This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schroefas zelf inkorten?
Deze zomer voer ik met mijn zeeschouw op een ondiepte op het wad en kwam mijn aangehangen roer omhoog. Dat overkomt me elk jaar wel eens. Ik heb het roer niet voor niks met een touw geborgd (en het roer is er ook al eens af geschoven). 
Blijkbaar was het dit jaar voor het eerst dat het roer omhoog kwam met een draaiende schroef. Ik schrok me dood van het afschuwelijke geluid: de schroef kwam tegen de rand van de sparing in het roer!!!

Na te zijn drooggevallen bleek na inspectie: schroef licht beschadigd (zal ik deze winter moeten repareren, heb er inmiddels alweer minimaal 12 motoruren opzitten zonder merkbare extra instabiliteit)). Maar de oorzaak? De as lijkt net een centimeter of twee te lang, waardoor de schroef niet binnen de hak van de boot blijft. Is de as verschoven? Aan de kant van de keerkoppeling kan ik niets vinden dat daar op wijst. Een oude overschilderde inkeping op het roer doet vermoeden dat de vorige eigenaar dit ook al eens ervaren heeft (ik heb inmiddels 4 seizoenen probleemloos gevaren met de boot)

Advies gevraagd: kan een as makkelijk zelf worden ingekort, en hoe?  Of laat ik dit beter aan een pro over? Ik ben redelijk handig, maar een schroef of schroefas verwijderen/aanpassen heb ik nog geen ervaring mee.
Antwoord
Als de as aan de voorkant in een klemmof zit, is het in principe eenvoudig om 'm daar uit te halen, af te zagen/slijpen en terug te zetten.
In principe, want er kan van alles tegenzitten of misgaan. Soms is het al een enorme vechtpartij om de as uit de mof te verwijderen.
En soms blijkt het toch lastig om de ingekorte as weer goed vast te zetten in de mof.

Ervan uitgaande dat de as in een klemmof zit, heb je al gecheckt of de as er een stukje uitgeschoven is? Dat komt (te) vaak voor!

Als de as anders is bevestigd, bijvoorbeeld met een konus met spie, dan wordt 't voor een amateur knap lastig (lees: niet te doen).

Verder zul je moeten checken of de schroef met ingekorte as vrij blijft van het buitenlager.

Of je het zelf kan doen of over moet laten aan een pro, dat laat ik aan je eigen oordeel en zelfkennis over.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(30-07-2020, 9:30)Berghout-2 schreef: ---
Ervan uitgaande dat de as in een klemmof zit, heb je al gecheckt of de as er een stukje uitgeschoven is? Dat komt (te) vaak voor!
---

Bedankt voor het meedenken Wim!
Het ziet er zo uit. Ik heb het borgschroefje losgehad en geprobeerd de as verder naar binnen te schuiven. Of het zit muurvast, of er is niet meer ruimte...
Ik zal eens proberen het verder te demonteren, maar het lijkt alsof er aan deze zijde niet veel meer ruimte is om de as op te schuiven.

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Ik kan er zo niet veel van zeggen.
Het is in ieder geval geen klemmof.
Hoe de as in de flens vastzit, dat is mij niet helemaal duidelijk. Ik zie geen conus. Het zou kunnen zijn dat-ie alleen maar vastzit met die borgbout, en dat is niet zo'n goede constructie.
Het valt mij op dat de spie erg ver uitsteekt buiten de flens en dat er een beschadiging op de spie zit. Dit kan erop duiden dat de as inderdaad een stuk uit de flens is geschoven.

Voorlopig denk ik dat de as glad en recht is (zonder conus of schroefdraad) en alleen maar zit vastgeklemd met die borgbout, geholpen door roest. En dat de as inderdaad een stukje uit de flens is getrokken.
Je weet 't pas zeker als je het ziet (vrij naar Johan C.).
Als je de vier bouten tussen de flenzen weghaalt, kun je de as naar achteren schuiven (voor zover het roer dat toelaat); dan kun je zien of de as verschoven is en hoe hij vastzit. Zet eerst even merkjes op de flenzen, zodat je weet hoe ze zaten.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Omdat ik een spiebaan zie zit er hoogstwaarschijnlijk een conus passing naar de motor toe. Dat gaat hem dan niet worden om eenvoudig in te korten.
Antwoord
Dit is voor mij een bekend euvel. Jaarlijks schoot bij onze Farymann P 30 motor de schroefas meerdere keren uit de flens. Deze flens zit gebout aan de flexkoppeling. Gelijk met de revisie van deze motor hebben we een nieuwe schroef en schroefas laten maken. De schroefas is zodanig gemaakt en gemonteerd dat op de kopse kant een verzonken bout door de flens, met een tussenplaatje, in de as gedraaid is. Nooit weer een centje pijn gehad. Deze, niet conisch toelopende as, heeft overigens ook een spie..
De as is naar onze tekening door de gebr Bakker in IJlst gemaakt.
Antwoord
(30-07-2020, 14:01)Klaas de Jong schreef: Dit is voor mij een bekend euvel. Jaarlijks schoot bij onze Farymann P 30 motor de schroefas meerdere keren uit de flens. Deze flens zit gebout aan de flexkoppeling. Gelijk met de revisie van deze motor hebben we een nieuwe schroef en schroefas laten maken. De schroefas is zodanig gemaakt en gemonteerd dat op de kopse kant een verzonken bout door de flens, met een tussenplaatje, in de as gedraaid is. Nooit weer een centje pijn gehad. Deze, niet conisch toelopende as, heeft overigens ook een spie..
De as is naar onze tekening door de gebr Bakker in IJlst gemaakt.

