Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Peiling: Platbodemfanaten zijn onverbeterlijke klussers
U heeft geen rechten om te stemmen in deze poll.
Nee, ik laat alles doen (WA van Buren)
0%
0 0%
Nee, ik houd alleen de kleine schade plekken bij
0%
0 0%
Ja, ik schilder en lak zelf
14.29%
3 14.29%
Ja, ik doe alle onderhoud zelf
9.52%
2 9.52%
Ja, ik doe zelfs het reguliere onderhoud aan de motor
38.10%
8 38.10%
Wat dacht je: ik heb een opknapper gekocht.
38.10%
8 38.10%
Totaal aantal stemmen: 21 100%
* U hebt op deze optie gestemd. [Resultaten weergeven]

Waardering:
  • 4 stemmen - gemiddelde waardering is 3.75
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Platbodemfanaten zijn onverbeterlijke klussers
Shocked 
Meer dan de helft van de posts op het forum gaan over de reparaties, onderhoud enz aan de boot. Dat rechtvaardigd de stelling dat platbodemfanaten onverbeterlijke klussers zijn.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Wat dacht je... opknapper gekocht Tongue

Soms spijt van gehad, vooral vanwege de manier waarop bepaalde zaken gelopen zijn rond de aankoop, en de afspraken mbt de klus locatie.

Inmiddels zijn we dat bijna vergeten, en hebben we er gewoon lol in, en niet onbelangrijk: plezier met de boot!
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Tja, ik zou ook wel wat meer tijd voor andere dingen willen hebben. Ik heb eigenlijk niet eens tijd om te gaan werken. Confused
Maar dat krijg je als je een schip koopt dat niet veel meer dan een casco was/is. En we wonen er al op, dus doorgaan met die hap. Spijt? Nee! Onpraktisch? Ja. Helpt het dat ik klussen leuk vind? Ja, anders was ik er nooit aan begonnen! Big Grin
(Soms wordt hier in huize ursus gedreigd met dat "help m'n man is klusser" gebeld gaat worden. Meestal voor mij een reden om even iets te gaan doen dat zichtbare verbeteringen oplevert. Cool )
Antwoord
Nou, ik zou eerder zeggen NEE, maar ik schilder en lak wel zelf. Ik ben gewoon niet erg handig met klussen dus dat levert mij meestal dan ook geen plezier op. Zo nu ook met de werkzaamheden aan Bolster, ik ben er al lang spuugzat van. Daar was mijn rol ook hoofdzakelijk schilderen en lakken.
Antwoord
Ik doe alles zelf wat technisch mogelijk is, eigenlijk doe ik alleen het las werk onder water niet ( is gelukkig ook niet nodig ) Ik denk dat het bij mij in de genen zit, mijn vader deed het ook al toen ik nog een jaar of 5 a 6 was en zelf begon ik in mijn tiener jaren met scheeps modelbouw maakte op mijn 20 ste mijn eerste vaartuig op mijn 25 ste mijn eerste candeese kano van ceder hout daarna een stuk of wat zee kajaks een paar casco's betimmerd voor anderen en daarna kwamen de op knappers tot waar we nu dan zijnBig Grin
Ik heb gewoon het probleem dat ik het allemaal leuk vind van timmer werk tot motoren en van lak werk tot electisch het uit denken van constructies zoals een holle mast en volledig automatische electrische schakelingen is verworden tot een sport. (het denk werk doe ik vooral in de 14 dagen op mijn werk als ik s'nacht in de stuurhut over het water tuur heb je daar alle tijd voor Idea )

Ik denk echter dat de grote opknap projekten voorlopig voor ons voor bij zij, wij zitten in de gelukkige positie dat we een boot getroffen hebben die ons ongeloofelijk goed bevalt en dat is terug kijkend op al het gedane werk ook wel een geruststellende gedachteBig Grin Het normale onderhoud blijft en als je dat goed wilt doen heb je je handen als vol.
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
Mijn jeugd begon op een VT-sleeptanker, de Vianen, waar mijn vader schipper op was. Toen mijn broers en ik wat groter werden zijn mijn ouders aan de wal gegaan. Mijn vader is eerst in Zuid-Holland bij een werf gaan werken, later in Fryslân bij een jachtwerf. Mijn pake en beppe kwamen met hun steilsteven in de haven liggen en mijn vader kocht een oud scheepje dat hij in zijn vrije tijd opbouwde tot vakantieboot. Kortom het zit in mijn genen, dat geklus.
Ik speelde heel veel in de haven met de roeiboot, van pake, en kleine bootjes die ik zelf maakte. Later kocht ik een zestien kwadraat, en voor de kinders een aantal optimistjes, die ik opknapte en later weer door verkocht. In 2009 kochten we onze schouw. Op de website is het kluswerk te zien: we doen zelf het betimmeren, schilderen, electriciteit, enz ook een klein beetje met de motor. Laswerk laat ik doen, ondanks de mts-werktuigbouw-opleiding die in het grijze verleden gedaan heb. Ik zou het wel zelf willen doen, maar de tijd ontbreekt me om mijn vaardigheden voldoende op een betrouwbaar peil te brengen.Sad

