This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vlucht luik
Hallo allen,

Ik heb een probleem.  Mijn vluchtluik was slecht, dus het onbehandelde teak en kit verwijderd.  Nieuwe latten gezaagd, eerst een watervaste plaat triplex  erin gelijmd en met epoxy behandeld. Toen de nieuwe teak latten er weer in. Vluchtluik weer als nieuw. Maar nu is hij niet waterdicht. Kan ik het teak met iets behandelen waardoor hij weer waterdicht is. En zijn grijze kleur behoud. Graag hoor ik van jullie.  Groetjes Rick
Antwoord
Dat is precies de reden waarom ik het luik van aluminium gemaakt heb en de teaklatten er op gelijmd.
De klassieke constructie met multiplex blijft altijd rotgevoelig.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
Tja, Ricky, hoe zeg ik het netjes....
Zo dan maar: Een goed gemaakt teakhouten luik is altijd waterdicht.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
@Wim, ja zeg je wat. Is door een scheepstimmerman gedaan. Die is helaas overleden, dus kan niet meer bij hem terecht.
@waddenwind, daar had ik nog niet aangedacht. Dat wordt het nieuwe winter klusje. Alu genoeg op het werk.

Dit seizoen reden we ons nog met een hoes erover heen.

Bedankt voor de tip
Antwoord
Uiteraard heb ik met mijn twee rechter IT handen er geen kijk op, maar er zijn mensen op het forum (en zelfs in dit draadje) die wel enige kijk hebben op hout en schepen en zo Wink.

Groet,
Fred
Antwoord
Weet je zeker dat het door het luik heenlekt en niet er langs? Ik snap niet zo goed hoe een door een timmerman gemaakt luik met daarin een multiplex plaat vanaf het begin kan doorlekken.

Soms zie je dat door cappilaire werking in kleine spleetjes het water zich toch naar binnen weet te werken. Onze koekkoek had daar bijvoorbeeld soms last van. Met een rubber stripje op een strategische plek kom je dan soms een heel eind.
Antwoord
(01-04-2020, 7:12)swblom schreef: ..... Ik snap niet zo goed hoe een door een timmerman gemaakt luik met daarin een multiplex plaat vanaf het begin kan doorlekken.............

Ik snap dat wel.
Simpel gezegd: niet iedereen is even geschikt voor het vak dat hij/zij uitoefent. Dat geldt ook voor timmerlui, artsen en zelfs presidenten Tongue
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(01-04-2020, 9:29)Berghout-2 schreef:
(01-04-2020, 7:12)swblom schreef: ..... Ik snap niet zo goed hoe een door een timmerman gemaakt luik met daarin een multiplex plaat vanaf het begin kan doorlekken.............

Ik snap dat wel.
Simpel gezegd: niet iedereen is even geschikt voor het vak dat hij/zij uitoefent. Dat geldt ook voor timmerlui, artsen en zelfs presidenten Tongue
Wim.
Ik ben ook zo'n kluns. 
Heb bij een door mij gemaakte dakkapel, (1 van de 100(?)) wel eens geen idee gehad waar een lekkage vandaan kwam!

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
Het luik lekt precies in het midden, niet extreem of zo, maar met een flinke regenbui of veel buiswater is hij vochtig. Een natte plek. We gaan er komend seizoen nog eens goed op letten en dan kijken wat te doen. Of een nieuw luik of een andere oplossing.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)