This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stalen band rond zwaard komt los te staan.
Zoals op de foto's te zien komt de stalen band rond mijn zwaard los te staan. Piet Blaauw heeft het vorig jaar gemaakt. Ik heb al met hem hierover contact gehad en hij repareert het graag. Maar het is te ver van hier (Delfshaven) om het door hem te laten repareren. Dus ik moet hier in de buurt iemand vinden.

Hoe moet het gerepareerd worden?
Kan ik het zwaard in deze toestand gebruiken?
Hoe is dit probleem ontstaan?

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Er is te nat hout gebruikt. Dat hout is nu gedroogd en dus gekrompen in de breedte.
Het stalen randbeslag krimpt niet mee, dus dat komt los. Die schroefjes houden dat niet tegen, zeker niet de schroeven die in kops hout zitten.
Oplossing: haal het randbeslag er helemaal van af, sla de deuken eruit en conserveer het goed. Daarna hermonteren, schroeven niet in de oude gaten.
Andere oplossing: slijp er een stukje staal tussenuit, ongeveer in het midden, en las het aan elkaar.

Gezien de roestvorming lijkt mij de eerste methode het beste.
Trouwens, de schroeven zijn nogal dun. Een slagje dikker kan geen kwaad.

Als je het niet zelf kan, vraag dan even op de Koningspoort R'dam. Daar zijn mensen die je kunnen helpen.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)