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
De VT Vianen is inmiddels gesloopt maar uit nostalgische overweging heb ik nog een foto voor je op geduikeld Wink Zelf komt mijn familie niet uit de vaart mijn vader was bedrijfchef op de timmerfabriek waar wij voor woonden, daar heb ik alle mogelijkheden en onmogelijkheden van hout gereedschappen en machienes leren kennen jammer genoeg heb ik meer dan eens ook de gevaren van deze stukken gereedschap moeten aanschouwen waardoor ik een diep respect heb gekregen voor het geweld waarmee hout in de voor ons zo belangrijke maat of vorm word gemaaktConfused

Alle andere werkzaamheden heb ik mij zelf eigen gemaakt door er veel over te lezen en het natuurlijk te doen, lassen blijft een lastig punt, ik roep dan ook altijd dat iets wel goed vast kan zetten maar of dat dan lassen mag heten weet ik niet Het electrich heb ik mij eigen gemaakt in mijn modelbouw tijd waar toen nog weinig te koop voor was en je dus een soort Willie wortelIdea moest wezen om meer te kunnen dan alleen maar een rondje varen met je boot.

Bijlagen Miniatuurweergaven

Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
Tongue 
(03-06-2013, 15:14)Ferry schreef: Wat dacht je... opknapper gekocht Tongue

Soms spijt van gehad, vooral vanwege de manier waarop bepaalde zaken gelopen zijn rond de aankoop, en de afspraken mbt de klus locatie.

Inmiddels zijn we dat bijna vergeten, en hebben we er gewoon lol in, en niet onbelangrijk: plezier met de boot!

Soms was het inderdaad niet leuk meer, maar uiteindelijk komt het neer op dat gevoel uit de Hornbach reclames: dat je eigenhandig iets hebt gecreëerd, ergens (opnieuw) leven in hebt geblazen.

De zwaarden hebben we net wel door iemand anders laten opknappen, maar we doen zo veel mogelijk zelf. Dat varieert van gordijnen en kussenslopen maken tot ontroesten met de komborstel en zelf de betimmering aanpakken. Veel dingen kun je ook gewoon proberen en al doende word je er handiger in. Dat is in ieder geval bij ons wel het geval Wink

Edit: Daar moet ik wel bij zeggen dat ik erg blij ben dat Ferry heel handig is met lassen en slijpen, want hoe handig ik ook ben Angel dat zijn dingen die ik niet zomaar zou proberen en doen :p
Antwoord
Gisteren (vandaag ?) heb ik mijn klusbus wel aangevuld met een goede accuboor. Ik had een Bosch schroevendraaier maar die kwam eigenlijk gewoon te kort. Bij de Hornbach hadden ze nog een prima Hitachi in de aanbieding (of moet ik Sonderangebot zeggen) , aangevuld met een handige ratelschroevendraaier van Bosch (extra grip door brede handvat) en een bitjes en boortjes set van Makita voel ik me weer helemaal profi. Deze vandaag (gisteren ?) al gebruikt om de giek te voorzien van schroeven en kikkers.

Goed gereedschap is wel 75% van het werk Smile
Antwoord
(03-06-2013, 22:33)hereditas schreef: De VT Vianen is inmiddels gesloopt maar uit nostalgische overweging heb ik nog een foto voor je op geduikeld Wink ...
Dat hij gesloopt was wist ik. Nadat mijn vader aan de wal is gegaan is het schip gemotoriseerd. In de jaren tachtig werd het een opslagschip en in de jaren negentig gesloopt.
Ik heb deze foto als sleepschip als bureaublad opgeslagen.[Afbeelding: vianen.jpg]

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Opknapper gekocht!

We doen wat binnen ons kunnen ligt zelf, en anders door kenners. Maar dan kijken we wel mee zodat we het voortaan zelf kunnen Smile
Antwoord
Wij doen ook zo veel mogelijk alles zelf we hebben alleen de bekleding van de banken tot nog toe uitbesteed. Kost tijd maar dan heb je ook precies wat je wil.

Ik dacht dat dit bericht helemaal fout was gegaan maar nu staat het er (deels) toch op. Wordt morgen aangevuld.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)