Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Achteruit in smal kanaal.
#1
De vorige eigenaar heeft Esperanza in een kanaaltje gedieuwt wat smaller is als de lengte van de boot.

https://goo.gl/maps/AeE3gr7dvirF8UZS8

Hoe is het achteruit varen met een 30 meter klipper? En hoe precies kun je in de sluis en onder de bruggen doorkomen. Zonder masten heb ik ongeveer 10cm marge tot het brugdek, dus het moet allemaal heel langzaam. Ik moet ook achteruit de sluis in. Heb ik een hulpbootje nodig? Andere trucs? Ik zou kwa hoogte wel naar voren kunnen, maar de sluis die daar komt is 20cm smaller dan mijn schip.
Antwoord
#2
Naast de discogolfbaan is het kanaal veel breder.
Als je daar kan komen kan je wellicht keren.
De andere kant op is er voor de sluis meer ruimte om wellicht te keren?
Anders kan je een opduwer gebruiken om je kop te sturen. Dat kan ook een rubberboot zijn.
Verder kan je het zwaard een stuk steken, wel iemand er bij om op te kunnen halen als deze te ver uitzwaait.


Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#3
Het kanaal is bij het hotel veel breder, maar ook maar 40 cm diep. Bij de sluis hetzelfde probleem.

Rubberboot is goed idee, het heeft allemaal toch geen haast. Moet eens vragen of ik de onderhoudsboot med een personeelslid van het kanaalbedrijf kan inhuren.
Antwoord
#4
Wat voor ondergrond is het daar?
Het is Zweden dus ik schat in steen, maar als het zacht is kan je het ook in je voordeel gebruiken en je kop er in steken om te draaien.


Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#5
(01-12-2020, 22:04)Take schreef: De vorige eigenaar heeft Esperanza in een kanaaltje gedieuwt wat smaller is als de lengte van de boot.

https://goo.gl/maps/AeE3gr7dvirF8UZS8

Hoe is het achteruit varen met een 30 meter klipper? En hoe precies kun je in de sluis en onder de bruggen doorkomen. Zonder masten heb ik ongeveer 10cm marge tot het brugdek, dus het moet allemaal heel langzaam. Ik moet ook achteruit de sluis in. Heb ik een hulpbootje nodig? Andere trucs? Ik zou kwa hoogte wel naar voren kunnen, maar de sluis die daar komt is 20cm smaller dan mijn schip.

Take,
Jouw probleem is niet zo bijzonder, alleen zijn "we" tegenwoordig vergeten hoe we hiermee om kunnen gaan.
Je kunt het op de degelijke ouderwetse manier aanpakken.
Kies een dag met weinig wind. Neem minstens twee opstappers mee die van aanpakken weten. Spreek van tevoren de hele situatie goed door met de opstappers en spreek af hoe jullie communiceren. Schreeuwen werkt niet. Gebarentaal werkt uitstekend als er oogcontact is. Draadloze headsetjes werken ook goed maar kunnen onverwacht van t hoofd vallen. Ik werk altijd met gebarentaal.

Zorg voor wat extra uitrusting: twee lange vaarbomen, liefst ongeveer 8 meter. Als er geen echte vaarbomen te krijgen zijn, kun je ook aluminium buizen nemen, of andere lichtgewicht dingen. Een stel ouwe surfmastjes kan ook van pas komen.
Zorg voor boemsmateriaal: van die lekker dikke ronde fenders zijn ideaal. Kopen/lenen? Ook een stel wrijfhouten (stukken balk aan een touw) van vuren-, wilgen of populierenhout of zwaar kunststof.
Verder een sleepanker.

