This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Grund er 6,65 ijselmeer
Zelf heb ik meer jaren ervaring op ijsel en markermeer met een 8 meter scherp jacht. Nu heb ik sinds kort een Grundel 6,65 vooral voor Friese water. Ik vroeg mij af wat de mogelijkheden zijn op het IJsselmeer met deze boot. Tot welke windkracht is het veilig etc.
Antwoord
Hoi,
Dat is natuurlijk een heel algemene vraag waar niet specifiek op te antwoorden valt. Volgens mij is de 'zeewaardigheid' van een schip ook voor een groot deel afhankelijk van de ervaring en kunde van de bemanning. Maar ook eigenschappen van je schip, zoals een zelflozende kuip spelen een rol. Niet iedere platbodem heeft deze en dat kan bepalend zijn welke risico's je wilt nemen. Of de hoeveelheid reefmogelijkheden en of er iets van een reling en/of handgreep aan dek is om je veilig van achter naar voor te kunnen verplaatsen onder wat ruigere omstandigheden. En dan kun je kiezen om eerst onder zeer veilige omstandigheden het IJsselmeer op te gaan en dat steeds een stukje uit te bouwen en zo het gedrag van je schip te leren kennen. En zo zullen er meer dingen zijn die van belang zijn.
Antwoord
Denk dat de belangrijkste factor de golven zullen zijn. Bij kleinere platbodems halen die de vaart er behoorlijk uit. Dus het maakt nogal wat uit of je bij hoger- of lagerwal wil varen. . Hou dus bij het plannen van je eerste tochten op het Ijsselmeer rekening met je hele traject.
Ik heb zelf geen specifieke ervaring met een grundel. Er zitten grundelschippers op het forum, even wachten op een reaktie.
Antwoord
Golfslag en koers is inderdaad een belangrijke factor.
Zelf vaar ik een 9,3m Zeeschouw en wil normaal de rit vanuit Lelystad naar Amsterdam niet maken.
Dit omdat het het net te hoog is met westen wind kracht 4 bft morgen en de golven ook niet mee helpen bij die hoge koers.
Maar we willen naar huis en ik weet dat de boot best een tijdje met grootzeil en motor een stukje op te steken is er dan met de fok er bij Amsterdam (of Muiden) wel te halen is.
Maar zonder de boot te kennen had ik het wel spannend gevonden en was ik onderweg verrast dat ik het niet zou halen.
Ik ken ook genoeg platbodemvaarders die nooit opkruisen of hoog aan de wind varen.
Die kiezen dan een andere bestemming.

Begin op het IJsselmeer dus met een matige wind(kracht 4 bft kan al best veel zijn), probeer de hogerwal aan te houden en probeer niet aan de wind te hoeven varen.

Met de tijd leer je wat jij en je boot samen aan kunnen.

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Een Grundel, en zeker de kleinere, zijn niet bedoeld voor het IJsselmeer. Dat wil niet zeggen dat ze er nooit op moeten gaan varen. Maar de knobbelige golfslag die bij 4 al ontstaat is gezien de bouw van de Grundel al geen lolletje. Uiteraard maakt hoger of lager wal veel uit. Bij ruim 4 en lager wal zou ik het niet aanraden. En waarom zou je. Er is zoveel mooi vaarwater ook /juist voor de Grundel. De voorlijke mast, de ronde zwaarden, het grote vlak maken de Grundel nu eenmaal niet zeewaardig. De Wadden zijn dan nog gunstiger dan het IJsselmeer voor een Grundel, ook al zijn ze ook daar niet voor gebouwd.
Grundel 8.5 schipper.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)