This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Plaats van de leiogen voor fok en kluiver
Photo 
Goedemorgen,

Ik heb een grotere Grundel gekocht 6.65 m naar 8.00 m en omdat de eigenaar niet meer onder ons is, loop ik tegen een paar zaken aan.
Een daarvan is dat er 3 leiogen op het potdeksel gelast zitten, maar deze zijn langsgeplaatst, dus er moet nog iets op. Bij mijn oude grundel ging de voorschoot meteen door deze leiogen maar dit kan nu niet.
Nu heb ik bij wijze van test een dubbelblok op het voorste leioog geschroefd maar de fok krijg ik helemaal niet strak.
Weet iemand hoe dit precies werkt, zijn er mede leden die dit op hun manier hebben opgelost om eea soepel te bedienen vanuit de kuip.

Ik zou hier graag meer over willen weten.

gr Ruud    

Antwoord
Lijkt er inderdaad op dat er nog een blokje of zo op die ogen moeten, dat heb je volgens mij wel goed.

Verder wordt het lastig in te schatten zonder bij de boot te staan. Het kan zijn dat ieder oog voor een ander zeil bedoeld is. Kluiver, stormfok, gewone fok, botterfok, voor allemaal moet het oog op een andere plek zitten. Is er misschien een stapeltje voorzeilen aan boord?

Iets anders kan ook nog zijn dat de schoot dubbel gevoerd wordt. Dan zit een vast part op een van de ogen, gaat door het schootoog op het zeil (eventueel met kersenpit) en dan naar een blokje op het volgende oog en door naar de kuip. Dat zie je nog wel eens op vissermannen. Het levert een vertraging op en kan vermijden dat je een schootlier nodig hebt.
Antwoord
Gefeliciteerd met je nieuwe aanschaf; grundels ervaren wij als heel fijne, ruime scheepjes. Wij varen al 15 zomers met een 8.5 grundel. De Kooijman en de Vries grundels hebben ter hoogte van de mast een strip op het potdeksel gelast met daarin gaten geboord. Vergelijkbaar dus met ogen die in de lengterichting geplaatst zijn. Bij jouw grundel zijn er dus drie ogen. Wellicht bedoeld voor 2 zijstagen en de fok? Beschikt je grundel over een kluiverboom? Zo ja, dan zou wellicht ook voor de kluiverschoot een oog bedoeld kunnen zijn (en dan één zijstag, 40-50 cm naar achteren geplaatst). Bij een in de lengterichting geplaatst oog wordt vaak een blokje toegepast voor de fokkeschoot. Waarom krijg je de fok niet strak gespannen? Een blokje geleidt de fokkeschoot m.i. zeker zo soepel als een vast ( uiteraard dan dwarsgeplaatst) oog? Of zit het oog te ver naar voren om de schoot strak te kunnen zetten?
Antwoord
Puttings voor de verstaging zitten meestal met een strip langs de romp gelast om de krachten te verdelen.
Dit lijkt inderdaad een putting voor het leioog en dan moet er inderdaad een blokje aan.
De drie puttings zijn voor verschillende fokken, koersen en windkracht.
Kan je een foto maken met de fok er op van een afstandje?
Zitten er verschillende fokken bij?
De kluiverschoot komt vaak in de buurt van de voorbolders uit.

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Bedankt allemaal voor de snelle reacties,
er zit een fok, stormfok, en een kluiverzeil bij (de laatste 2 nieuw in de zak en mi nooit echt gebruikt)
er zit ook een kluiverboom op (ik stuur en foto mee)
de verstaging zit al gemonteerd aan de binnenzijde meteen op het dek, net onder het potdeksel

gebruiken jullie maar 1 leioog per zeil? en heb je dan geen last met de verstaging die in de weg zit als je te ver naar achteren je eerst leioog hebt?
en de schoot dubbel voeren vermoed ik niet, dat zou ik even op een plaatje moeten zien (ik ken het idee van de kersenpit op zich wel)

gr Ruud

foto moet ik eerst verkleinen volgt
Antwoord
grundel foto

het voorste leioog zit tussen de 2 verstagingen, waar nu de fender zit.

