This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
contact slot - gloeiers - relais
Hoi,

Ik heb een nieuw contact slot gekocht. Nu deze alleen nog installeren  Big Grin Het contact slot wordt aangesloten op het start relais op de start motor. Dat is me duidelijk Verder moet er een verbinding komen tussen de gloeiers en het contact slot om voorgloeien mogelijk te maken.

Omdat de kabel die van de gloeispiraal naar de gloeibougies ging helemaal was gesmolten, heb ik deze vervangen door een dikkere (10mm2) kabel.  Echter heeft de aansluiting op het contact slot niet de mogelijkheid voor een 10mm2 kabel. Bij mn vorige contact slot kon ik de kabel met een schroefje aan het contact slot bevestigen. Maar nu is een contra connector nodig. Een gele connector gaat maar tot 6mm2.

Moet ik hier een relais tussen zetten (tussen het contact slot, en de gloeispiraal op het dashboard)?
Antwoord
Misschien niet helemaal wat je zoekt, maar mogelijk toch handig ivm de nummers.

Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
Inderdaad, als jouw contactslot geen mogelijkheid heeft voor zo'n dikke ader kan het naar alle waarschijnlijkheid ook niet een grote stroom schakelen.
Gezien de gesmolten draad loopt die stroom er ook wel (had kunnen zijn dat er al een gloeirelais op de motor zit)
Een relais is dan de optie, beste zo dicht mogelijk op de motor.

Als je zo'n extra spiraal op het dashboard hebt kun je die ook op dat relais aansluiten.
Antwoord
(05-06-2020, 7:08)swblom schreef: Inderdaad, als jouw contactslot geen mogelijkheid heeft voor zo'n dikke ader kan het naar alle waarschijnlijkheid ook niet een grote stroom schakelen.
Gezien de gesmolten draad loopt die stroom er ook wel (had kunnen zijn dat er al een gloeirelais op de motor zit)
Een relais is dan de optie, beste zo dicht mogelijk op de motor.

Als je zo'n extra spiraal op het dashboard hebt kun je die ook op dat relais aansluiten.

In plaats van die extra gloeier zou ik een controlle lampje inbouwen .
De meeste gloeirelais zijn al ingrericht voor zo'n controllelampje .

Groet Wim
Antwoord
Waarom heb je een controle lampje nodig op je gloeispiraal?
Als ik op een schip voer waar gegloeid moeste worden, was het altijd tellen en starten....
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)