Vaar rustig achteruit. Niet te snel, want als de kop van het schip uitbreekt is er geen houwen aan.
Sleep het sleepanker vanaf de voorsteven over de bodem (als het slikkig of zanderig is). Dit anker mag niet pakken, het moet slepen. Je kunt eventueel een zware steen of klomp beton (gegoten in speciekuip met stalen beugel?) als zodanig gebruiken.
Dit sleepanker geeft steun aan de kop van het schip en houdt 'm in het gareel.
Bij het invaren van de sluis moet het anker natuurlijk gelicht worden.
Als het ter plaatse diep of rotsig is, kun je ook een flink drijfanker gebruiken.

Leg aan bak- en stuurboord een lange vaarboom op het voordek. Laat de opstappers ervoor zorgen dat zij ingrijpen, op het moment dat de kop van schip begint uit te breken. Laat hen de stokken zo horizontaal als mogelijk hanteren.

Vaar dus rustig. Draai stationair in z'n achteruit, zonder gas geven. Geef, indien nodig, korte felle stuurklapjes: eerst het roer plat(!) en dan een paar seconden stevig in z'n vooruit.
Het achterschip wordt door de roerganger gestuurd. Het voorschip wordt gecorrigeerd door het volk op het voordek.

Als het schip niet te houwen is en eigenwijs dwars gaat liggen, haal dan alle snelheid er uit. Vang 'm op met de vaarbomen en het boemsmateriaal en ga daarna weer gewoon verder.

Het invaren van de sluis is eenvoudig. Zorg ervoor dat de kont tussen de muren komt. Boom de kop er recht voor en glij de sluis in met wrijfhoutjes d'r tussen.

Tien centimeter ruimte bij de brug? Dat is een luxe! Meer dan genoeg! En ideaal: je opstappers kunnen hier steun zoeken aan het brugdek om de kop van het schip te stabiliseren.
[attachment=1400]
Veel plezier!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#6
Nou, wat wil je nog meer met zo'n beschrijving?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#7
Als het schip vanwege een beetje wind of wieleffect scheef trekt, en het heel smal is, kun je het sleepanker op een bolder zetten in plaats van midden op de steven.
Antwoord
#8
(01-12-2020, 22:31)Take schreef: Rubberboot is goed idee, het heeft allemaal toch geen haast. Moet eens vragen of ik de onderhoudsboot med een personeelslid van het kanaalbedrijf kan inhuren.

Ik raad je aan om het op eigen kracht te doen, zonder hulp van een (rubber)boot. Alleen als je heel zeker bent dat de schipper van die andere boot verdomd goed kan varen, verdomd goed kan communiceren, geen macho is en dat het bootje zelf ook geschikt is voor assistentie, dan kun je die hulp overwegen. Anders heb je er alleen maar last van.

Ik heb te vaak situaties gezien die voor de omstanders bijzonder komisch waren. Of tenenkrommend.
Zo heb ik van nabij aanschouwd hoe de Kamper Kogge door twee boten van de KNRM naar binnen werd gebracht op Vlieland.
Het ontbrak aan communicatie (de achterboot had geen flauw idee wat hij moest doen), er was teveel machismo (lekker veel gas erop!), de achterboot was ongeschikt (kon niet goed slepend sturen en remde slecht), de schipper van de voorboot had te weinig kennis van slepen (was vooral bezig met zijn eigen boot en niet met de sleep).
De verzekering dekte de schade.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#9

Quote: spreek af hoe jullie communiceren


https://www.bol.com/nl/p/talk-it-walkie-...008572333/



Werken goed genoeg voor dit doel. Daarna geef je het cadeau aan kinderen of kleinkinderen! ?



Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#10
gebarentaal werkt ook met lege batterijen, storm en regen......
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#11
(03-12-2020, 16:55)popeye schreef:
https://www.bol.com/nl/p/talk-it-walkie-...008572333/



Werken goed genoeg voor dit doel. Daarna geef je het cadeau aan kinderen of kleinkinderen! ?



Groet, Jack.

