This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zwaarden Onderhoud
Afgelopen voorjaar zijn wij de trotse eigenaar geworden van T’Princen Eylandt 15 meter Skutsje uit 1905

Van de zomer heerlijk mee gevaren en nog meer verliefd geworden op haar.

En nu tijd voor het onderhoud. Ik heb de zwaarden helemaal kaal gehaald en kom hier en daar wat rotte stukken tegen.
Tevens laten de stoot randen een beetje los.
Onder de stoot rand is het hout enigszins verrot.

Graag zou ik wat advies willen over hoe dit het beste aan te pakken.

Op het vlak zelf dacht ik nieuwe stukken eiken in te lijmen. Ik heb al redelijk veel rot hout weg gehaald om het rotten niet verder te laten gaan hoe veel cm zou ik het harde / goeie hout in zagen?

Is het handig om onder een hoek het nieuwe hout er in te lijmen of gewoon recht toe recht aan door en door?

Wat betreft de stoot rand is het handig om die ervan af te halen kopse kant van het hout afschaven tot ik weer op vers / hard hout zit en dan terug proberen te monteren?

Iemand tips om zo’n rand er weer op te krijgen? Voor buigen, verhitten en of spannen?

Alle tips zijn erg welkom,

Fijne dag

[Afbeelding: 7417c27917722da7de11c15da9d63778.jpg]
[Afbeelding: 22858e26c933b05240c244d70fad1206.jpg]
[Afbeelding: e0573e64a0b817afd1eef7473dd18c26.jpg]
[Afbeelding: 5b26717251c1511c37daabb71fda387b.jpg]
[Afbeelding: 33941d8600fd991d1df720bc31900d1a.jpg]
[Afbeelding: b0732960bf6a69a3f1bed7cdadf0d5c6.jpg]

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Antwoord
Welkom!

Een Skutsje is het m.i. niet, meer een tjalkje? Waar gebouwd?

Maar Berghout zal mogelijk wel antwoorden op alles?....
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Dag T’Princesen Eylandt,

Welkom op het forum. Wat een mooi schip heb je daar, kan me voorstellen dat je daar verliefd op bent geworden. Verder wat WADnWIND al aangaf, er zijn mensen met veel verstand van dit soort dingen actief op het forum. Ik hou me wel bij IT gerelateerde zaken Smile

Groeten,
Fred
Antwoord
Welkom
Dat ziet er mooi uit.
Wat zijn haar afmetingen?

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(13-12-2020, 13:50)Eddy K schreef: Welkom
Dat ziet er mooi uit.

Huitema Zeeschouw 9m

Dank Eddy,

Je bent laatst aan boord geweest op de dijk!

Fijne avond

Antwoord
(13-12-2020, 11:23)WADnWIND schreef: Welkom!
..........................

Nou zeg! Tongue 

Okee dan.
't Is een lief scheepje met een mooie lijn.
Maar de zwaarden zijn gewoon aan het einde van hun leven. De combinatie van (zuur) eikenhout met stalen doken (dat zijn die pennen die er inzitten) en een ongeschikte lijmnaad zijn hun fataal geworden.
Je kunt ze nog wel een beetje oplappen door er latjes in te lijmen, maar dat is heel beperkt levensduurverlengend.
Reken er maar op dat je binnen -pakweg- 2 tot 5 jaar nieuwe zwaarden nodig zult hebben.
Het hout zal erg vochtig of zelfs nat zijn. PU-lijm verdraagt dat beter dan epoxy.

Met "stoot rand" zal het randbeslag bedoeld worden, denk ik. Ook hier zijn problemen ontstaan door het ijzer. Eerlijk gezegd zou ik hier weinig aandacht aan besteden en het er niet van afhalen. Lekker laten zitten voor die paar jaar, en de kieren volkitten. Echt goed krijg je het toch niet meer, maar als je het ervan afhaalt dan haal je je een hoop werk op de hals.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord

..............

https://www.ssrp.nl/stamboek/schepen/t-p...landt-1641

Wel 'n skûtsje, zeggen hullie.
Maar hij is wel wat krommer (en dus mooier) dan die zeilkano's uit de SKS en IFKS. De voorsteven kromt naar binnen als die van een poon of knots.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Misschien is het mogelijk de zwaarden te demonteren. Dan is het makkelijker om slecht hout te vervangen, of op te lappen. En ook kun je dan rvs deuvels gebruiken.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Antwoord

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%BBtsje

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
(14-12-2020, 10:52)Berghout-2 schreef:
..........................

Nou zeg! Tongue 

Okee dan.
't Is een lief scheepje met een mooie lijn.
Maar de zwaarden zijn gewoon aan het einde van hun leven. De combinatie van (zuur) eikenhout met stalen doken (dat zijn die pennen die er inzitten) en een ongeschikte lijmnaad zijn hun fataal geworden.
Je kunt ze nog wel een beetje oplappen door er latjes in te lijmen, maar dat is heel beperkt levensduurverlengend.
Reken er maar op dat je binnen -pakweg- 2 tot 5 jaar nieuwe zwaarden nodig zult hebben.
Het hout zal erg vochtig of zelfs nat zijn. PU-lijm verdraagt dat beter dan epoxy.

