This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
afmetingen Bolle Jan / halfwinder
Hoi,

Voor onze schouw (11,30) zoeken we een BolleJan / halfwinder. Voor dat we er eentje laten maken zoek ik een exemplaar om eens uit te proberen of als voorbeeld/referentie te kunnen hanteren in maatvoering. Op Marktplaats worden geregeld exemplaren aangeboden, echter doorgaans voor jachten. Deze hebben vaak een vrij kort onderlijk. Bij sommige aken en botters zie je ze soms tot bijna achter het zwaard lopen.
Wie heeft er voor onze scheeps-afmetingen een Bolle Jan of halfwinder om me verder te kunnen helpen met de juiste afmetingen en verhoudingen? Voorlijklengte is in ieder geval maximaal 12,60m.
Alvast bedankt!

Groet Matthijs
Vissermanschouw Ro16
Antwoord
Tja, Matthijs, bolle jannen, halfwinders, spinnakers en gennakers zijn niet bedoeld om op platbodems gevoerd te worden. Er zijn dus geen regels voor "de juiste afmetingen".
Botterfokken zijn wel gebruikelijk; die reiken (bij jouw scheepsafmeting) tot een meter of 2 achter de mast.

Natuurlijk is het hartstikke leuk om te klooien met zeilen die er eigenlijk niet op horen te staan.
En dat is wat je kunt doen: lekker aanklooien. Leen eens een zeil. Of koop een tweedehandsje. Of doe eens extreem zoals de jongens en meisjes van de botter BU130, die hebben zelf van de stoffelijke resten van een failliete vliegerwinkel een gigantisch halfwinder-achtig zeil genaaid, pakweg 200 vierkante meter in kakelbonte kleuren. Vette lol tot bft 3 en zure gezichten op andere botters.

Klooien dus, en je merkt vanzelf wat je schouw ermee doet.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Berghout noemt het klooien maar halfwinderen is natuurlijk een serieuze aangelegenheid waarbij het om grote krachten kan gaan. Het vel is in een moment van onachtzaamheid zomaar van je hand af. Weet je al hoe je de schootvoering gaat doen? In mijn beleving niet te doen zonder lieren.

Op marktplaats worden ook wel gennakers aangeboden. Qua vorm komt dit in de richting van een halfwinder omdat deze ook op een boom wordt gevoerd. Voldoen natuurlijk niet aan de ssrp-voorschriften wat snit en kleur betreft. Maar maakt dat wat uit als je er met ruime wind er doorheen dendert? Deze komt misschien aardig in de richting:
https://www.marktplaats.nl/a/watersport-...ousPage=lr
Antwoord
Leen inderdaad eens een genaker of halfwinder en probeer het eens.
3 bft gaat nog best met de hand bij mij maar voor jou heb je inderdaad al snel lieren nodig.
Soms heb je ook gewoon mazzel en vind je de juiste op marktplaats.
Ik had de mazzel en vond exact de juiste maat en niet triradiaal of crosscut, maar met verticale banen.
Ik ben er wel erg tevreden mee en gebruik het vaak, maar boven 4bft gaat ie er af.
Dan zet ik liever de kluiver om de balans weer terug te krijgen en ga ik niet veel langzamer meer dan met bolle-Jan. Je vaart dan toch al rompsnelheid.

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)