This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Optuigen Hoogaars
    Wij zijn sinds kort de gelukkige (nog) eigenaar van Hoogaars "Witte Steur". 

Ten tijde van de aankoop was de mast gestreken en ontdaan van blokken, stagen en vallen. Alles los erbij, zelfs de "toeter" voor boven op de mast, de kloot en de wimpel.
Heeft iemand, toevallig, een tekening, of tekeningen om mij duidelijk te maken hoe ik het schip kan/moet/behoor op te tuigen?

Uiteraard heb ik het internet afgezocht. Soms zie je dan een kluiverboom met stag, soms zonder, beiden met vliegende kluiver. Genoeg informatie om Confusius confuus te maken.
Geen mooie foto, maar het geeft een indruk van het schip...
Antwoord
Ergens moet ik wat hebben liggen, zal binnenkort eens kijken.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Welkom op het forum.
Waar ligt ze nu?
Misschien is het in de buurt van een lid die daar tijd voor heeft.
Anders kunnen wat extra foto’s ook nog wel eens helpen.
Groet Eddy

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Op zich is tuigen niet moeilijk, maar je moet eerst een beeld hebben welke onderdelen er zijn. Je kan er voor kiezen om met mooi weer eens alles op de wal uit te leggen. dan weet je welke wanten je hebt, watvoor en hoeveel blokken etc. Of je strijkbok of sprengel compleet is.
Een paar foto's maken van de verzameling en hier delen. (vroeg Eddy ook al)

Dan zie je ook gelijk of je nog harpen of sluitingen nodig hebt, beide wanten even lang zijn etc.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
(06-06-2020, 21:47)Pylk schreef: Ergens moet ik wat hebben liggen, zal binnenkort eens kijken.
Ik heb nog wat kopieën uit een boek, maar bedacht me net dat je op de site van de Volendammer kwak een heleboel informatie kunt vinden. Wiki Platbodemzeilen Daar werkt men echter met één val voor het zeil, zoals bij veel visserschepen, bij jachten vaak met een piekeval voor de gaffel en een zeilval, zoals in deze afbeelding[Afbeelding: 33170_desnerck-1976-fig-434.jpg?w=600]

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
De boeken van Jan Kooijman: Zeilen met platbodems en Beter zeilen met platbodems, zijn een bron van informatie, je kunt ze misschien tweedehands vinden. Anders is de laatste, gecombineerde en uitgebreide versie van die twee wel verkrijgbaar: Het vlakke land en de zee. via Bol.com

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Het is bij een platbodem nooit belangrijk hoen het hoort, wel dat het werkt.
Kortom, klamp je niet vast aan ouderwetse zaken, bekijk het praktisch.

Antwoord
Heren, bedankt voor alle assistentie!
Afgelopen weekend, met behulp van de vorige eigenaar de mast overeind gezet.
Antwoord
Met vrouw de volgende dag ook het grootzeil.
De lijn met label "kraanlijn" was te kort en het blok erg licht. De mast moet dus weer even neer (volgende week) voor een zwaarder blok en een langere en stevigere lijn.
De katlijn zit erin, maar lijkt niet erg bruikbaar. Misschien moet dat blok aan de voorkant van de mast?
En bij de halstalie weet ik niet waar ik die moet beleggen.
We puzzelen wat af. Toch een ander schip dan een BMer.
Antwoord
Ik zie de foto, die ik geplaatst heb niet terug...
Antwoord
Ik ook niet, zie ook niet dat u een foto heeft geplaatst na de eerste post. Indien dat niet lukt ben ik graag bereid te assisteren. Desnoods stuurt u de foto even naar mijn emailadres op.
Groeten,
Fred
Antwoord
nw poging
Antwoord

Antwoord
Dat is al een heel eind in de goede/werkende richting! Voor zover ik het op de foto goed kan zien, lijkt de piekeval één oog naar beneden te kunnen. Het gedeelte met het blok zit dan op het eerste (witte) oog vanaf de klauw gezien en het losse eind met harp op de plek waar nu het blok zit.

Op een hoop schepen wordt de halstalie op de nagel/pennenbank belegd. Er lijken voldoende pennen voor te zijn.

Op de foto zie ik drie rijen reefknuttels en vooraan op de giek een kikker. Het lijkt er op dat daar een smeerreep (snelreefsysteem) zou kunnen zitten. Handig om tijdens het zeilen (snel) een rif te kunnen zetten.

