Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Eerste keer droogvallen op het Wad
Hallo,
Wij hopen deze zomer voor de tweede keer met onze Zeeschouw naar het Wad/de Wadden te gaan. We zijn een paar jaar geleden een x in Zeeland drooggevallen en willen dit nu op de wadden doen. Heeft iemand tips voor beginnende droogvallers Wink. Ik heb het handboek vd Waddenzee nog niet helemaal uit, dus daaar kan ik ook nog meer uithalen denk ik. Maar plekken die ‘makkelijk’ voor beginners zijn, afhankelijk van het weer natuurlijk, hoor ik graag.
Bedankt alvast.
Henny
Antwoord
Begin gewoon onder de Richel in het Franse gaatje en doe wat anderen doen. Bij goed weerbericht super veilig.
Niet te dicht bij de vliestroom gaan liggen ivm hekgolven van grote schepen.
lekker tegen de Richel aan, wie doet je wat.

Daarna kan je verder zoeken.

Een goede 1e droogval ervaring is goud waard voor later, geen trauma's etc.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Daar heb ik een keer met een botter precies over een soort spoelkuil gelegen (door een scheepsschroef uitgespoeld). Je kon zowat onder de mast doorlopen. Voor en achter eerst geprikt, daar was niks aan de hand. Vond het niet geheel ontraumatisch.
Maak niet steeds dezelfde fout, er is keus genoeg
Antwoord
Dank jullie voor de adviezen!
Ik ga dat eens even bestuderen op de kaart. We varen vanaf Gouda en zijn waarschijnlijk een dag of 3, 4 bezig om daar te komen, als alles meezit.

En ik begrijp dat we dus goed moeten kijken dat er niet ergens een kuil oid zit?

Dit was onze 1e x in Zeeland, wel n beetje zooi op de boot zie ik nu Big Grin Rolleyes

Bijlagen Miniatuurweergaven

Antwoord
(24-06-2020, 8:54)Hen97 schreef: Dank jullie voor de adviezen!
Ik ga dat eens even bestuderen op de kaart. We varen vanaf Gouda en zijn waarschijnlijk een dag of 3, 4 bezig om daar te komen, als alles meezit.

En ik begrijp dat we dus goed moeten kijken dat er niet ergens een kuil oid zit?

Dit was onze 1e x in Zeeland, wel n beetje zooi op de boot zie ik nu Big Grin Rolleyes

Ik zie geen zooi, maar een boot waarop geleefd wordt. Nice!

Bovendien zie ik voer voor de topics “huisdier aan boord” en “elektronische gadgets” (foto-drone, neem ik aan?) elders op het forum :-)
K&dV Vollenhovense Bol 8,50 (leuk en praktisch). Eerder K&dV Zeeschouw 7,35 (leuk, niet praktisch) en Super Favorite (praktisch, niet leuk). Live and learn ...
Antwoord
Nog een aanbeveling om de 1e keer droog te vallen: Oostelijk van de haven van Schiermonnikoog. Vanaf die plek kun je in 10 minuten lopend naar Schier om daar het eiland te verkennen. (wel veel slik, maar op de wal een prima voorziening om je voeten schoon te spoelen. Vanuit Lauwersoog slechts ruim een uur varen. Toegegeven, de reis naar Lauwersoog vraagt de nodige dagen. Maar … het varen door Friesland via de Staande Mast route is, vinden wij, ook prachtig. En bij slecht(er) weer biedt Lauwersoog genoeg beschutting om in de haven beter weer af te wachten.
Succes en vooral veel plezier! Geniet er van!
Antwoord
(23-06-2020, 19:40)Hen97 schreef: Hallo,
Wij hopen deze zomer voor de tweede keer met onze Zeeschouw naar het Wad/de Wadden te gaan. We zijn een paar jaar geleden een x in Zeeland drooggevallen en willen dit nu op de wadden doen. Heeft iemand tips voor beginnende droogvallers Wink. Ik heb het handboek vd Waddenzee nog niet helemaal uit, dus daaar kan ik ook nog meer uithalen denk ik. Maar plekken die ‘makkelijk’ voor beginners zijn, afhankelijk van het weer natuurlijk, hoor ik graag.
Bedankt alvast.
Henny

Wat wij altijd een prima plek vinden is het Franse gaatje onder de Richel. Vandaar is Vlieland en of Terschelling eenvoudig te bereiken.
Antwoord
Kijk bij het Fransche Gaatje wel uit op vrijdag eind van de middag en zondagavond. Dan kunnen er wel eens een stel kotters met veel golven door de Vliestroom gaan. Als je dan erg westelijk ligt en er nog water staat kan dat een vervelende stuiterpartij worden.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)