This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Speling zwaard bouten in zwaard
Beste, mijn zwaarden (zeeschouw)gaan nogal wat zweven bij de minst of geringste koerswijziging. De zwaardbout heeft nogal wat speling in het zwaard, dit lijkt mij de  oorzaak. Wanneer ik het zwaard laat zakken kan hij "torderen" om de zwaardbout waardoor de voorkant van het zwaard weg kan draaien bij de strijklat, achterkant raakt de strijklat wel. Nu wil ik dit aanpassen maar vraag me af hoeveel bewegingsvrijheid een zwaard mag/moet hebben.
Zie ook de foto van de situatie zoals die nu is. ( Moet nog even de foto kleiner maken zie ik).

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Ruimte in de zwaardbout is niet de oorzaak van het afzwaaien van het zwaard.
Het is wel zo dat een heel stijf gemonteerde bout het zwaard wat langer bij het schip kan houden.

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor het afzwaaien. Het kan zijn dat het gat voor de zwaardbout op de verkeerde plek geboord is. Of dat het profiel van het zwaard niet deugt. Of dat de strijkklamp onjuist uitgelijnd is. Of dat de romp van zichzelf (bijvoorbeeld door een grote scheg, loefbijter en/of kiel) al zoveel driftbeperking heeft dat het zwaard er een beetje voor joker bijhangt.

Ik raad je aan om, als daar tijd voor is, je er goed in te verdiepen en aanpassingen te doen.
Als ik je foto bekijk, neig ik ernaar om te denken dat de oorzaak ligt in een op een verkeerde plek geboord gat voor de bout.

Voor nu, op korte termijn, kun je je redden met een balkje of autobandje of zo, dat je aan de achterkant tussen zwaardkop en boeisel in duwt. Zo dwing je het zwaard naar de boot toe.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Dank voor de reactie, toespoor is zo goed als nul, vorm van het zwaard, lijkt redelijk, bol aan binnenzijde hol ( misschien wel iets te hol aan de buitenzijde). Is er een berekening waar het zwaardgat dient te zitten? Ga het gat sowieso kleiner maken RVS bus erin, om de speling te minimaliseren.
Antwoord
Dikwijls worden zwaarden geleverd met een boutgat dat netjes in het midden zit.
Dat is dus niet goed.
Als het zwaard diep gestoken is, hoort het boutgat in het voorste deel te zitten, voor het midden. Dan blijft het zwaard beter tegen de strijkklamp.
Er zijn geen berekeningen voor; het is in de loop der eeuwen zo gegroeid.

Teveel holling aan de buitenkant werkt negatief; het kan een onderdruk genereren aan de aanstroomzijde aan de buitenkant.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Ik ben een keer iemand tegengekomen die het bak en stuurboordzwaard verwisseld had.......
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)