This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kuipbanken vervangen
Hallo iedereen, ik ben bezig om de kuipbanken te vervangen en vraag me af welk hout ik t beste kan gebruiken. Ik lees op internet veel over Okoume multiplex alleen deze heb je in verschillende soorten en prijzen.Bij een bouwbedrijf betaal je € 75,- voor een plaat en bij een bedrijf specifiek voor botenbouw € 130,- (merk Bruynzeel). Ik lees ook veel over hechthout of is dit hetzelfde als multiplex.
Bij de oude kuipbanken zaten op de kopse kanten teaklatjes 15x15mm. Is dit noodzakelijk of is een lading lak ook voldoende. Voor de rugleuning wil ik proberen de oude teakplaten weer te gebruiken. 

Alvast bedankt voor het advies!

mvg

Thomas
Antwoord
Thomas,
Multiplex (vaklui hebben het altijd over triplex, ongeacht het aantal laagjes) is er in vele kwaliteiten en wordt gemaakt door vele fabrieken.
Hechthout is de naam van de beste kwaliteit die door Bruynzeel wordt gemaakt. Vergelijkbare kwaliteiten van andere fabrikanten hebben andere namen, vaar met "garant" in de naam.

Het gebruik van tri/multiplex is heel gemakkelijk, maar heeft ook een heel groot risico. Het plaatmateriaal heeft -uit de aard der zaak- rondom kops hout dat dolgraag water wil opzuigen.
En water dat eenmaal in die plaat zit, wil er niet meer uit. Gevolg: zelfs de allerbeste of allerduurste plaat kan in een jaar verrot zijn.

Als je plaatmateriaal als basis wilt gebruiken, moet je ervoor zorgen dat er a-b-s-o-l-u-u-t geen water in kan komen. De randen moeten 100% perfect waterdicht worden afgewerkt, en ook schroefgaatjes e.d. moeten heel zorgvuldig worden afgedicht.

Qua levensduur maakt het niet veel uit of je de goedkoopste meranti- of okouméplaat gebruikt, of de duurste garantieplaat. De levensduur wordt alleen bepaald door de waterwering!

Bij plaatmateriaal staat altijd een kwaliteitsaanduiding, bijvoorbeeld AB/BB. Dat zegt er vooral iets over hoe mooi de buitenste fineerlaag is.
Ook voor het binnenwerk zijn er verschillende kwaliteiten, bij de goedkopere platen kunnen inwendige holtes aanwezig zijn.

Kortom: als je plaatmateriaal gebruikt moet je héél zorgvuldig werken. En anders kun je beter iets maken van gewoon hout.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Bedankt voor het uitgebreide advies. Als ik gewoon hout zou gebruiken, zijn vuren timmerpanelen dan een optie of eiken?
Antwoord
Vuren timmerpanelen zijn bedoeld voor gebruik binnenshuis. Als je ze blootstelt aan weer en wind zullen ze kromtrekken en/of uit elkaar spatten.
Wat wel kan, is het gebruiken van vuren planken of balkjes. Of eiken. Of douglas of lariks. Of een andere houtsoort. Maar net wat je het mooiste vindt.

Teak is het allerbeste hout voor dit soort werk. Maar ook heel erg duur. Reken op ongeveer een tientje per liter hout.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Mooie en kwalitatief goede kuipbanken zijn idd kostbaar. Maar het loont m.i. wel dit goed te doen. Mijn kuipbanken zijn van 15 mm hechthout met 10 mm teak.
Alles verlijmd met de 2K-Expertlijm D4 van Bison. Daarna het kopsehout en de onderkant zorgvuldig in de epoxy injectiehars en twee lagen epoxy impregneerhars met als afwerking 4 lagen grijze DDlak gezet. Na 17 jaar is de onderkant nog als nieuw.

[Afbeelding: b2b0077e28996f1506f15e8c2e14bde4.jpg]
Antwoord
Het hoeft natuurlijk niet meteen teak te zijn. Ik heb voor de afdekking van de bakskisten zelf panelen gemaakt van losse planken. Op de vorige boot Guariuba, nu Purperhart.
Hiervoor even wat gespeurd op marktplaats tot ik een mooi partijtje tegenkwam.

Ik heb op de langskant een groef gefreesd en met strookjes triplex de delen aan elkaar gelijmd (Bison 2K). Aan de onderkant balkjes geschroefd om de boel vlak te houden. Verder geen lak of verf.

Guariuba beviel beter, Purperhart werkt toch wat meer, waardoor in zeer natte tijden de kleppen af en toe wat klemmen.

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Dat ouderwetse gedoe met hechthout en teak er op is werkverschaffing om niets. Altijd rot.

Voor de kuip banken het ik lattenroosters laten maken van (ik dacht) Irroco. na 10 jaar nog geen centje pijn, ongelakt.

Dit was 12 jaar geleden, de teak banken waren kuis verrot en lek. Opgelapt met lijm en schroeven, dikke dikke ellende. mede omdat het ook nog de lekke deksels waren van de bakskisten.

Dit is 8 jaar geleden. Ik heb toen aluminium luikjes laten maken die nu onder de latten roosters liggen. Ik doe nooit wat aan die roosters, behalve 1x per jaar afspuiten met HD reiniger, perfect.

Het achterdekje is een vingeroefening met nep-teak op trespa. Gaat ook prima.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
We hebben wel 20 jaar gedaan met kleppen gemaakt van jatoba-vloerplanken.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Antwoord
Mijn kuipbanken zijn van 18 mm vuren multiplex, evenals de kuipvloer en het motorluik. Dat zit met fillets aan elkaar gelijmd en rondom in de epoxy, en aan de zichtkanten in de 2C verf. Vorig jaar na 12 jaar de zaak maar weer eens fris in de verf gezet!

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)