This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Niveauverklikker
Onze vuilwatertank is vaak op de meest ongelegen momenten vol, het is lastig om niet te kunnen zien hoe vol het ding is. Nu kun je bij camper--of watersportzaken mooie systemen krijgen, maar de prijs daarvan is hoger dan het ongemak. Ik heb zo'n sensor eens bekijken wat gegoogeld en een mooi systeempje bedacht.

Ik had nog wat 4 mm RVS-staaf liggen en wat rubber stoppen met een diameter van 35 mm. Twee stukken RVS op een lengte van 20 cm afgezaagd, een op 6 cm, een op 12 cm en een op 17 cm, aan een kant wat schroefdraad op gesneden. Vijf gaten in de kurk geboord, een randje in de kurk gezaagd zodat hij wat steviger in de tankwand komt te zitten en de staafjes door de kurk geduwd. Klaar was de sensor. Voor de verklikker gebruikte ik vier BC457 transistors, een rode, een oranje en twee groene LEDs met elk een 220 Ohm voorschakelweerstand en in elke draad naar de sensoren een weerstand van 330 Ohm. Als voeding gebruik ik een 9 Volt batterij. Voor de verbinding tussen sensor en verklikker gebruik ik een netwerkkabel. Zaterdag heb ik de proefopstelling in elkaar gezet en gesoldeerd, nu nog een behuizing aanschaffen en aan boord inbouwen. Kost nog geen tientje!

PS ik moet de afbeeldingen nog verkleinen dan voeg ik ze bij

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Foto's
Het schema

De sensor

De schakeling

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Mooi werk
Ik heb er zelf een Wema meter in zitten.
Maar dit is natuurlijk ook goed genoeg.

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)