This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Klipper Elizabeth
#1
We waren vandaag een beetje aan het prutsen en poetsen op onze Bol, toen er een driemaster onze thuishaven kwam invaren. Blijft altijd een imposant gezicht. Kijk ik nog eens goed, zie ik zwaarden! Een platbodem driemaster! Dat kende ik nog niet :-)


Bijlagen Afbeeldingen
   
K&dV Vollenhovense Bol 8,50 (leuk en praktisch). Eerder K&dV Zeeschouw 7,35 (leuk, niet praktisch) en Super Favorite (praktisch, niet leuk). Live and learn ...
Antwoord
#2
Zeker als alle zeilen gehesen zijn is dat een prachtige witte wolk.
Maar van oorsprong, toen hij nog met vracht rondvoer, had dit schip echt geen drie masten, en al zeker niet zo hoog met allemaal een steng.
Voor de huidige functie (levende, vooral Duitse lading varen) is het van belang om veel masten te hebben want daar vragen onze oosterburen naar. En dan willen ze tegenwoordig ook nog dat die masten van staal zijn, helaas.

Het is natuurlijk wel interessant om te zien hoe het uiterlijk van schip telkens is veranderd in z'n ruim 100 jarig bestaan.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#3
In goed charterduits is het momenteel dus een schwimmendes Lanternenmastlagerort
Maak niet steeds dezelfde fout, er is keus genoeg
Antwoord
#4
Ik heb even in de "liggers" gekeken. Bij de bouw was dit schip 35,13 meter lang, in 1950 was hij 40,06 meter en in 1961 39,97.
Het schip is dus verlengd, zoals zoveel schepen, voor extra laadvermogen. Dat is ook wel te zien aan de lijn: in het midden zit een recht stuk. De verlenging is waarschijnlijk gedaan toen het werd omgebouwd van zeil- naar motorschip. Die verkleining tussen 1950 en 1961 kan bijvoorbeeld te maken hebben met een aanvaring, of dat het schip ergens een sluis wilde passeren waar 40 meter de maximaal toegestane lengte is.

Ik denk dat ze in Duitsland andere maten hanteren dan hier. Volgens de site van het schip is die nu 41 x 7 meter. In Nederland 40 x 6,31. Tja. Gevalletje "Bei uns ist alles besser und grosser"?

Zeer waarschijnlijk is het schip gebouwd als anderhalf-master, maar dat kan eenvoudig uitgezocht worden.
De anderhalf-masters hadden een stevige fokkemast en een korte bezaansmast met steng.
Deze tuigage werd ingegeven door de bouw van de spoorbruggen over de rivieren in de 19de eeuw. Als zo'n schip onder een spoorbrug door zeilde, liet met de fokkemast zover als nodig was zakken, meestal met de zeilen gewoon gehesen. Van de bezaansmast werd de steng geschoten (naar beneden gelaten). De stengemast zelf kon blijven staan, waarmee de bezaak zijn volledige voortstuwing bleef geven.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#5
Bedankt voor de info, Wim!
K&dV Vollenhovense Bol 8,50 (leuk en praktisch). Eerder K&dV Zeeschouw 7,35 (leuk, niet praktisch) en Super Favorite (praktisch, niet leuk). Live and learn ...
Antwoord
#6
Een mooi plaatje dat duidelijk maakt hoe je onder een brug door kan zeilen.
Deze klipper heeft geen bezaansmast.

   
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#7
Ja, dat werkt wel efficiënt zo! Bij minder vlak water krijgt de mastbout wel op z’n donder, of je moet de mast onder controle houden met de bakstagen ...
K&dV Vollenhovense Bol 8,50 (leuk en praktisch). Eerder K&dV Zeeschouw 7,35 (leuk, niet praktisch) en Super Favorite (praktisch, niet leuk). Live and learn ...
Antwoord
#8
Ach, 3 masten of niet, de evolutie gaat door, daarbij maakt het niet uit hoe het oorspronkelijk gebouwd is.
Schepen blijven evolueren, als zijn er klups die halsstarrig vast blijven houden aan hoe het ooit was, maar die sterven vanzelf uit vanwege de oude grijze leden.

In veel gevallen zijn sommige charterschepen al langer charterschip dan dat het ooit zeilschip of motorschip geweest is, dus wat is origineel.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)