This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
alu (zeil) boot stabieler maken
#1
Dag,

Hoop dat jullie me kunnen helpen; heb sinds kort een 5 meter x 1.80m aluminium bootje (door iemand zelf gelast).
Ik denk dat hij maar max. 200 kilo weegt.

Wil hem gaan gebruiken als een (stabiel) motorbootje, maar het lijkt een zeilboot geweest te zijn zonder kiel/zwaard.

Want hij heeft de neiging om op een van beide zijden te gaan hellen. 
Zeer instabiel, vooral bij het in- en uitstappen.

Op de foto kan je ook zien dat het zo ontworpen is;
https://photos.app.goo.gl/jNcB6kXecj5sFLnP7

hier alle foto's / video: 
https://photos.app.goo.gl/BFpEkPPab3tWoJQH8

Nu wil ik hem wat beter rechtuit laten varen en stabieler maken.

Met ballast, daar wordt hij in elk geval te zwaar van.
En met een zwaard onderop vaart hij te diep.

Daarom dacht ik om grote kim kielen te plaatsen (aluminium platen van ongeveer 30cm breed en 1 meter lang bijvoorbeeld).

Eentje aan de voorzijde (net na het midden van de boot)
En een kim-kiel achterop, van dezelfde afmeting (?)

En daarboven dan twee PVC (of ander materiaal) buizen aan elke zijde.
Ik dacht aan lekkere grote, van zo'n 15-20cm doorsnede, ook van ongeveer 1 meter lang.
Deze kunnen dan met metalen tie-raps vastgezet worden aan de kim kielen. 

En dan de buizen zo'n 10% onder water bij een lege boot, zodat hij meteen stabiliseert bij het instappen van mensen. 
Is dat logisch?

Ik heb dat grofweg op tekening gezet bij de eerste link en hier : https://photos.app.goo.gl/cVUZ9dVpLDJFuL5T9
Je ziet verschillende kleuren:

Rood: een aluminum profiel in 45 graden die erop gelast moet worden. 
Of een andere hoek, afhankelijk of de kim kielen verticaal of meer horizontaal geplaatst moeten worden.

Blauw: op het profiel kan dan eenvoudig de alu plaat (kim kiel) op gezet worden met bouten.
En daar dan de PVC buis tegenaan.

Nu is mijn vraag;
is dit een goed idee om te bereiken wat ik wil?

En de alu kim kielen / stabilisator platen, gaan die echt helpen om hem stabieler te maken, of zal dat voor 90% te danken zijn aan de buizen ? 
Is PVC het beste hiervoor? 
Of beter PP te gebruiken of een andere kunststof?

Om hem beter rechtuit te laten varen zou je denken dat de kim kielen zoveel mogelijk verticaal geplaatst moeten worden, terwijl voor stabiliteit het beter is om de kimkielen horizontaal te plaatsen ? Of maakt dat niets uit ?

De kim kielen lijken me ideaal om de PVC buizen op te monteren (met dikke tie-raps bijvoorbeeld). 

Of heeft iemand betere ideeën om hem stabieler te maken zonder veel gewicht toe te voegen?

dank!
Sjoerd
Antwoord
#2
Ha Sjoerd,

Leuk project, maar ik weet niet of dat nou wel onder de platbodems valt. ;-)

Anyway, wat extra stabiliteit lijkt inderdaad wel lekker voor je boot. Voor beter rechtuit varen moeten kimkielen wel helpen, hoe verticaler hoe beter. Dat zorgt er ook voor dat de boot iets langzamer van links naar rechts rolt (pardon, van bakboord naar stuurboord) maar verandert niks in hoe schuin de boot uiteindelijk komt te liggen. Daarvoor kun je volgens mij inderdaad wel drijfbuizen gebruiken. PVC moet prima werken, maar je moet wel flinke maten hebben: een buis van 20 cm doorsnede geeft een drijfkracht van (maar) 30 kilo per meter lengte. Ik zou dus wel denken aan twee buizen van een meter of drie, anders heeft het geen effect als er iemand instapt.

Let op met bouten en metalen tiewraps dat je geen galvanische corrosie krijgt (een RVS bout laat het aluminium dat hij raakt extra snel wegroesten als er water bij komt). Als je de boot niet in het water laat liggen zal dat minder problemen geven, maar anders moet je de bouten na montage helemaal aflakken om er geen vocht bij te krijgen.

Veel plezier ermee!

Jacobus
K&dV Vollenhovense Bol 8,50 (leuk en praktisch). Eerder K&dV Zeeschouw 7,35 (leuk, niet praktisch) en Super Favorite (praktisch, niet leuk). Live and learn ...
Antwoord
#3
Inderdaad geen platbodem maar toch wat advies.
De kimmen zou ik haaks op het vlak zetten.
Eigenlijk haaks op het denkbeeldige draaipunt dat ontstaat als je aan boord stapt.
Daardoor wordt de boot stabieler.
Hoe langer hoe koers vaster.
Hoe dieper hoe stabieler.

Verder de materiaal opmerkingen zoals Jacobus. Ik zou alleen aluminium en kunststof gebruiken en persoonlijk aluminium buizen lassen ipv kunststof buizen.

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#4
Hoi Sjoerd,

Om je bootje stabieler te maken heb je gewicht nodig en dan liefst zo laag mogelijk. Nadeel is dat het bootje dan ook wat dieper komt te liggen en je vrijboord verliest. Als je daar ok mee bent, zou ik eerst wat gewicht op de bodem leggen en kijken wat dat doet - als dat weinig doet hebben de kimkielen weinig zin want die komen nauwelijks lager.
Overigens is wat je beschrijft qua hellen bij instappen heel gewoon voor een bootje van dat formaat, komt omdat je eigen gewicht tussen de 10 en 20% (schat ik) van het scheepsgewicht is en dat heeft een behoorlijke impact.
Betreffende koersvastheid (koersstabiliteit) zou ik eerst een roer installeren of eens met een buitenboord gaan varen voor te oordelen dat dat niet goed gaat.

veel succes met je project.
Peter G. de Vries
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)