Losse lul-ijzers, excuus: portofoons werken niet in de omschreven situatie. Je hebt je handen al vol met vaarboom of touw of stuurwiel en dan moet je zo'n ding ook nog bij je oor houden en af en toe een knop indrukken om terug te lullen.

Als je zulk speelgoed cadeau wilt geven, ga je gang. Maar aan boord heb je er nix aan.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#12
Als je iets met een bootje voorop gaat doen zou ik het strak tegen de klipper aanknopen en de motor echt als " boegschroef" gebruiken. Dus alleen beetje bak- of stuurboord.

Dat hebben we wel eens gedaan met een aak van 30 meter en dat ging best aardig. Het bootje kreeg de opdracht alleen wat gas te geven als de kop te dicht bij de wal kwam.
Antwoord
#13
(03-12-2020, 21:07)Berghout-2 schreef:
(03-12-2020, 16:55)popeye schreef:
https://www.bol.com/nl/p/talk-it-walkie-...008572333/



Werken goed genoeg voor dit doel. Daarna geef je het cadeau aan kinderen of kleinkinderen! ?



Groet, Jack.

Losse lul-ijzers, excuus: portofoons werken niet in de omschreven situatie. Je hebt je handen al vol met vaarboom of touw of stuurwiel en dan moet je zo'n ding ook nog bij je oor houden en af en toe een knop indrukken om terug te lullen.

Als je zulk speelgoed cadeau wilt geven, ga je gang. Maar aan boord heb je er nix aan.

Wim.
Wat direct weer negatief! Er zit een clip aan waarmee je ze aan je kleding kunt klikken en voor gebarentaal heb je ook je handen nodig. Trouwens de enige die comuniceert is volgens mij de stuurman dus de mensen voorop hebben hun handen vrij! 

Groet Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#14
Ja Jack, ik ben direct negatief Big Grin  En met reden.

Ik heb in de praktijk allerlei communicatiemiddelen geprobeerd, vooral in de sleep- en duwvaart en de chartervaart. Natuurlijk heb ik ook portofoontjes/walkietalkies in handen gehad, maar daar heb je in de praktijk niet veel aan.
Voor de persoon achterop (bij de motor in de buurt) is meestal de verstaanbaarheid slecht door het geluid van de motor, de marifoon die er doorheen kakelt en het windgeruis in de microfoon van de voordekker.
Voor de voordekker is de verstaanbaarheid ook vaak slecht door het lawaai rond de microfoon van de achterdekker en door de geluiden rond het voordek zelf.

De hanteerbaarheid voor de voordekker is ook lastig. Als die met twee handen aan een touw trekt of aan een vaarboom rukt, heeft-ie geen hand over voor de portofoon. Die wordt dus "ergens" neergelegd, of in een zak gestoken, of aan de kleding geclipt waar die vervolgens weer van afvalt. Ontelbaar veel portofoons zijn zo vroegtijdig gestorven, kapotgevallen of in de plomp beland.

Wat nog wel enigszins werkt is een goede (=dure) portofoon die onder de kleding wordt gedragen, met een microfoon/luidspreker bovenop de schouder. Maar ook hier sneuvelt wel een een kabeltje.
Nog beter werkt een autonome draadloze headset, maar zoiets wil ook graag gaan zwemmen zodra er gewerkt moet worden.
En al deze dingen hebben of krijgen last van vocht, storingen, windruis, lege batterijen, draadbreuken enz.

In de harde praktijk is met kop en schouders het beste èn het betrouwbaarste èn het goedkoopste èn het duidelijkste: gebarentaal.
Bovendien is het voor omstanders een genot om te zien hoe een schip moeilijke manoeuvres doet terwijl de bemanning in stilte communiceert met een vingertje, een vuistje, een handje, een hoofdknikje.
Dàt is nog es positief!

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#15
(04-12-2020, 13:35)Berghout-2 schreef: Ja Jack, ik ben direct negatief Big Grin  En met reden.