Dit is inderdaad ook een Farymann. Maar het lijkt mij alsof de aanpassing die jullie hebben laten doen hier reeds gedaan is. De flens aan de zijde van de schroefas lijkt muurvast te zitten. Deze lijkt mij zeker niet uit de flens geschoven.
Zie hier een foto van deze flens met de flexkoppeling iets opzij geschoven (de as heb ik verder naar buiten getrokken om ruimte te krijgen, vooralsnog krijg ik de bouten door de flens aan motorzijde/flexkoppeling niet losgedraaid, even weken in de kruipolie).
Je ziet hier duidelijk een moer die zover aangedraaid is dat er geen ruimte meer is om deze verder aan te draaien. Als de bout verder naar buiten komt past de flexkoppeling niet meer op de flens.

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
dan begrijp ik niet hoe deze as naar achteren kan schuiven als de getoonde flens met de door de moer geborgde schroefas aan de flexkoppeling gebout zit...
(Wij hebben een soortgelijke oplossing toegepast - iets andere uitvoering.)
Weet je wel zeker dat de as naar achter is geschoven?
Kun je de moer niet losmaken? Dan moet de as ook (soepel) uit de flens getrokken kunnen worden, lijkt me? Er lijkt me wel veel roest aanwezig tussen moer en as? goed schoonmaken en weer monteren lijkt me sowieso een goede zaak.
Als de as niet is verschoven dan heeft de draaiende as / schroef het roer geraakt omdat het losse roer de schroef raakte en niet andersom!? Kan wellicht een kleine aanpassing aan het roer (naar boven of beneden iets vergroten van de uitsparing voor de schroef) een oplossing bieden? Hoeveel meer ruimte heeft de uitsparing nodig wil deze in voorkomende situaties de schroef niet meer raken?
Maar simpeler: wellicht dat het goed borgen van het roer deze problemen voorkomt? Is het roer niet zo te borgen dat het niet meer los komt of omhoog komt? Een blokje hout als borging aan het zwaard onder de bovenste vingerling na het aanhangen van het zwaard monteren?
Antwoord
(30-07-2020, 16:50)Klaas de Jong schreef: dan begrijp ik niet hoe deze as naar achteren kan schuiven als de getoonde flens met de door de moer geborgde schroefas aan de flexkoppeling gebout zit...
(Wij hebben een soortgelijke oplossing toegepast - iets andere uitvoering.)
Weet je wel zeker dat de as naar achter is geschoven?
Kun je de moer niet losmaken? Dan moet de as ook (soepel) uit de flens getrokken kunnen worden, lijkt me? Er lijkt me wel veel roest aanwezig tussen moer en as? goed schoonmaken en weer monteren lijkt me sowieso een goede zaak.
Als de as niet is verschoven dan heeft de draaiende as / schroef het roer geraakt omdat het losse roer de schroef raakte en niet andersom!? Kan wellicht een kleine aanpassing aan het roer (naar boven of beneden iets vergroten van de uitsparing voor de schroef) een oplossing bieden? Hoeveel meer ruimte heeft de uitsparing nodig wil deze in voorkomende situaties de schroef niet meer raken?
Maar simpeler: wellicht dat het goed borgen van het roer deze problemen voorkomt? Is het roer niet zo te borgen dat het niet meer los komt of  omhoog komt? Een blokje hout als borging aan het zwaard onder de bovenste vingerling na het aanhangen van het zwaard monteren?

