This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
smeren van bloklagers
Hallo, ik ben bezig met de winterklussen en nu heb ik de blokken uit elkaar gehaal om te reviseren.
De messing rollen bevatten lagertjes en sommigen zitten los en sommigen zitten niet vast maar ook niet los.

Wat zou het beste zijn om het lager te smeren?
Ik dacht aan vaseline of kokervet
of WD 40
of niets (dat kan ook, dat gaan ze ook niet vast zitten Wink)

Verder wil ik de blokken en kloten in het mengsel zetten wat hier op het forum staat (4 delen) Benard, lijnolie, thinner en lak
Daarna zou ik, (alleen de blokken) nog in de 2 componenten lak willen zetten, alleen weet ik niet of dat nog wel gaat na de bovengenoemde behandeling.
Misschien moet het wel gewoom 1K lak zijn. Cool

Ik hoor graag of jullie nog tips of aanwijzingen hebben?

Alvast bedankt

Ruud
Antwoord
Min insteek zou zijn om producten te gebruiken die voor een bepaald doel gemaakt zijn. Dus voor de lagers (kogel?)lagervet. Eventueel een dunner middel om ze eerst los te maken.

Geen ervaring met exotische mengsels, dus daarover kan ik niet veel zeggen. Ik heb niet de illusie dat ik met amateuristische chemie in mijn schuurtje zomaar een grote kwaliteitsslag kan maken die de fabrikanten met alle onderzoek hebben laten liggen.

Als je de blokken wil gaan lakken kies je ook daar weer voor iets dat ervoor bedoeld is.
Tweecomponent gaat alleen over tweecomponent, dus geen olie eronder. Mijn ervaring is dat polyurethaan wat taaier is dan epoxy. Dus als je voor een tweecomponent gaat zou ik voor polyurethaan gaan ivm stoten en butsen.
Dat zal waarschijnlijk zeker duurzaam zijn maar als je schade aan de laklaag hebt moet je er wel als de bliksem bij zijn om te voorkomen dat er vocht achter kruipt.
Jaren geleden hebben we eens een experiment gedaan met de nagelnieuwe blokken van een charterklipper en West epoxy. Dit met duidelijk resultaat. De blokken die in een oliesysteem (denk Owatrol) waren gezet hielden het duidelijk beter op de lange termijn.

Voor eencomponent is er veel keus. Als je eerst een olielaag wil gebruiken zou ik me bij een fabrikant houden, Owatrol zou kunnen. Daar hoor ik goede verhalen over, bijwerken schijnt eenvoudig te zijn.
Wij gebruiken de laatste jaren Epifanes. eerst de dunne impregneerbeits en daarover de hardhoutolievernis. Werkt fijn, redelijk duurzaam en eenvoudig bij te houden. Even licht opschuren en een laagje olievernis eroverheen.
Antwoord
Vet heeft niet zo mijn voorkeur want daar blijft vuil aanhangen. Wellicht is teflonspray beter.
De kloten dompel ik elke vier jaar een paar keer in de verdunde gekookte lijnolie.
Alle blokken staan in de hardhoutolie van Epifanes. Werkt prima en is makkelijk bij te houden. De rvs assen met tufnolschijven smeer ik niet.
Antwoord
Om te beginnen noem ik wat je NIET moet doen:
-WD40 smeert niet. Niet gebruiken in je blokken. Sowieso weinig gebruiken, want het is geen wondermiddel.
-Schroefaskokervet ook niet gebruiken, want dat is te zepig en gaat een verbinding aan met water.
-Ook geen epoxy, tweecomponentenlak of andere "harde" producten op je blokken smeren. Ze verhinderen het verdampen van het water dat er absoluut zeker inkomt en bespoedigen de verrotting aanzienlijk.

Wat je WEL kunt gebruiken:
Vroegâh werden de blokken 's winters in hun geheel langdurig ondergedompeld in rauwe lijnolie. Dat is een uitstekende methode, want het beschermt het hout en het ijzer, en het smeert de lagers langdurig. En het kost ook nog eens weinig geld en moeite.
Als je deze goede methode kopiëert, neem dan geen gekookte lijnolie, anders gaan de schijven vastzitten.

