This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
3D printen
Wordt er bij platbodems al veel hout of ander materiaal vervangen door objecten uit de 3D printer?

Welke objecten zouden er het eerst voor in aanmerking kunnen komen?
Antwoord
3D printen niet, ik vindt de sterkte en UV gevoeligheid erg tegenvallen.
Kunststof wel, Ik heb kunststof kabellatten en strijkklampen, ongevoelig voor water en onderhoudsvrij.
Trespa met plastic teak achterdekje. Kunststof opklapbare steps aan het roer.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
Dat is inderdaad ook wel interessant: welke objecten door plastic vervangen kunnen worden.

Bij mij is het volgende van plastic wat eerder van ander materiaal was: 
-Touwen: stagen (dyneema), landvasten(polyester en nylon) en nog her en der.
-sommige blokken
-latten waarmee ik het dekzeil aan de den vastmaak
-schijfjes waar de kabels van de zwaarden langs gaan
-bijbootje
Antwoord
(05-04-2020, 14:42)WADnWIND schreef: #D printen niet, ik vindt de sterkte en UV gevoeligheid erg tegenvallen.
Kunststof wel, Ik heb kunststof kabellatten en strijkklampen, ongevoelig voor water en onderhoudsvrij.
Trespa met plastic teak achterdekje. Kunststof opklapbare steps aan het roer.
 Jij hebt zelf een plastic boot, tegenwoordig Big Grin

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
(05-04-2020, 9:18)SchipperCo schreef: Wordt er bij platbodems al veel hout of ander materiaal vervangen door objecten uit de 3D printer?

Welke objecten zouden er het eerst voor in aanmerking kunnen komen?
Voorlopig is 3D printen nauwelijks interessant voor platbodems. Misschien in de toekomst wel maar dat moeten we dan maar zien.
Een bruikbare toepassing is het vervangen van kleine plastic onderdeeltjes, bijvoorbeeld van die vetus-plastic troep die altijd vroegtijdig kapot gaat.
Maar volgens mij is het beter om die plastic troep in de kliko te gooien, dan om hiervoor een 3D printer aan te schaffen.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Volgens mij heeft 3D printen wel degelijk een toekomst, maar niet om iedereen zelf maar veeleisende materialen te laten printen. Qua sterkte en UV bestendigheid zijn er waarschijnlijk al wel goede oplossingen, maar die koop je niet met een huis tuin keuken 3D printer. Dus met je 200 euro 3D printer ga je niet veel beginnen mbt onderdelen die UV bestendig en qua belastbaarheid moeten voldoen. Professionele 3D printers kunnen wel sterke en UV bestendige materialen printen als ik de reclame praatjes mag geloven.
Deze ontwikkeling gaat wel dingen veranderen. Ook voor platbodem liefhebbers.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)