Voor de moer moet ik morgen nog even een dopsleutel 24 zien te verkrijgen... Maar dat de as naar achter verschoven is was ook niet 100% zeker. Het was een mogelijkheid, die nu niet meer zo waarschijnlijk is. Waarschijnlijker is dat de as gewoon vanaf het begin iets te lang is geweest. De vorige eigenaar heeft alleen op binnenwater gevaren, dus zal niet vaak een omhoogkomend roer meegemaakt hebben denk ik. Toch wijst een eerdere beschadiging op het roerblad er op dat het een flinke poos terug ook al eens gebeurde. 
De oorspronkelijke vraag herrijst: kan ik de as zelf een stukje inkorten? Ik zal eerst de flens eens verwijderen om dat beter te beoordelen...

Over de aanpassing van het roer of de borging er van: ik hoef het roer niet aan te passen als het roer keurig binnen de sparing in de hak blijft. Dan kan het roer schuiven wat het wil zonder de schroefbladen te raken (de as zal nog wel een stukje uitsteken binnen de sparing van het roerblad.
Mijn roerblad is geborgd met een stevig stuk touw aan een oogmoer. Als het roerblad omhoog wil komen wil ik het onder geen beding tegenhouden. Liever een roerblad aan een touwtje dan een door een blokje hout of andere blokkade beschadigd roer(bevestiging).

Ziet de slordige tekening voor wat ik bedoel. De roerbladen dienen binnen de rode lijn te blijven, maar doen dit nu (net) niet!

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Op de botter hebben wij toch borghoutjes onder de vingerlingen, ook op het wad. Want je wilt niet zomaar je roer aan een touwtje erachter hebben hangen bij een "bultje". Daarvoor is dat roer te belangrijk. Roer en ophanging moeten een flinke opdonder kunnen hebben.
Maak niet steeds dezelfde fout, er is keus genoeg
Antwoord
Het borghoutje zit meestal op de middelste vingerling.
Daar komt dus alle kracht en is ook erg stevig.
Zelf heb ik in de bovenste een M6 boutje er door.
Vorig jaar had ik van Scheveningen naar Stellendam echter toch een beetje te veel afgesneden.
Ik dacht met 50cm speling wel voldoende te hebben, maar ik hield geen rekening met een beetje brandingsgolven.
Resultaat: dwars door de borgbout heen.
Normaal had ik dus mijn roer behouden, maar als het echt te hard is breekt de bout.
Ik was er eigenlijk wel blij mee.
Wel even gekloot met het roer, ik heb deze aan de giek opgebonden met een touw door het grote gat van het helmhout heen.
Voor anker gaan liggen en er weer in laten zakken.
Er moet alleen nog een borglijntje bij voor als dit weer een keer gebeurt, hoewel ik niet hoop dat dat snel is.

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(31-07-2020, 12:24)Eddy K schreef: Het borghoutje zit meestal op de middelste vingerling.
Daar komt dus alle kracht en is ook erg stevig.
Zelf heb ik in de bovenste een M6 boutje er door.
Vorig jaar had ik van Scheveningen naar Stellendam echter toch een beetje te veel afgesneden.
Ik dacht met 50cm speling wel voldoende te hebben, maar ik hield geen rekening met een beetje brandingsgolven.
Resultaat: dwars door de borgbout heen.
Normaal had ik dus mijn roer behouden, maar als het echt te hard is breekt de bout.
Ik was er eigenlijk wel blij mee.
Wel even gekloot met het roer, ik heb deze aan de giek opgebonden met een touw door het grote gat van het helmhout heen.
Voor anker gaan liggen en er weer in laten zakken.
Er moet alleen nog een borglijntje bij voor als dit weer een keer gebeurt, hoewel ik niet hoop dat dat snel is.

Huitema Zeeschouw 9m
Dat is mij ook zo eens overkomen (had er wel een borgtouw aan). Ik had destijds een borgpennetje op zijn plek, maar deze hield (gelukkig?) niet. Toen dacht ik, liever een roer bungelend aan een touw dan een kapot roer. 
Ik kon het losgeslagen roer er toen zonder hulp van de giek ook op krijgen, want ik kon de boot vastvaren op de bank en kon er toen makkelijk staan  
Ik zal eens onderzoeken of een blokje van zacht hout goed werkt.  Het moet in ieder geval eerder stuk dan welk onderdeel van het roerblad en aanhanging dan ook. 
Tevens op de kluslijst: roer iets inkorten. Loopt nu aan onderzijde gelijk aan hak en kieldoos, waardoor het uiterste puntje van het roer vaak nog eerder de bodem raakt dan de kieldoos zelf. Vooral
bij loskomen na droogvallen met golfjes erg vervelend.
Antwoord
Als je schroefas wel eens uit de flens komt, kan je het beste een slangklem om de schroefas doen aan de binnenzijde. Dan loopt je schroefas er nooit uit of te ver in de koker.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)