This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
rijgschema van raglijnen en kralen
#1
Ik heb een klein tjalkje dat ik restaureer. De raglijnen zijn bijna doorgesleten en wil ik vevangen. Ik ben op zoek naar de "offciele" manier van plaatsing van de kralen. Aan de ene lijn zitten  er nu 10 de de meeste 12 e sommige 13. Is dit zo bedoeld of missen er een paar kralen? 
Er zijn geen halve manen geplaatst in raglijen. Maakt dat uit in de trim? of in het aantal kralen per lijn?

Graag info, schema's en /of plaatjes

't Leeuwtje
Antwoord
#2
Er is geen officiële manier om rakbanden van kloten of halve manen te voorzien. Iedereen mag dat zelf weten.
Het is wel een goed gebruik om de rakbanden "met zon" om de mast te slaan, dwz van boven naar beneden gezien draaien de rakbanden in dezelfde richting als de zon (op 't noordelijk halfrond).
(Er gaan verhalen dat schippers die hun rakbanden moedwillig verkeerd-om geslagen hadden, een nare dood zijn gestorven nadat de duivel aan boord kwam....)

Halve manen worden dikwijls gebruikt om de katteval doorheen te voeren, de lijn waarmee de halshoek omhoog getrokken kan worden.

Kloten worden vooral toegepast om de wrijving en de slijtage tussen mast en rakbanden te verminderen.
Ze kunnen op hun plaats worden gehouden met stripjes stug leer, die doorheen de rakbanden worden gestoken.
In de praktijk kun je zien of er per rakband genoeg kloten zitten, en op de juiste plek.

Voor de trim maakt het helemaal niks uit.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#3
Inderdaad.
voor wat betreft trimmen:
Uiteindelijk het voorlijk wel recht moet lopen, dus wel elke rakband stellen.
Als je geen katval gebruikt of inscheert, zit een koningskloot of halvemaan, alleen maar in de weg.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
#4
Misschien wel leuk om te weten. In het boekje Botters van J. Peereboom (ooit visserman op een botter) verhaalt hij dat sommige schippers/vissers geen kralen aan de rakbanden wilden. De striemen van de rakbanden in de mast waren een (status)symbool van het vele varen op zee..
Antwoord
#5
Kralen zijn voor kinderen.
Kloten heten het!
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
#6
Kloten. Een ondergeschikt detail en daarom toch leuk om over te kletsen.
Hier in Volendam werden ze nooit gebruikt op de vissersvloot. Misschien uit zuinigheid en omdat ze een onhandig pakket vormen bij gestreken zeil.
Op de kwakken die we hier nog over hebben gebruiken we ze ook niet en we missen ze nooit. Als je de "kale" rakbanden goed in het vet houdt dan glijden ze prima, gaan lang mee en geven geen slijtage. De rakbanden werden hier altijd om-en-om geslagen (met/tegen de klok in). Vraag me niet waarom.
Maak niet steeds dezelfde fout, er is keus genoeg
Antwoord
#7
(02-05-2020, 16:50)Berghout-2 schreef: Er is geen officiële manier om rakbanden van kloten of halve manen te voorzien. Iedereen mag dat zelf weten.
Het is wel een goed gebruik om de rakbanden "met zon" om de mast te slaan, dwz van boven naar beneden gezien draaien de rakbanden in dezelfde richting als de zon (op 't noordelijk halfrond).
(Er gaan verhalen dat schippers die hun rakbanden moedwillig verkeerd-om geslagen hadden, een nare dood zijn gestorven nadat de duivel aan boord kwam....)
In mjn uitgave van Van Kampen, De Zeilsport 6e vermeerderde druk uit 1956, bewerkt door Ir. J. Loeff staat het op blz. 76
precies andersom: "van beneden naar boven met (de) zon meelopen ...".

Zelf volg ik al meer dan 35 jaar deze traditie moedwillig  Smile
Kijk ook altijd hoe anderen het doen en constateer  dat het een grote chaos is.

https://photos.app.goo.gl/QNrzmQvzwQDGyDHdA

Jaap
Antwoord
#8
Beste mensen, dank voor alle info. Ik heb inmiddels gekozen om de rakbanden met de wisselende krale als een exacte kopie te vervangen. Het zeilde met de oude rakbanden en kralen best goed. Maar de vraag over minder of meer kralen is natuurlijk afhankelijk van de dikte van de , de lengte van de kralen en de afstand tussen de ingeschoren ogen. Ik dacht, daar is vast een formule voor. Zeker bekend bij wedstrijdzeilers. Het kan ook zijn dat het om gevoel gaat. Als het moeilijk hijst, staan waarschijnlijk de rakbanden te strak of er zijn te weinig of te veel kralen geregen.

Is hier ervaring over?

Tjard
't Leeuwtje
Antwoord
#9
Kenners, mijn Tholense schouw welke ik nog niet lang bezit, is in geen jaren mee gezeild. Ogenschijnlijk zijn de zeilen (katoen ) in goede staat maar dat moet nog blijken. Van rakbanden en kloten is geen spoor te vinden. Mijn vraag is dan ook: trek ik een juiste conclusie dat de rakbanden in feite bestaan uit een doorlopende lijn (van boven naar onderen dan wel andersom) die telkens om de mast wordt geslagen en door de ogen wordt geregen met de kloten of zijn dit losse steeds weer gestelde lijntjes per oog met de kloten eraan geregen. Zoalsijn. ik op foto's zie is het een doorlopende lijn. is dit juist? Dan de leertjes, hebben deze de functie om de kloten op zijn plaats te houden? Ik zou het leuk vinden om nader ingelicht te worden. bijvoorbaat dank.
Antwoord
#10
Mooi dat dat scheepje weer gaat zeilen!
Het werkt het beste als je de rakbanden allemaal afzonderlijk maakt, dus niet met een doorlopende rijglijn werkt.
Zo'n doorlopende lijn gaat altijd afzakken, waarna hij op de verkeerde plekken te los of juist te strak gaat staan.
Losse rakbanden kun je heel mooi elk afzonderlijk afstellen voor de optimale zeiltrim.

De leertjes (stukjes stug leer van 4 of 5 cm lang) die door de rakbanden heen worden gestoken, houden inderdaad de kloten op hun plaats. Soms zie je dat iemand, in plaats van die leertjes, een halve steek in de rakband heeft gelegd. Is ook goed, maar moeilijk verstelbaar.

Bij een katoenen zeil horen natuurlijk manilla rakbandjes. Dikte ongeveer 12 mm. Als je de keuze hebt, neem dan vierstrengs i.p.v. driestrengs, want de vierstrengse is wat soepeler.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#11
Bedankt specialisten! voor de info, practische en goede info Het scheepje is 55 jaar oud, alles origineel en vrij goed onderhouden. De motor is niet groot (18 pkVolvol Penta) maar loopt mooi en is voldoende, ook origineel.
Van de ene vraag komt de andere natuurlijk: die rakbandjes met leertjes, wat moet ik mij daar bij voorstellen en hoe maak je die vast? Het leer is geen probleem, ik heb het in voorraad en heb zelf leer bewerkt. Ik heb katoenen zeilen.

Edwin

Alles is betrekkelijk
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)