This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
beschadiging mast door klauw
#1
Op ruime koersen beschadigd de klauw van de gaffel de mast, erg vervelend. Ik werk het steeds bij maar heb natuurlijk het liefst dat het aan het eind van het seizoen nog netjes in de lak staat. Of nog erger dat de klauw niets uit de mast heeft gevroten.
Ik heb 3 vragen die ik wil voorleggen. Hebben jullie daar ook last van? Hebben jullie maatregelen genomen omdat te voorkomen? En zo ja welke?
Antwoord
#2
(24-08-2020, 13:41)bakstag schreef: Op ruime koersen beschadigd de klauw van de gaffel de mast, erg vervelend. Ik werk het steeds bij maar heb natuurlijk het liefst dat het aan het eind van het seizoen nog netjes in de lak staat. Of nog erger dat de klauw niets uit de mast heeft gevroten.
Ik heb 3 vragen die ik wil voorleggen. Hebben jullie daar ook last van? Hebben jullie maatregelen genomen omdat te voorkomen? En zo ja welke?

Beste, ik zie wel eens dat ze deze klauw aan de binnenkant bekleden met leer.
Maar het beste is om goet te kijken wat de schade veroorzaakt, is het slijtage of wrikt de klauw, komen de rondingen wel goed met elkaar overeen?
Als de rondingen goed overeen komen, de mast goed in de lak, de binnenkant klauw in de was, moet het goed gaan.

Ik zelf heb in de mast op de plek van de gaffel een rvs (316) plaat zitten ter bescherming.

Twee de zelfde materialen vreet, twee verschillende materialen glijd.

Hoop dat je hier iets aan hebt, groet
Hielke
Antwoord
#3
Er zijn mensen die een stuk leer op de klauw spannen en dat insmeren met uierzalf om beschadiging van de mast te voorkomen. Als je zoekt op het forum zul je daar wel informatie over vinden.
Antwoord
#4
Bij mij ook leer en ingesmeerd met een beetje schroefasvet.


Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#5
Beste 'bakstag',
Dit is ook voor mij een heel herkenbaar probleem. Zo'n 10 jaar geleden heb ik een nieuwe mast gekocht. Na een seizoen varen was de werking van de klauw duidelijk in de mast af te lezen. Ik heb geëxperimenteerd met koperen hulzen om de mast (2 stuks: voor de 'gewone' stand en voor het zeilen met een rif) en met twee soorten diktes leer. De koperen hulzen heb ik weer verwijderd - ze kwamen los van de mast en ik wil ze niet in de mast spijkeren of schroeven. De klauw is nu in aan de binnenkant in z'n geheel bekleed. Nat gespannen en aan onder- en bovenkant vastgezet met getrokken koperen spijkers, met gelooid dik kalfsleer. Al meerdere seizoenen. ik gebruik geen vet. Het bevalt me goed zo. Geen problemen meer.

Klaas de Jong
Grundel 8.5
Antwoord
#6
Ja, bekleden met dik leer.
Bij een echte schoenmaker kun je dat kopen.
Ik zet het vast met getwiste rvs nageltjes van 20 of 25 mm, die slaan makkelijk in en werken zich niet los. Onderlinge afstand tussen de nagels ongeveer 1 duim.
Nat opbrengen, dan is het supersoepel. Na droging iets vettigs er op, bijvoorbeeld vaseline.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#7
Al zolang ik de schouw heb, heb ik een stuk leer in de bek van de klauw. Eerst met papier een mal gemaakt, daarna het leer, ik denk een nieuw stuk bij een zadelmaker gekocht en met koperen kopspijkers vastgezet. Voldoet me goed.

Deze zomer heeft mijn dochter hetzelfde gedaan bij de klauw van de giek op haar Drascombe dabber. Ze gebruikte een stuk van een oude schooltas, zo'n echte degelijke van vroeger. Nu kraakt haar bootje net zo als de schouw, maar de lak van de mast blijft mooi.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"


Zeeschouw Jedysa
Antwoord
#8
Dank voor de reacties.
Ik zal inderdaad maar eens beginnen met leer. Ik heb een roestvrij stalen klauw en kan daar geen nagels in slaan. Dus nog maar eens bedenken hoe ik het vast ga zetten. Wat ik eerder niet heb opgeschreven is dat ik in de klauw een katrol voor de doorlopende piekeval heb hetgeen de stand van de klauw ook beïnvloed. Een foto had het duidelijker gemaakt maar ik weet niet hoe dat moet.
Hoe dan ook eerst maar met leer beginnen.
Antwoord
#9
O ja, zo'n slimme piekevalconstructie die in de praktijk vaak toch niet zo slim blijkt te zijn ;-)

Als het mijn boot zou zijn, zou ik die piekeval niet via de klauw laten lopen, maar gewoon traditioneel vanaf de masttop.
Maar ja, het is niet mijn boot.

Het bekleden van een rvs klauw kan lastig zijn. Soms zie je dat het leer er gewoon plat ingelijmd is met bisonkit. Als je dat goed doet, dan blijft dat wel een seizoen (of langer) zitten.
Een andere methode: laat het leer rondom oversteken, vouw het aan de achterkant om de klauw heen en bindsel het vast, met touw (3 of 4 mm gevlochten) door gaatjes in het leer.

Ik heb ook wel eens een rvs klauw gezien die helemaal met gevlochten touw was ingepakt, het was er met schiemansteken omheen gewikkeld. Ik betwijfel of zoiets goed blijft zitten, misschien moeten de touwwikkelingen wel benaaid worden.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)