This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stuurautomaat om te ZEILEN
#1
Veel gezocht, tot op heden niets gevonden. Dan kan zijn omdat ik een man ben, maar toch...
Het komt regelmatig voor dat ik alleen om mijn Lemsteraak van ruim 9 mtr (ca. 7,5T) alleen aan het varen ben. Dat lukt behoorlijk, echter een kluiver zetten, een halfwinder varen, een waterzeil aanslaan of een fok uitbomen zijn zaken waarvoor je een handje te kort komt. Ook het ‘aan de touwtjes trekken’ komt veelal in het geding. Een stuurautomaat zou een oplossing kunnen zijn (naast een zeilmaatje natuurlijk). Echter blijkt de combi van een stalen schip (onder zeil en onder helling) met een stuurautomaat niet de gelukkigste te zijn. Doe daar een zwaar sturend schip bij en dan wordt de spoeling dun. Wie heeft ervaring met een goed sturende automaat die ook met behoorlijke wind uit de voeten kan. En wat zijn zaken waar je speciaal moet letten bij aanschaf?
Antwoord
#2
De gangbare helmstok automaten (tiller) zijn niet per definitie geschikt voor onze relatieve zware schepen. Daar komt ook bij dat als het fluxgate kompasje in de tiller piloot zit, dan bij helling van het schip de koers sterk (kan) veranderen doordat het magnetisch veld sterk veranderd.
Dus bij de goedkopere tiller piloten zijn niet altijd sterk genoeg en niet koersvast bij variabele helling.

Je kan ook uitvoeringen kopen met een losse lineaire motor (drive) en een losse stuurcomputer/unit. Dergelijke losse bedieningen kunnen ook vaak een externe kompas aansluiten. Dat geeft je de mogelijkheid om hiervoor een plak te vinden waar zo weinig mogelijk magnetische invloed van het schip is. Dit zijn de fors duurdere oplossingen.


Ook is de slaglengte van de tiller piloten en de lineare motor vaak niet lang genoeg. Als je aanhechtingspunt op je helmhout dicht bij de vingerlingen zitten, moet je meer kracht leveren met meer uitslag. Is die afstand groot, dan is het lichter, maar minder uitslag.  (kracht X arm).

Ik heb zelf een oer oude tille rpiloot uit 1983, dat stuurt op de motor perfect, maar zeilen onder helling geeft problemen met het magnetisch veld en ook de kracht op het helmhout. Voor kanalen prima dus (behalve viaducten en sluizen = veel staal).

Kortom, het valt niet mee.

Soms kan je aan een piloot ook een afstandbediening maken, dan wordt het gewoon een stuurmachine.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
#3
Hier dezelfde ervaring
Onder zeil zet ik hem, als ik naar voren moet, liever vast dan op kompas.


Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#4
Ook hier eenzelfde wens. Gelukkig varen wij overwegend met z'n tweeën.
Tot nu toe helaas geen geschikte stuurautomaat gevonden. De fabrikanten gaven mij aan dat zelfs de zwaarste uitvoering te licht is.
Wij hebben een helmhout maar voor een stuurwiel zou je denken dat daar een oplossing voor is. Een tweede schijf bij het stuurwiel met tandriem en een seperate stuurmotor.
Antwoord
#5
Gezien de reacties blijkt het niet een 1-2tje te zijn. De verhalen wat niet kan zijn leerzaam en goed om te weten, waarvoor dank. Een oplossing zie ik er nog niet bij staan. De fluxgate afwijking bij helling is een hardnekkig probleem. Voor aansturing hoeft wat mij betreft niet op de helmstik , een directe aansturing aan de zijkant op het roerblad? Hydroliek/mechanisch? Voor-Nadelen? Zijn er proffesionele adressen die je hierin kunnen adviseren? Je zou denken dat er in Friesland toch wel bedrijven zijn die hierin gespecialiseerd zijn. Wie, wat, waar? Ik wacht de reacties even af. De zomer is nog jong en het installeren zal sowieso wel een winterklus worden...
Antwoord
#6
Ik heb het wel ingebouwd op wat grotere platbodems.
Altijd hydraulisch. Een hydropack (12 of 24 of 230 volt motor met hydr. pomp) in de machinekamer en meestal twee cilinders op het roer.
Op een grote tjalk hebben we een vertikale as uit de achtersteven laten komen, die van onderen af in het helmhout steekt.
De aansturing kan dan met bijna alles: een joystickje op het helmhout en/of een autopiloot die door een kompas of een gyrotol gestuurd wordt. Of zelfs met een draadloos zendertje vanaf het voordek.

Er is veel mogelijk. Maar je praat al gauw over een paar duizend euro voor een compleet werkend klein setje.

Hoe dan ook, het is altijd maatwerk.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#7
Ben best tevreden met mijn Simrad TP 30. Schip stuurt onder zeil niet echt zwaar, dat kan de automaat makkelijk aan. Wat ijzer in de buurt van de automaat vervangen door rvs. Hij laat zich nu ijken.
Fok en kluiver op een roller, dat had ik 20 jaar eerder moeten.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Antwoord
#8
https://www.staverse-jol-aimee.nl/upload....large.jpg

Ik heb niet het probleem van een stalen schip. Heb hem ook voornamelijk voor wanneer ik naar voren moet om zeilen te hijsen of te strijken, maar onder zeil met een stevig windje van Stavoren naar het Ketelmeer toch ook wel makkelijk om even een eitje te bakken, of om een kopje koffie te maken!
Op kanalen, en op de motor is het toch ook wel handig, voor datzelfde boterhammetje en kopje koffie.

Groet Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#9
Let in kanalen wel op kabels
Als je daar boven (of onder) vaart schiet je automaat zo de kant in.


Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#10
Of viaducten en tunnels of damwanden etc.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
#11
Heb ik allemaal al ervaren!

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#12
Ik heb dat "ding" aan de helmstok laten maken, maar zag dat compass ze te koop heeft. https://www.compass24.nl/cross-selling/c...bouwhouder

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)