This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wie kent deze Schokker?
Hallo,
Ik kom uit Duitsland en kocht vorig jaar een Platbodem Schokker. helaas had de verkoper weinig informatie over het schip. nu ben ik op zoek naar iemand die dit schip misschien kent of zelfs documenten of tekeningen heeft. misschien kent iemand een vorige eigenaar. hier is mijn informatie.

type: Schokker
werf: Midema uit Koostertille
Gebouwd rond 1964

Ik probeer foto's toe te voegen.

Hartelijk bedankt voor je hulp
Benny

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Dag Benny,

Je andere topic zonder de foto's heb ik even opgeruimd.  Heeft je schip een naam ? Bij de SSRP kom ik 2 schokkers tegen van deze werf (Miedema uit Kootstertille)

Hier zijn de resultaten . Dat is natuurlijk niet uitputtend.

En welkom op ons forum !

Fred
Antwoord
Bij voorbaat dank voor het snelle antwoord. Ik heb het onderwerp per ongeluk twee keer gestopt. Sorry.

de SSRP kon mij ook niet helpen. Ik vond daar ook de 2 Schokker. helaas ken ik de vorige naam niet.
Ik heb de boot nu een nieuwe naam gegeven.
De Schokker heeft waarschijnlijk lange tijd in Grou gezeten. maar waar weet ik niet precies
Ik wil wat documenten. ook aan de zeilen en het zijplan.

Ik ben helemaal nieuw in zeilen met platte bodem. Wat denk je, welke hellingen tolereert deze Schokker voordat hij omvalt? Dit is mijn grootste zorg.
Antwoord
Schokkers vallen niet om. Punt.
Het kan wel gebeuren dat je borrelglaasje omvalt onder het zeilen.

Je gaat er veel plezier aan en mee beleven!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Ik kan mijn Zeeschouw ook tot het vrijboord nat varen.
Als ik verder ga loopt er water in en zal ik uiteindelijk daardoor omslaan.
Maar dan heb ik allang zeil geminderd of ben ik op de motor met een steunzeiltje verder gegaan.
Het vrijboord tot het berghout nat is bij mij 30 graden.

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Misschien leuk om te weten - en zinvol..
Vreedenburgh schokkers zijn zeer stabiel, ook al zal het schip in aanvang gaan hellen, daarna ligt het als een huis. (Hebben we het in bovenstaande ook over een Vreedenburgh ontwerp?) Vreedenburgh gaf zelf aan dat deze schokkers windkracht 7 aankunnen en dat het met 8 penibel wordt. Wim de Bruijn, oud hoofdredacteur van Spiegel der Zeilvaart, ex schipper van een 10.75 Vr schokker, vertelde dat het hem nooit gelukt was water in het gangboord te varen.. wat hij ook probeerde..
Het lijkt me een fantastisch schip!
Antwoord
Hallo,
bedankt voor je antwoorden. ja ik geniet ook van het varen met deze Schokker. Het is een ontwerp van R.H.B van der Kamp.

Ik vertaal al mijn posts in het Nederlands met google. Ik kan op het internet nauwelijks Duitstalige informatie over Schokkern vinden. Ik kan echter goed Nederlands lezen.

kunt u mij misschien ook online een Nederlandse literatuur over schokker aanbevelen?

hoe hoog in de wind kun je zeilen met je Schokker?

dank u
Antwoord
Op vlak diep water ongeveer 50 graden inclusief drift.
Op hoge golven en ondiep water 70 tot 80 graden (dat schiet dus niet op).
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Op ssrp.nl is info te vinden over schokkers (zoek op Vreedenburgh) en over de werf in Koostertille.
Antwoord
Ik kan het schip ook niet thuisbrengen.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)