Ik heb in de praktijk allerlei communicatiemiddelen geprobeerd, vooral in de sleep- en duwvaart en de chartervaart. Natuurlijk heb ik ook portofoontjes/walkietalkies in handen gehad, maar daar heb je in de praktijk niet veel aan.
Voor de persoon achterop (bij de motor in de buurt) is meestal de verstaanbaarheid slecht door het geluid van de motor, de marifoon die er doorheen kakelt en het windgeruis in de microfoon van de voordekker.
Voor de voordekker is de verstaanbaarheid ook vaak slecht door het lawaai rond de microfoon van de achterdekker en door de geluiden rond het voordek zelf.

De hanteerbaarheid voor de voordekker is ook lastig. Als die met twee handen aan een touw trekt of aan een vaarboom rukt, heeft-ie geen hand over voor de portofoon. Die wordt dus "ergens" neergelegd, of in een zak gestoken, of aan de kleding geclipt waar die vervolgens weer van afvalt. Ontelbaar veel portofoons zijn zo vroegtijdig gestorven, kapotgevallen of in de plomp beland.

Wat nog wel enigszins werkt is een goede (=dure) portofoon die onder de kleding wordt gedragen, met een microfoon/luidspreker bovenop de schouder. Maar ook hier sneuvelt wel een een kabeltje.
Nog beter werkt een autonome draadloze headset, maar zoiets wil ook graag gaan zwemmen zodra er gewerkt moet worden.
En al deze dingen hebben of krijgen last van vocht, storingen, windruis, lege batterijen, draadbreuken enz.

In de harde praktijk is met kop en schouders het beste èn het betrouwbaarste èn het goedkoopste èn het duidelijkste: gebarentaal.
Bovendien is het voor omstanders een genot om te zien hoe een schip moeilijke manoeuvres doet terwijl de bemanning in stilte communiceert met een vingertje, een vuistje, een handje, een hoofdknikje.
Dàt is nog es positief!

Wim.
Hartelijk dank voor deze (weer) zeer uitgebreide uiteenzetting! 
Waar zou het platbodenforum zijn zonder Berghout-2?

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#16
Wat een geneuzel allemaal. je rommelt dat schip zonder veel problemen achteruit, geen drama van maken. Beetje schroefwerking en met een beetje mazzel werken de zwaardlieren ook nog, kan je beide zijden puntje zwaard steken.
1 persoon op het voordek met balfender en vaarboom en gaan!

In dat onbekend vaarwater géén krabbende ankers, voor je het weet heb je een kabel of pijpleiding el lig je weken aan de ketting.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#17
Ben ik nou de enige die met een (de Aimee) platbodem probleemloos zonder allerlei moeilijke truckjes achteruit kan varen?

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#18
Voor schippers met ervaring is het inderdaad geen probleem.
Maar de vraagsteller ontbeert die ervaring en vraagt daarom -terecht- om hulp.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#19
Bedankt voor de tips Bergout-2, het worden 2 makkers, 2 vaarbomen en het sleepanker. Ik hoef die dag toch maar 2 kilometer af te leggen, dus het heeft allemaal geen haast.

Er liggen kabels dus er wordt niet gekrabt. En ik ben een een zijzwaard kwijt dus er kan maar een puntje in.
Antwoord
#20
(06-12-2020, 12:58)popeye schreef: Ben ik nou de enige die met een (de Aimee) platbodem probleemloos zonder allerlei moeilijke truckjes achteruit kan varen?

Groet, Jack.

Een kleine platbodem is lastiger dan een klipper van 30 meter.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#21
(06-12-2020, 19:44)Berghout-2 schreef: Voor schippers met ervaring is het inderdaad geen probleem.
Maar de vraagsteller ontbeert die ervaring en vraagt daarom -terecht- om hulp.
Wim.

ja, dat is prima, maar er wordt van alles bij gehaald en zo spanend is het helemaal niet.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)