This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wat smeer jij op je rondhouten?
Een kleine poll, om eens te inventariseren wat de toestand in ons wereldje is op het gebied van mast/rondhout conservering:

- welke substantie (lak/olie/wat dan ook) gaat bij jou op de houten mast en rondhouten?
- welke voor- en nadelen ervaar je daarbij?
- bevalt het beter/slechter dan wat je er vroeger op smeerde ?

Ik ben benieuwd!
Maak niet steeds dezelfde fout, er is keus genoeg
Antwoord
Wat er op de masten wordt gesmeerd is altijd een compromis.

Voor het behoud van de mast is veruit het allerbeste: smeer 'm in gekookte lijnolie en/of harpuis. De mast wordt lekker vet, waterafstotend, ademend. Kaal plekje? Geeft niks, gewoon weer een kledder olie erop.
Nadelen zijn er ook: de mast wordt zwart (maar wel mooooooi zwart), plakt wekenlang en geeft vlekken op je Prada-kleding en Gucci-zeilen.

Wat is het slechtste? Alles wat hard en afsluitend is, zoals epoxy, DD-lak, harde jachtlak.
Dat sluit het hout bijna helemaal af, maar er komt onvermijdelijk altijd wel ergens water naar binnen (via beschadigingen, de mastbout, schroefgaatjes, onder het beslag enz.) dat vervolgens niet meer kan verdampen. Het heeft hetzelfde effect als de natte sportkleding van je puber die twee weken in een dichte plastic tas zitten. Dat meurt!!!!

Wat is een aardig compromis er tussenin?
Zachte vette beits, Perkoleum, Hardhoutolie, Owatrol enzovoort, eventueel nog een beetje opgevet met een flinke scheut gekookte lijnolie. Het is goedkoop, goed en gemakkelijk bij te houden (dat moet wel elk jaar).
Gebruik uitsluitend producten op alkyd- of oliebasis, dus geen acryl-shit.

Iets heel anders is Coelan, een merkwaardig goedje. Super slijtvast, ademend, absoluut UV-bestendig,.
Nadelen zijn er ook: het is gloeiend duur, ook al omdat er een primer moet worden aangebracht met tenminste een kwart liter per vierkante meter, gevolgd door de "lak" met een liter per vierkante meter. Als het goed zit, heb je er jaren geen omkijken naar.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Al onze rondhouten zijn hoogglans gelakt met de klassieke blanke lak van Epifanes.
Elk najaar krijgt de mast een verse laagje lak. De giek pas om de 5 a 6 jaar want het groots aantal uren ligt deze uit de zon en de onder zomertent.
Controleer ze regelmatig en nauwkeurig op beschadigingen. Die werk ik dan vrijwel gelijk bij.

Ps. In de gekookte lijnolie of harpuis is idd beter en veel authentieker.
Antwoord
Tot vorige winter gebruikte ik Stoppani Classic jachtlak op al het buitenhoutwerk van onze Grundel: zwaarden, roer, rondhouten, potdeksels, aanvaringsklampen, helmstok en lijfhouten, alsmede kleinmaterialen als de vlaggenstok.
Ik ben overgestapt op Epifanes omdat dat 'overal' verkrijgbaar is.
Beschadigingen worden in de winter behandeld.
Stoppani had de voorkeur vanwege de 'honingkleur', Epifanes bevalt ook goed. Beide in de 1K variant.
Antwoord
Wij gebruiken nu jaren hardhoutolie van Epifanes tot grote tevredenheid. Voorheen hebben we alles gebruikt, begonnen bij beits = waardeloos.
Tonknois viel erg tegen qua duurzaamheid.
Gewone lak viel ook tegen.
Als je Coelan gebruikt en één beschadiging hebt ben je de klos, water er onder en los.

Voordeel van hardhoutolie is dat je beschadigingen ff snel kan bijplekken. beetje schuuren en kwast er op.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
De verse mast eerst ingesopt met rauwe lijnolie. Smaken verschillen maar met alleen lijnolie blijft het een vieze bende (vind ik). Daarna evenals WADnWIND ook van alles gebruikt oa gewone lak, Rambo beits, percoleum, ook mixen met lijnolie. Duurzaamheid viel mij erg tegen, ik had er er steeds te veel werk aan.
Ik ben nu blijven steken bij Trimetal van AKZO, dat is er in een dunne en dikkere vorm en allerlei kleuren ook in blank. Ik ben er erg over te spreken. Het ademt blijft zitten en bladdert beslist niet. Eens in de paar jaar een onderhoudslaag volstaat. Ik smeer het op al het houtwerk. Zelfs op hardhoud gaat het heel erg goed.
Antwoord
Wij smeren Avis timbercoat. Transparant meestal met een kleurtje teak of eiken.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Antwoord
Epifanes hardhoutolievernis.
Wel vroeg in de winter smeren, want het blijft nog langs zacht.
Daarna is het prachtig en lijkt op gewone lak.

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)