This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afmeting kluiver bepalen
Dit jaar hebben we een kluiverboom van 220cm op onze Zeeschouw gemonteerd van 8,5 meter (Kroese Zeeschouw). We hebben een mast op de kajuit staan van 880cm zonder de trommelstok. 

Hoe kunnen we het best de maten van de kluiver bepalen? Voorlijk zelfde lengte als de fok? Hoe hoog zal de schootshoek komen, en hoe lang het oneerlijk bijvoorbeeld? Welke maat kluiver varen andere Zeeschouw eigenaren?

Deze site kwam ik tegen iemand ervaring met deze berekening? http://www.zeilmaken.nl/id29.htm

Hoor het graag, tips en trucs van harte welkom!
Antwoord
Ik heb zelf een niet al te grote kluiver waarmee ik aan de wind in balans vaar.
Lager dan halve wind hijs ik meestal de Bolle Jan dus heb ik geen grotere kluiver nodig.
Maar als het net te hard waait voor de Bolle Jan zou ik dus nog een grotere kluiver kunnen voeren op ruime koersen.
Je ziet, de vraag is wat ga je er mee doen.
Hoe ligt je boot op aan de wind.

De lengte van het voorlijk mag zelf bepaalt worden.
Je moet dan ook bepalen hoe veel oppervlakte je kluiver moet worden.
Het leioog bepaalt daarna de hoogte van je schoothoek zodat je schoot onder de juiste hoek aangetrokken wordt.

Mijn gegevens

Grootzeil 22,06m2
Achterlijk 7,78
Bovenlijk 1,72
Voorlijk 6,13
Onderlijk 4,66

Fok 14,20m2
Voorlijk 7,46
Achterlijk 6,70
Onderlijk 4,02

Kluiver 6,97m2
Voorlijk 6,43
Achterlijk 5,11
Onderlijk 2,73

Totaal 43,23m2

Max hijs fok 7,67

Max hijs kluiver 8,00

Misschien kan je een keer een kluiver lenen om uit te proberen.

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Bedankt voor je uitgebreide bericht, we gaan eerst proefvaren met een andere kluiver en kijken hoe die aan de wind loopt.

Aan de hand hiervan de maten fine-tunen.
Antwoord
In Huitema Ronde en platbodemjachten staan de tekeningen van de Tadorna van 7,92 m
En de afmetingen van onze schouw van 7,5m vind je hieronder 

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)