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
    foto kluiverboom
Antwoord
Onze grundel heeft aan beide kanten twee zijstagen.
Het geleideoog voor de fokkeschoot is ca 5 cm achter de achterste zijstag geplaatst. Na wat geëxperimenteer bevalt ons dit het best. De fokkeschoot wordt buiten de zijstagen om naar / door het oog geleid.
Met behulp van de lier kan de fokkeschoot goed aangehaald worden (en evt op de daarvoor bestemde kikker belegd worden). Door het oog verder naar voren te plaatsen, bv tussen de zijstagen, zou de fok bij onze grundel niet strak genoeg aangehaald kunnen worden. De plaats van het oog kan min of meer worden bepaald door de schoothoek denkbeeldig door midden te delen en deze middellijn naar achteren uit te zetten op het potdeksel. De fijnproevers onder ons hebben de wens en mogelijkheid om het oog verder naar achter te plaatsen bij toenemende wind en naar voren bij zwakke wind. Zelf slaan we soms een botterfok aan. Het geleideoog voor de schoot van deze grote fok is ca 50 cm voor het kuipschot op het potdeksel geplaatst. Wij gebruiken geen blokken voor de geleiding van de fokkeschoot. De tekeningen van zeilplannen van grundels in het boek 'de Giponvloot in tekening (van JW Kooijman) geven vaak ook een indicatie van de plaatsing van de geleiding van de fokkeschoot.
Zit er bij jouw grundel een fok met passende afmetingen bij de maat van de grundel? Het scheepje ziet er overigens prachtig uit!
Antwoord
(08-06-2020, 20:35)Klaas de Jong schreef: Onze grundel heeft aan beide kanten twee zijstagen.
Het geleideoog voor de fokkeschoot is ca 5 cm achter de achterste zijstag geplaatst. Na wat geëxperimenteer bevalt ons dit het best. De fokkeschoot wordt buiten de zijstagen om naar / door het oog geleid.
Met behulp van de lier kan de fokkeschoot goed aangehaald worden (en evt op de daarvoor bestemde kikker belegd worden). Door het oog verder naar voren te plaatsen, bv tussen de zijstagen,  zou de fok bij onze grundel niet strak genoeg aangehaald kunnen worden. De plaats van het oog kan min of meer worden bepaald door de schoothoek denkbeeldig door midden te delen en deze middellijn naar achteren uit te zetten op het potdeksel. De fijnproevers onder ons hebben de wens en mogelijkheid om het oog verder naar achter te plaatsen bij toenemende wind en naar voren bij zwakke wind. Zelf slaan we soms een botterfok aan. Het geleideoog voor de schoot van deze grote fok is ca 50 cm voor het kuipschot op het potdeksel geplaatst. Wij gebruiken geen blokken voor de geleiding van de fokkeschoot. De tekeningen van zeilplannen van grundels in het boek 'de Giponvloot in tekening (van JW Kooijman) geven vaak ook een indicatie van de plaatsing van de geleiding van de fokkeschoot.
Zit er bij jouw grundel een fok met passende afmetingen bij de maat van de grundel? Het scheepje ziet er overigens prachtig uit!

Dankjewel Klaas, Smile

Ik heb alle boeken van Jan Kooijman en we zijn ook lid van de vereniging SKVR, maar we zijn nu nog niet bij een bijeenkomst geweest door de crisis. Ik moet de overige zeilen nazien op hun maten. Wij hebben wel 2 zijstagen aan iedere zijde, maar ik heb geen oog 5 cm achter de achterste zijstag. Maar ik ben er nu wel achter dat jij ook vindt dat de fok niet strak genoeg staat als je het voorste oog gebruikt. Ik ga de blokken verzetten naar de middelste ogen en zien of dat goed werkt.
de stormfok is kleiner maar is amper gebruikt dus dat is echt voor hardere wind. De kluiver moet ik echt nog proberen. Bij het zeilplan van de 8 m grundel in het boek lijkt de fok naar het voorste oog te gaan, in ieder geval ter hoogte van de voorkant van de kajuit.