Dit is wat ik er zo uit haal in ieder geval.
Vissermanschouw Ro16
Antwoord
(15-06-2020, 20:47)Matthijs schreef: Dat is al een heel eind in de goede/werkende richting! Voor zover ik het op de foto goed kan zien, lijkt de piekeval één oog naar beneden te kunnen. Het gedeelte met het blok zit dan op het eerste (witte) oog vanaf de klauw gezien en het losse eind met harp op de plek waar nu het blok zit.

Op een hoop schepen wordt de halstalie op de nagel/pennenbank belegd. Er lijken voldoende pennen voor te zijn.

Op de foto zie ik drie rijen reefknuttels en vooraan op de giek een kikker. Het lijkt er op dat daar een smeerreep (snelreefsysteem) zou kunnen zitten. Handig om tijdens het zeilen (snel) een rif te kunnen zetten.

Dit is wat ik er zo uit haal in ieder geval.
Nuttige tips. Volgens de vorige eigenaar hijst de piek lichter op deze manier. Kost wel een extra oog op de mast, maar die zijn er.
Voor de halstalie is het een goed idee!
Op de giek zitten idd drie schilpadschijven en twee klampen. Ik heb nu één rif aangebracht. Er zit nu een ketting tussen de zeilhoek en het oog op de giek. Is een talie daar handiger?

De mast gaat weer naar beneden om een groter blok voor de kraanlijn aan te brengen en een nieuwe lijn. De bestaande lijn is te kort en te dun en het trekt te zwaar.

Bedankt,
Gerard
Antwoord
Een groter blok voor de dirk/kraanlijn zorgt alleen ervoor dat het lichter loopt, maar dat is meestal niet nodig. Je zegt dat het bij jullie wel zwaar loopt, dat komt misschien eerder door dat het blok niet lekker loopt.
Sterk genoeg zijn ze wel, je krijgt ze echt niet stuk met de vertraging op de schoot als je de giek strak in het midden trekt.
De enige reden voor mij om een groter blok te kiezen zou zijn dat de dirk iets minder zal slijten op het blok.

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Voor de dirk zul je een lijn willen, die lekker in de hand ligt. Dan kom je al gauw op 12 mm. Daar hoort een passende schijfdiameter bij, om slijtage en zwaar lopen te voorkomen. Minimaal 6 x de lijndiameter is goed, dus 72mm. Het blokje dat er nu zit heeft meer weg van een vlaggelijnblokje, dat eigenlijk thuishoort aan dat uithoudertje dat ernaast zit.

Voor het piekeval: zou het kunnen, dat er een gaffelspruit op hoort, tussen eerste en tweede beslagbandje?
Verder lijkt de mast wat aan de lange kant voor dit zeil. Het klauwval kan niet ver genoeg worden doorgehesen.

En o ja: wat een knoepert van een lier midden op je plecht! Is die origineel? Lijkt me behoorlijk in de weg te zitten voor de fok.

Bijlagen Afbeeldingen

Maak niet steeds dezelfde fout, er is keus genoeg
Antwoord
Gerard,
Voor zover te beoordelen vanaf de foto's, is er een aantal dingen niet helemaal logisch.

Het grootzeil is eigenlijk wat te klein. De hijs (de voorlijklengte) zou flink groter mogen zijn, zodanig dat de klauwval toebloks gehesen kan worden waarbij de halshoek zelfs nog iets lager blijft dan nu.
Ook het onderlijk zou wel iets langer mogen zijn, zodat de schoothoek iets achterlijker komt te staan.

De beslagbanden op de gaffel zitten ook niet echt helemaal lekker, eigenlijk zouden ze allebei wat verder van de mast moeten zitten.

Maar ach, je kunt er wel wat mee rommelen, er is nooit precies 1 manier hoe het hoort.

Als het mijn boot zou zijn, zou ik het staande part van de piekeval niet (met dat rare stropje) op de gaffeltop zetten, maar op een beslagband lager (waar nu het blok op zit). Het blok op de gaffel zou ik ook een beslagband verplaatsen. Precies wat Matthijs hierboven aangaf.
De beide beslagbandjes zijn niet geschikt voor een spruit (die Partemala voorstelt), want dan zouden ze te schuin belast gaan worden en wegkantelen.
Ik zou het zeil hoger stellen dan nu, met de gaffelklauw dicht tegen de hommer. Met de verplaatste piekeval is de gaffel dan mooi te stellen.

Verder zou ik de schoothoek van het grootzeil niet alleen maar aan die schuine ketting hangen, maar ook een stropje om de giek heen maken, zodat giek en zeil dichter bij elkaar komen. Dat geeft ook een mooiere krachtverdeling. Dat stropje mag gewoon een stukje touw zijn dat je door het schootoog bindselt.

