Topics: 1
Op ruime koersen beschadigd de klauw van de gaffel de mast, erg vervelend. Ik werk het steeds bij maar heb natuurlijk het liefst dat het aan het eind van het seizoen nog netjes in de lak staat. Of nog erger dat de klauw niets uit de mast heeft gevroten.
Ik heb 3 vragen die ik wil voorleggen. Hebben jullie daar ook last van? Hebben jullie maatregelen genomen omdat te voorkomen? En zo ja welke?
Topics: 0
24-08-2020, 14:54
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-08-2020, 15:08 door Hielke.)
(24-08-2020, 13:41)bakstag schreef: Op ruime koersen beschadigd de klauw van de gaffel de mast, erg vervelend. Ik werk het steeds bij maar heb natuurlijk het liefst dat het aan het eind van het seizoen nog netjes in de lak staat. Of nog erger dat de klauw niets uit de mast heeft gevroten.
Ik heb 3 vragen die ik wil voorleggen. Hebben jullie daar ook last van? Hebben jullie maatregelen genomen omdat te voorkomen? En zo ja welke?
Beste, ik zie wel eens dat ze deze klauw aan de binnenkant bekleden met leer.
Maar het beste is om goet te kijken wat de schade veroorzaakt, is het slijtage of wrikt de klauw, komen de rondingen wel goed met elkaar overeen?
Als de rondingen goed overeen komen, de mast goed in de lak, de binnenkant klauw in de was, moet het goed gaan.
Ik zelf heb in de mast op de plek van de gaffel een rvs (316) plaat zitten ter bescherming.
Twee de zelfde materialen vreet, twee verschillende materialen glijd.
Hoop dat je hier iets aan hebt, groet
Hielke
Topics: 231
Er zijn mensen die een stuk leer op de klauw spannen en dat insmeren met uierzalf om beschadiging van de mast te voorkomen. Als je zoekt op het forum zul je daar wel informatie over vinden.
Topics: 39
Bij mij ook leer en ingesmeerd met een beetje schroefasvet.
Huitema Zeeschouw 9m
Topics: 12
Beste 'bakstag',
Dit is ook voor mij een heel herkenbaar probleem. Zo'n 10 jaar geleden heb ik een nieuwe mast gekocht. Na een seizoen varen was de werking van de klauw duidelijk in de mast af te lezen. Ik heb geëxperimenteerd met koperen hulzen om de mast (2 stuks: voor de 'gewone' stand en voor het zeilen met een rif) en met twee soorten diktes leer. De koperen hulzen heb ik weer verwijderd - ze kwamen los van de mast en ik wil ze niet in de mast spijkeren of schroeven. De klauw is nu in aan de binnenkant in z'n geheel bekleed. Nat gespannen en aan onder- en bovenkant vastgezet met getrokken koperen spijkers, met gelooid dik kalfsleer. Al meerdere seizoenen. ik gebruik geen vet. Het bevalt me goed zo. Geen problemen meer.
Klaas de Jong
Grundel 8.5
Topics: 5
Ja, bekleden met dik leer.
Bij een echte schoenmaker kun je dat kopen.
Ik zet het vast met getwiste rvs nageltjes van 20 of 25 mm, die slaan makkelijk in en werken zich niet los. Onderlinge afstand tussen de nagels ongeveer 1 duim.
Nat opbrengen, dan is het supersoepel. Na droging iets vettigs er op, bijvoorbeeld vaseline.
Wim.
Topics: 88
Al zolang ik de schouw heb, heb ik een stuk leer in de bek van de klauw. Eerst met papier een mal gemaakt, daarna het leer, ik denk een nieuw stuk bij een zadelmaker gekocht en met koperen kopspijkers vastgezet. Voldoet me goed.
Deze zomer heeft mijn dochter hetzelfde gedaan bij de klauw van de giek op haar Drascombe dabber. Ze gebruikte een stuk van een oude schooltas, zo'n echte degelijke van vroeger. Nu kraakt haar bootje net zo als de schouw, maar de lak van de mast blijft mooi.
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"
Zeeschouw Jedysa
Topics: 1
Dank voor de reacties.
Ik zal inderdaad maar eens beginnen met leer. Ik heb een roestvrij stalen klauw en kan daar geen nagels in slaan. Dus nog maar eens bedenken hoe ik het vast ga zetten. Wat ik eerder niet heb opgeschreven is dat ik in de klauw een katrol voor de doorlopende piekeval heb hetgeen de stand van de klauw ook beïnvloed. Een foto had het duidelijker gemaakt maar ik weet niet hoe dat moet.
Hoe dan ook eerst maar met leer beginnen.
O ja, zo'n slimme piekevalconstructie die in de praktijk vaak toch niet zo slim blijkt te zijn ;-)
Als het mijn boot zou zijn, zou ik die piekeval niet via de klauw laten lopen, maar gewoon traditioneel vanaf de masttop.
Maar ja, het is niet mijn boot.
Het bekleden van een rvs klauw kan lastig zijn. Soms zie je dat het leer er gewoon plat ingelijmd is met bisonkit. Als je dat goed doet, dan blijft dat wel een seizoen (of langer) zitten.