Gr Ruud
Antwoord
Zoals Klaas de Jong al zegt is de hoek waaronder de fok aangetrokken wordt het belangrijkste.
Om hier wat over te zeggen is het nodig om de fok er op te zien.
Aan de wind zal het leioog best wel eens achter je zwaard kunnen zitten.
Ruime wind is het voorste oog waarschijnlijk beter, maar veel mensen nemen niet de moeite om dat om te zetten.
Dit alles is ook afhankelijk van hoe je zeil gesneden is.
Het kan dus bij de stormfok anders zijn, maar deze kan ook zo gesneden zijn dat deze op hetzelfde oog gevoerd kan worden.
Er is dus een foto nodig met de fok er op en de schoot tussen schoothoek en leioog moet zichtbaar zijn. Ik zou dat alle leioog standen fotograferen.
Mag ik vragen waar je ligt? Misschien is er een lid die in de buurt woont en even langs wil komen.

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(08-06-2020, 22:31)Eddy K schreef: Zoals Klaas de Jong al zegt is de hoek waaronder de fok aangetrokken wordt het belangrijkste.
Om hier wat over te zeggen is het nodig om de fok er op te zien.
Aan de wind zal het leioog best wel eens achter je zwaard kunnen zitten.
Ruime wind is het voorste oog waarschijnlijk beter, maar veel mensen nemen niet de moeite om dat om te zetten.
Dit alles is ook afhankelijk van hoe je zeil gesneden is.
Het kan dus bij de stormfok anders zijn, maar deze kan ook zo gesneden zijn dat deze op hetzelfde oog gevoerd kan worden.
Er is dus een foto nodig met de fok er op en de schoot tussen schoothoek en leioog moet zichtbaar zijn. Ik zou dat alle leioog standen fotograferen.
Mag ik vragen waar je ligt? Misschien is er een lid die in de buurt woont en even langs wil komen.

Huitema Zeeschouw 9m

Eddy, ik lig in de buurt van Lemmer. Ik heb de 2 zeilen er pas 1 keer gehesen bij windkracht 1  Blush op het Tjeukemeer. Ik moet dus nog veel gaan testen met de informatie die ik nu heb. Zoals ik zij, we hebben dit schip nog niet zo lang en ik ben momenteel met 10 dingen tegelijk bezig om het schip een beetje eigen te maken.
Het zou in dit stadium niet veel rendement hebben om even langs te komen, maar als ik de verschillende opties heb geprobeerd, zou ik het wel fijn vinden als iemand met meer zeilervaring eens zou willen meekijken/denken.

Zodra ik wat kan uitproberen, zal ik hier mijn ervaringen melden en de foto s plaatsen en hoop ik op wat meer gerichte informatie. Maar misschien is het wel meteen gefikst als ik een blokje op de middelste leiogen plaats.

Voorlopig wil ik iedereen alvast bedanken voor de adviezen.
Gr Ruud
Antwoord
Hoi Ruud, wij liggen in Balk. In geval je dat uitkomt wil ik best eens langs komen, voor wat het waard is... (Ook wij zijn lid van de SKVR).

gr, Klaas
Antwoord
(09-06-2020, 7:54)Klaas de Jong schreef: Hoi Ruud, wij liggen in Balk. In geval je dat uitkomt wil ik best eens langs komen, voor wat het waard is... (Ook wij zijn lid van de SKVR).

gr, Klaas

Dag Klaas, dat zou ik wel waarderen. ik zal eerst zoveel mogelijk uitproberen en dan stuur ik je een persoonlijk bericht om een datum af te spreken.
Heel fijn dat je even wilt meekijken. Smile
Gr Ruud
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)