This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koken op diesel
Varenden,

Ik ben op zoek naar ervaringen en tips voor de aanschaf, installatie en het gebruik van een kooktoestel op diesel aan boord.
Toen wij de RO16 kochten was er een Wallas Safeflame parafine (keramisch) kooktoestel ingebouwd. Werkte fantastisch totdat het niet meer werkte. Onderdelen bleken heel flink aan de prijs en de oorzaak van de storingen te vaag voor reparatie. Omdat we geen gas aan boord hebben en willen zijn we toen overgestapt op een Origo kooktoestel op spiritus/brandalcohol. Na een jaar gebruik wegen de voordelen steeds minder tegen de nadelen op.

Voordelen: systeem zonder druk, brandstof is vrijwel overal verkrijgbaar, uiterst eenvoudig ontwerp (wat er niet op zit kan ook niet stuk)

Nadelen: brandstof stinkt heftig bij verbranding en geeft een dikke roetlaag op pannen en ketels (en maakt de lucht binnen 'vettig'), water koken duurt een eeuwigheid, het principe van 'bakken' wordt meer dat van 'drogen'

We overwegen dus over te stappen op een kooktoestel op diesel. Wie heeft daar ervaring mee en kan ons van tips en advies voorzien (installatie, merken, modellen, leveranciers etc)? Eén punt is in ieder geval de gemiddelde prijs (+/- €1700) van zo'n toestel maar goed, verder zijn de wind, zon en stroming dan weer voor nop Big Grin

Ben benieuwd!

Groet Matthijs
Vissermanschouw Ro16
Antwoord
Geen ervaring met diesel dus daar kan ik je niet helpen, aan boord koken wij met gas.

Als we er wel eens met een tent op uit trekken/trokken gebruiken we een benzinevergasser (Coleman) of een petroleumvergasser (historisch/Optimus). Ik heb dat voor onze nieuwe boot ook overwogen. Het is wat bewerkelijker dan gas, dus uiteindelijk voor comfort gekozen.
Nog steeds denk ik dat het ook een goede optie zou zijn.

Hierbij moet ik wel opmerken dat wij buiten in de kuip koken (visserman dus ruimte zat).

Gezien de kosten van zo'n diesel fornuis, misschien ook een overweging?
Antwoord
Wanneer je de origo kwijt moet, (twee branders neem ik aan) hou ik me aanbevolen!

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
Dank voor de reacties.

Het aanbod in dieselcookers lijkt in eerste instantie aardig breed (Webasto, Wallas Marine, Taylor, Safire) maar al snel bleek dat Webasto en Wallas hetzelfde toestel verkopen zij het onder een andere naam. Onderdelen en service van Wallas had ik zelf weinig goede ervaringen mee en hoorde dat ook terug van sommige dealers. Taylor is prachtig om te zien maar in gebruiksgemak niet echt iets voor bij ons aan boord.

Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een Safire dieselkooktoestel. Dit kooktoestel blijkt ontwikkeld door de bedenker van Wallas die op een gegeven moment alleen verder is gegaan met Safire (scheepskachels en andere boord-techniek). Ten opzicht van de Wallas ziet het er allemaal wat robuuster uit en is er bijvoorbeeld een terugslagklepje in de brandstofleiding standaard. Daarbij is het DIY-onderhoud eenvoudig uit te voeren. Komende week gaan we hem installeren, ben benieuwd.

We hebben een extra dieseltankje geplaatst zodat er niet een lange dieselleiding door de kuip (visserman) hoeft te lopen (wat storingen kan geven). Bij het opstarten vraagt een dieselcooker wel even wat stroom (8A) maar we hebben een 280 Ah accu dus dat kan er wel vanaf. Voor de periode dat we langer op het wad liggen hebben we een zonnepaneel om evt bij te springen.

Ik zal na de zomer even een update plaatsen over de ervaringen.
Vissermanschouw Ro16
Antwoord
Ik ben benieuwd.
Vooral wat de geur en walm doet.
Ga je op gewone diesel, GTL of Hv100 koken?

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Het koken op diesel gaat volgens het keramische principe; een soort gloeiende spiraal die gevoed wordt door vernevelde diesel (in dit geval) die daarmee een glasplaat verwarmd. De verbrandingsluchten gaan via een uitlaat naar buiten dus als het goed is, werkt het toestel rook-, walm- en geurloos. Maar, eerst zien, dan geloven Big Grin

Ik heb me niet eerder verdiept in GTL en HVL100 maar beide soorten blijken ideaal voor een dieselcooker. Als ik lees wat er hier op het forum over wordt geschreven, ga ik het ook onze Sabb voeren.. Dank voor de tip in ieder geval!
Vissermanschouw Ro16
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)