Een andere methode: laat het leer rondom oversteken, vouw het aan de achterkant om de klauw heen en bindsel het vast, met touw (3 of 4 mm gevlochten) door gaatjes in het leer.
Ik heb ook wel eens een rvs klauw gezien die helemaal met gevlochten touw was ingepakt, het was er met schiemansteken omheen gewikkeld. Ik betwijfel of zoiets goed blijft zitten, misschien moeten de touwwikkelingen wel benaaid worden.
Wim.
Ook hier een RVS klauw. Met leer bekleed, lijmen en stiksel. Lees komt van een schooltas uit de kringloop winkel. Zit al een jaar of acht maar deze winter maar weer een schooltas gaan zoeken, is nu wel doorgesleten. Maar de mast is nog mooi strak op de plaatsen waar de klauw de mast raakt.
Topics: 88
Bij de longbows, die en vroeger leven maakte, maakte ik de handvatten van leer van een oude tas. In het filmpje kun je zien hoe je dat zou kunnen doen. Leer kun je bij een schoen- of zadelmaker wel kopen. Handvat van leer
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"
Zeeschouw Jedysa
Topics: 30
05-09-2023, 20:59
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-09-2023, 7:47 door Jollenbaas.)
Bij onze Staverse jol is de gaffelklauw bekleed met leer. Niet gespijkerd maar "gemarld" om de gaffelklauw en idd af en toe wat vaseline op het leer aan de mastkant. Werkt goed en het leer is er zo makkelijk af te halen om de gaffel een keer te lakken.
Hoewel wij ook een dik en vet stuk leer op de gaffelklauw hebben blijft de mast niet helemaal vrij van schade/slijtplekken. Onze klauw sluit maar beperkt om de mast. Met langere bekken(?) loopt hij vast op het dikkere deel aan de onderkant van de mast. Ik heb het idee dat met name de voorkant van die twee uitstekende delen (is daar een naam voor?) voor schade zorgt. Daar zit ook leer op...
Ik broed nog op een oplossing.
Een metalen plaat wil ik liever niet, zit nog te denken aan de mogelijkheid van een paar dunne stripjes (offer)hout op de mast die dan om de paar jaar vervangen worden. Dat zie je wel eens bij klassieke (engelese) jachten.
Iamnd ervaring mee?
(05-09-2023, 20:59)Jollenbaas schreef: Bij onze Staverse jol is de gaffelklauw bekleed met leer. Niet gespijkerd maar "gemarld" om de gaffelklauw en idd af en toe wat vaseline op het leer aan de mastkant. Werkt goed en het leer is er zo makkelijk af te halen om de gaffel een keer te lakken.
![[Afbeelding: d48f7eacf8c200e6d91f98965a3634db.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230906/d48f7eacf8c200e6d91f98965a3634db.jpg)
Het verbaast mij telkens weer hoe schitterend mooi jouw schip is.
Topics: 105
(24-08-2020, 14:54)Hielke schreef: Ik zelf heb in de mast op de plek van de gaffel een rvs (316) plaat zitten ter bescherming.
Hoop dat je hier iets aan hebt, groet
Hielke
Gezien de voorvallen met masten in de laatste 5 jaar moet je toch maar eens achter die RVS plaat kijken....
Vocht blijft daar achter zitten.
06-09-2023, 21:42
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-09-2023, 22:17 door Jollenbaas.)
@daan1508: Dank je.
Regelmatig onderhoud helpt.
Topics: 11
(06-09-2023, 9:51)daan1508 schreef: (05-09-2023, 20:59)Jollenbaas schreef: Bij onze Staverse jol is de gaffelklauw bekleed met leer. Niet gespijkerd maar "gemarld" om de gaffelklauw en idd af en toe wat vaseline op het leer aan de mastkant. Werkt goed en het leer is er zo makkelijk af te halen om de gaffel een keer te lakken.
![[Afbeelding: d48f7eacf8c200e6d91f98965a3634db.jpg]](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230906/d48f7eacf8c200e6d91f98965a3634db.jpg)
Het verbaast mij telkens weer hoe schitterend mooi jouw schip is.
En hou je het allemaal zo mooi in nieuwstaat houdt...
07-09-2023, 20:00
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-09-2023, 20:13 door Jollenbaas.)
Dan zal ik hier maar geen foto van de motorruimte laten zien...
Topics: 4
Ook hier leer in de (houten) klauw, vastgezet met kit. Er zat zelfs nog een vachtje op, er is mij verteld dat dit helpt tegen het krakende geluid van leer op hout.
Toch smeer ik deze ook in met vaseline. Sterker nog, enkele weken terug was ik het vergeten voorafgaand aan een lange tocht op de Noordzee. We voeren een ruime koers, met flink wat deining van de nacht ervoor, gevolg: een flink schommelende boot, met een bijna continu draaiende gaffel. Dat stuk leer is na die 8 uur deels weggeschuurd en aan vervanging toe.
Topics: 105
(07-09-2023, 20:00)Jollenbaas schreef: Dan zal ik hier maar geen foto van de motorruimte laten zien... 
Komt je gaffel daar ook dan?
|