Berichten: 1.054
Topics: 96
Lid sinds: Mar 2013
07-05-2020, 10:52
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-05-2020, 10:55 door Pylk.)
Berichten: 641
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2016
07-05-2020, 12:56
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-05-2020, 13:01 door Berghout-2.)
Dat virus is ernstig. Kan misschien niet behandeld worden ;-)
Het is een curieus bootje met een curieuze beschrijving in de advertentie.
Volgens de verkoper is bijna alles van eikenhout. Volgens mij niet.
De romp lijkt van iroko. De rondhouten zijn zeker niet van eiken (gelukkig maar).
Ik vind het model van de boot en de detaillering ervan een beetje onbeholpen, amateuristisch. De kop is erg (te?) hoog, de kajuit ook.
Het lijkt erop dat de zwaarden verwisseld zijn.
De technische staat lijkt wel goed, vanaf de foto's te zien. Niettemin is het verstandig om de boot eerst heel goed te inspecteren, zonder roze bril. Het lijkt erop dat er voor de romp geen ijzeren/stalen bevestigingsmateriaal is gebruikt, en dat is heel prettig. Op de kajuit zie ik wel problemen door hout-ijzercontact.
Als de boot in goede staat is, valt het werk voor onderhoud wel mee, al mag dat geen jaar overgeslagen worden.
De voornaamste twee dingen zijn: schoonhouden (vooral onder de vloer en zo) en ventileren.
De naden zullen altijd aandacht nodig hebben, ongeacht of het kitnaden of breeuwnaden zijn.
Verder zul je (zal jouw dochter?) er vanzelf ingroeien en wordt het onderhoud met het jaar makkelijker.
Denk er aan: op zo'n houten grundel past geen epoxy, geen twee-componentenlak, geen harde lakken en verven, geen siliconenkit. Nooit!!!
Wat betreft de prijs, tja. Houten boten zijn vrijwel onverkoopbaar. De economische waarde is feitelijk nul. Maar als je het bedrag ervoor over hebt, dan is dat prima. Een houten boot is onbetaalbaar mooi! Maar nogmaals: eerst grondig keuren.
Veel plezier ermee!
Wim.
Berichten: 1.054
Topics: 96
Lid sinds: Mar 2013
Berichten: 1.630
Topics: 109
Lid sinds: Sep 2014
VSRP lid: Nee
Openhaard klasse is altijd enorm veel werk en verplichting.