In plaats van rauwe lijnolie kun je ook andere niet-uithardende oliesoorten gebruiken, zoals sla-olie, owatrol D1-olie, owatrol toevoegmiddel enz.
Als je het nodig vindt, kun je de kogellagers eerst heel goed schoonmaken (in een badje wasbenzine) en dan smeren met een beetje universeel smeervet of kogellagervet.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Ok dus de messing lagers het beste met een dunne oile (PTFE lijkt mij wel onschuldig)
De kloten en blokken (alleen de houten delen) dan in een bad van de 4 delen Benar/lijnolie/thinner/jachtlak
Na drogen, aflakken met houtlolie en/of owatrol D1 (dit heb ik nog staan) of in de poly urethaan lak? dat moet ik nog bekijken.

Dan moet het zo wel lukken toch? Dodgy

Bedankt,
Ruud
Antwoord
Zoals gezegd, voor de lagers zou ik lagervet gebruiken. Geen idee wat PTFE doet met lak/olie die je voor het conserveren van de blokken gebruikt.
Antwoord
Ik lees op internet ook iets over het onderhoud en dan spreek men over smeren met grafiet.
Antwoord
Om de paar jaar (of eerder als daar aanleiding toe is) haal ik de blokken uit elkaar. Lagers worden verwijderd, schoongemaakt en opnieuw behandeld met siliconenspray.
De blokken zelf gaan een week in de terpentine, daarna een week in de openlucht onder een afdak en daarna een week in de gekookte lijnolie. Daarna weer een week onder het afdak. Daarna gelakt met 1K lak zien ze er naar mijn idee weer voortreffelijk uit. De reeds meer dan 50 jaar oude blokjes functioneren nog altijd prima!

Klaas
Grundel 8.5
Antwoord
(12-11-2020, 7:53)Bebop62 schreef: Ik lees op internet ook iets over het onderhoud en dan spreek men over smeren met grafiet.

Niet doen. Geeft een bende.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(11-11-2020, 18:12)Bebop62 schreef: Ok dus de messing lagers het beste met een dunne oile (PTFE lijkt mij wel onschuldig)
.............................................. of in de poly urethaan lak?

Dan moet het zo wel lukken toch? Dodgy

Bedankt,
Ruud

Ten overvloede nog maar een keer:

Nee. Niet smeren met dunne olie. Wel smeren met kogellagervet na reiniging. PTFE is niet onschuldig maar wel zinloos.
En nog een keer nee: geen harde polyurethaanlak gebruiken.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Ik overweeg om blokken bij onderhoud eventueel zuinig te smeren met Molykote 111, dat is siliconenvet. Grafiet loopt als poeder langzaam weg, vaseline loopt met warm weer er uit, kogellagervet is een smeerboel, Olie is te dun en loopt er door zwaartekracht al uit.
Vetten zijn eigen een zeepachtige structuur, dus cellen waarin olie gevangen zit. Bij belasting smelt het celletje en doet de olie zijn werk en stolt daarna weer.
Uiteindelijk neemt de hoeveelheid olie af in de zeepstructuur van het vet en wordt een stroeve taaie smeerboel.

Siliconenvet heeft dat niet en is helder transparant. Blijft netjes.

https://shop.eriks.nl/nl/smeersystemen-s...-0101-jlr/

Als ik offshore antennes bevestig en andere constructiedelen gebruik ik dat dus altijd.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
Smile Goedemorgen allemaal bedankt voor jullie meedenken.
Ik ben er wel uit, het wordt siliconenvet.

fijn weekend!
Antwoord
Siliconen kraanvet van de bouwmarkt is te dun, dat is prima voor een schroefas seal.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
Ik heb een tubetje Molycote 111 besteld

duur spul, maar als het goed werkt, prima!

bedankt
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)