Wat betreft de dirk, dat is nu een enkel lijntje dat te kort is en te zwaar trekt. Dat is logisch, want er mist wat!
In de kous in het halende part (waar nu een verlengtouwtje aangeknoopt is) zou ik een enkelschijfs blokje hangen met extra talie, waarmee de kracht gehalveerd wordt. Zet het staande part van die talie bij voorkeur vast op het potdeksel bij het bakboords want, dan slaat het blokje niet steeds tegen de mast. ("bakboord", want dat is de voorkeurskant voor fokkeval en dirk, terwijl pieke- en klauwval bij voorkeur aan stuurboord zitten. Dat heeft ermee te maken dat je bij voorkeur over bakboord hijst en strijkt i.v.m. de voorrangsregels).

En de halstalie. Ik zou een blokje (enkelschijfs met hondsvot of dubbelschijfs, maar net wat ik voor het grijpen heb) met een haak aan het zeil hangen, zodat het makkelijk uitgepikt kan worden als je wilt katten. De andere kant van de halstalie zou ik dan vastzetten op de knecht aan weerszijden van de lummel.

De katteval kan op twee manieren, ik zou gewoon even kijken wat het handigste is op deze boot. Hij kan aan de voorkant van de mast hangen, waarbij hij aan de onderste rakband trekt. Dat is meestal de beste optie.
Of hij trekt aan de achterkant van de mast aan de halshoek. Dat zie je vaak bij vissermannen.

Nogmaals, er is niet 1 manier waarop het "moet". Gewoon, lekker dingen uitproberen en af en toe iets veranderen als dat handig lijkt.

Geniet van je schepie!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Wederom bedankt voor alle reacties!
Ik krijg er weer ideen van.
De piekval ga ik plaatsen zoals Wim aangeeft. De schoothoek van het grootzeil wordt ook aan de giek gelegd.
De opmerking over de dirk is een schot in de roos.
De halstalie heeft nu twee blokjes. Een daarvan (die met hondsvot) hangt met een haak in de halshoek van het zeil, de andere op een oog op de knecht. Deze talie heb ik nu belegd op het tweede oog op de knecht, maar dat voelt niet goed.
De katlijn loopt nu aan de voorkant van de mast door de koningskloten, maar het blok ervan hangt aan de achterkant. Aan de voorkant van de mast zijn alle ogen al vergeven.

Ik zal eens moeten weten hoe ik ogen kan combineren. Bv voor het blok van de katlijn.
Is het een optie om bv de fokkeval vast te maken aan het oog van de voorstag? In dat geval heb ik een oog op de mast over voor de kluiverstag. Niet noodzakelijk, maar wel eens handig. De kluiverval zit nu aan twee ogen, dat leek mij goed ivm de krachtverdeling. Maar misschien is dat niet nodig.

Verder genieten wij van het schip en alles wat erbij komt kijken.
Ijs en weder dienende, kunnen we komend weekend zeilen!
Antwoord
....................
Is het een optie om bv de fokkeval vast te maken aan het oog van de voorstag? ...........

Ik doe dat liever niet.
Zowel de voorstag als de fokkeval zijn sterk en goed in staat om elk de mast overeind te houden.
Als ze samen op 1 oog zitten en dat breekt af, dan ben je alles kwijt om de mast overeind te houden.

Nog over de katteval: ik doe die nooit door al die halve maantjes heen, want dat loopt veuls te zwaar. De val kan ook gewoon los binnen de rakbanden lopen, zowel aan de voor- als de achterkant.

O ja, nog over die dirk aan bakboord: het kan heel handig zijn om het blokje met een sluiting of clipje met 1 van de wanten te verbinden, bij wijze van geleiding. Dan hangt dat blokje mooi rustig en mooi uit de weg.
Zet het halende part ergens bij de wantspanners vast.

Zeil ze!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Het voordeel van het voeren van een vliegend gehesen kluver aan twee ogen is dat de val dan niet de neiging krijgt om te gaan twisten. Dat zou ik zo laten.
Antwoord
Voor de fokkeval heb ik b.v. 2 kleine staaldraadjes vanaf de wantputtingen op de hommer. Die komen samen bij het blok van de val.
Dan heb je dus ook spreiding van je krachten bij heul slecht weer.

Antwoord
(17-06-2020, 7:10)swblom schreef: Het voordeel van het voeren van een vliegend gehesen kluver aan twee ogen is dat de val dan niet de neiging krijgt om te gaan twisten. Dat zou ik zo laten.
Dat is een goede
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)