Waardering:
  • 9 stemmen - gemiddelde waardering is 3.22
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zwaardtalie
Ik heb ook wel eens een tip van iemand (hier?) gelezen: spulletjes in bad met 1/3 gekookte lijnolie, 1/3 blanke bootlak 1/3 thinner.

Heb dit laatst gedaan met een zooitje kloten en de handgreep van onze nieuwe lier --> mooi resultaat.
Gewoon een weekje of 2 laten staan, daarna laten uitlekken en drogen.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

http://www.zeeschouwostara.nl
http://www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Al een oud onderwerp maar ik heb nog een vraag over de manier van bevestiging van de voorloper aan het zwaard. Bij onze schouw zit er een sleuf in het hout waar het staaldraad lusje doorheen gaat. Hoort hier dan een simpel stukje RVS doorheen?
Nu zit er een harpje doorheen en dat hoort niet, ziet er iig niet uit en remt. Zit dus niet aan het staal bevestigd. Helaas geen foto gemaakt.
Antwoord
Mbt het groot onderhoud van de houten blokken is mij de volgende aanpak goed bevallen:
- de blokken een week in een pan met terpentine;
- daarna een week in de gekookte lijnolie;
- daarna een week onder een afdak 'in de wind' laten drogen;
- evt aflakken.

Mijn 50-jaar oude blokjes zien er met deze behandeling prima uit!
Verleden jaar voor het eerst weer na 15 jaar de bronzen schijven gedemonteerd en de lagers voorzien van en beetje lagervet... Loopt gesmeerd..

En vwb de zwaardtalies: Ik heb de staaldraden vervangen door 8 mm dynema.
Dit bevalt prima! Minder beschadigingen aan houtwerk (klamp, zwaard en potdeksel/gangboord) en geen losgeraakte stalen draden bij de ogen die gemene verwondingen (kunnen) veroorzaken. Ook gemakkelijker op te bergen in de winter ...
Antwoord
Hallo Nieuwe Maan, inderdaad zie je vaak een simpel stukje RVS dat een stukje in het hout is ingelaten. Het moet er natuurlijk niet uitvallen als onverhoopt de spanning van de zwaardtalie af is.
Ook wij hebben dyneema gekozen, 6 mm.
Antwoord
(03-07-2017, 17:41)swblom schreef: Hallo Nieuwe Maan, inderdaad zie je vaak een simpel stukje RVS dat een stukje in het hout is ingelaten. Het moet er natuurlijk niet uitvallen als onverhoopt de spanning van de zwaardtalie af is.
Ook wij hebben dyneema gekozen, 6 mm.

Wij hebben ook een lusje RVS draad door het zwaard met een afgezaagd RVS M5 boutje als buiten pennetje. Door het schroefdraadprofiel komt de zwaardval noooit los. Bij ons al 10 jaar niet en het zat al zo sinds de bouw in 1993 waarschijnlijk
- Recht is iets kroms dat verbogen is.....
- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
Hier ook de zwaardval van Dyneema, zijn voor 5mm gegaan. Past daardoor allemaal nog net op onze zwaardval liertjes.
Op dit moment zit er nog een oogbout voor de bevestiging van de val door het zwaard, misschien gaan we dit in de toekomst nog eens aanpakken. Eerst maar eens kijken hoe je een oog kan spitsen in dat gevlochten Dyneema.
[Afbeelding: c0bae76983c6f926bb7a4bef53d054ef.jpg]
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
(03-07-2017, 18:55)Bruinvisch schreef: Hier ook de zwaardval van Dyneema, zijn voor 5mm gegaan. Past daardoor allemaal nog net op onze zwaardval liertjes.
Op dit moment zit er nog een oogbout voor de bevestiging van de val door het zwaard, misschien gaan we dit in de toekomst nog eens aanpakken. Eerst maar eens kijken hoe je een oog kan spitsen in dat gevlochten Dyneema.
[Afbeelding: c0bae76983c6f926bb7a4bef53d054ef.jpg]
Antwoord
Oog splitsen in Dyneema wordt goed uitgelegd in de filmpjes van Lijnenspecialst op Youtube. Het handigst is om zo'n D splicer te hebben.
Antwoord
Ik heb ook voor dyneema gekozen.
Met dezelfde liertjes als Bruinvisch.
Geen beschadigingen en vleeshaken.
Dyneema is makkelijk te splitsen als het nog nieuw is, ik heb de 'rope splicing' app daarvoor gedownload.

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Met bovenstaande adviezen is het inderdaad vrij eenvoudig gelukt om oogsplitsen in de zwaardvallen te maken. Hartelijk dank. Nu nog de oogbouten verwijderen en rvs asjes maken.
Groeten René

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
(03-07-2017, 6:17)Nieuwe Maan schreef: Al een oud onderwerp maar ik heb nog een vraag over de manier van bevestiging van de voorloper aan het zwaard. Bij onze schouw zit er een sleuf in het hout waar het staaldraad lusje doorheen gaat. Hoort hier dan een simpel stukje RVS doorheen?
Nu zit er een harpje doorheen en dat hoort niet, ziet er iig niet uit en remt. Zit dus niet aan het staal bevestigd. Helaas geen foto gemaakt.

Daar zit normaal inderdaad een stukje rond 6 (oid) RVS doorheen, soms zelfs nog weer afgedekt met een bronzen (oid) plaatje.

Edit:
En natuurlijk waren er mensen die al gereageerd hadden.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

http://www.zeeschouwostara.nl
http://www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Bij de Bruinvisch zit de zwaardval nu op deze manier vast.
De lelijke oogbouten met moer zijn verdwenen en hiervoor in de plaats een stukje 10mm rvs staf van 7cm gekomen. In het midden rondom zit een gleuf waar de oogsplits van de val precies in past. Het staafje zelf valt weer in een halfrond gevreesde gleuf in het zwaard. [Afbeelding: 9fda3217c623a418dce10f072a3a2ef7.jpg]
Groeten René

Antwoord
Dat ziet er mooi uit!
- Recht is iets kroms dat verbogen is.....
- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)