel als laatst nog de twee punten rondslijpen om happen in het hout te voorkomen!

[Afbeelding: 85b64ad5c24c93071a9f61328b9e3ee8.jpg]

@Pylk: Het vorige onderlijkstrekker blok was op dezelfde wijze maar deze was gelamineerd en de helft smaller en bleef gelukkig heel. Maak mij over deze nieuwe nog geen zorgen. Smile
Hij is verlijmd (met 2K-expertlijm D4 van Bison) op de giek en geschroefd met één grote centrale rvs schroef die door een rvs busje gaat waar de schijf over draait. Een nauwkeurige passing van alles op de giek en de breedte van het onderlijkstrekker blok zijn van belang.
Antwoord
(05-04-2020, 19:39)Jollenbaas schreef: @Pylk: Het vorige onderlijkstrekker blok was op dezelfde wijze maar deze was gelamineerd en de helft smaller en bleef gelukkig heel. Maak mij over deze nieuwe nog geen zorgen. Smile
Hij is verlijmd (met 2K-expertlijm D4 van Bison) op de giek en geschroefd met één grote centrale rvs schroef die door een rvs busje gaat waar de schijf over draait. Een nauwkeurige passing van alles op de giek en de breedte van het onderlijkstrekker blok zijn van belang.
Je hebt gelijk, de centrale schroef zal al de krachten opnemen, het hout van het blokje niet.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)