Met "stoot rand" zal het randbeslag bedoeld worden, denk ik. Ook hier zijn problemen ontstaan door het ijzer. Eerlijk gezegd zou ik hier weinig aandacht aan besteden en het er niet van afhalen. Lekker laten zitten voor die paar jaar, en de kieren volkitten. Echt goed krijg je het toch niet meer, maar als je het ervan afhaalt dan haal je je een hoop werk op de hals.

Wim.

Hey Wim,

Wat een eer, reactie van “de hout legende”.

Duidelijk advies,
Ik kan vast gaan sparen (waar zou ik aan moeten denken)

Platbodems zijn geheel nieuw voor mij inclusief de vaktermen, maar wat een feest.

Ondertussen zijn de zwaarden kaal en ben ik lekker aan het schuren geweest met de band schuurmachine oppervlakte ziet er nu redelijk uit ( rest van de werkplaats niet meer!)

Ik ben met de cirkelzaag aan de gang gegaan om de rotte stukken er uit te zagen.
Even de stalen dokken gemarkeerd en net er voor de hoogte in gesteld zodat ik die niet door haal. Indd rond die stalen pinnen is het het meest rot. Nu dat staal open ligt zou ik die stukken kunnen behandelen of schiet dat niet op?
Is het handig om een breeder stuk uit te zagen of zal het alleen maar nadelig zijn?

Om de kopse kanten en mogelijke vochtige naden met wat tijd te rekken voordat er een bier tafel van gemaakt gaat worden.

Kan ik er een bepaalde impregneer op smeren?

[Afbeelding: ddb72ed881645888cefe6907a1ff37aa.jpg]

[Afbeelding: c279fee323c53fc22d1bc9dbe5652024.jpg]

Antwoord
(14-12-2020, 13:25)wim schreef: Misschien is het mogelijk de zwaarden te demonteren. Dan is het makkelijker om slecht hout te vervangen, of op te lappen. En ook kun je dan rvs deuvels gebruiken.

Yes hebben we gedaan dat was het eerste leuk projectje ze eraf halen aan de kraan lijn boven de steiger. Tot hij op de steiger lag merk je pas dat het toch wel serieus gewicht is om met z’n tweeen op te tillen.

Antwoord
Impregneren heeft geen zin.
Het aangetaste hout is te nat om fatsoenlijk te kunnen absorberen.
En er is nog een ander probleem: bij impregneren zou je met een schimmelwerend product moeten werken, want houtrot wordt door schimmel veroorzaakt. Echter, goed werkzame schimmelwerende producten mogen sinds enkele jaren niet meer toegepast worden omdat er teveel resistentie optreedt, wat de volksgezondheid bedreigt.

Als je de zwaarden oplapt, maak er dan niet teveel werk van. Verwijder het rotte en natte hout zo goed en zo kwaad als 't gaat, en plak d'r wat nieuwe plankjes in. Als je er tijd voor hebt, laat 't dan zo lang mogelijk drogen voordat je gaat lijmen.

Blijf voor ogen houden dat het niks meer dan oplappen is, vergelijkbaar met polyesterplamuur bij een ouwe rotte auto.

Werkse,
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(13-12-2020, 21:59)T’Princesen Eylandt schreef:
(13-12-2020, 13:50)Eddy K schreef: Welkom
Dat ziet er mooi uit.

Huitema Zeeschouw 9m

Dank Eddy,

Je bent laatst aan boord geweest op de dijk!

Fijne avond

Oeps!!
In het zonnetje ziet er nog beter uit dan aan de steiger die dag.
Wat ik toen ook al zei, ik ben stiekem wel een beetje jaloers.
Alleen ik heb de tijd nog niet om aan zo’n project te werken.

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Toen ik er was leek mij het zwaard ver naar achter geplaatst.
Valt dat iemand anders ook op of was dat gezichtsbedrog?

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(14-12-2020, 13:25)Berghout-2 schreef:

..............

https://www.ssrp.nl/stamboek/schepen/t-p...landt-1641

Wel 'n skûtsje, zeggen hullie.
Maar hij is wel wat krommer (en dus mooier) dan die zeilkano's uit de SKS en IFKS. De voorsteven kromt naar binnen als die van een poon of knots.

Tja, ik weet het niet (meer), maar vroeger waren er wel ongeschreven normen met het aantal huisgangen in de kop e.d.
Ter leering ende vermeack, vanaf blz 67:

.pdf   SKS_2017_originaliteitsreglement.pdf (Grootte: 2,24 MB / Aantal keer gedownload: 5)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
PU-lijm reageert met vocht. 

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
Antwoord
Bedoelde met het zwaard demonteren, niet het zwaard van de boot halen, maar het zwaard uit elkaar halen. Een grote renovatie doen.

Antwoord
(15-12-2020, 13:27)wim schreef: Bedoelde met het zwaard demonteren, niet het zwaard van de boot halen, maar het zwaard uit elkaar halen. Een grote renovatie doen.

Tuurlijk kun je zoiets doen.
Dan haal je met veel moeite het zwaard uit elkaar en houd je een verzameling halfrotte plankjes over die je weer met veel moeite aan elkaar plakt met wat vullatten, zodat het geheel nog hooguit 5 jaar meekan.

Alles kan.

Of het zinvol is mag ieder voor zich bepalen.

(andere) Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(15-12-2020, 13:27)wim schreef: Bedoelde met het zwaard demonteren, niet het zwaard van de boot halen, maar het zwaard uit elkaar halen. Een grote renovatie doen.

LOL ah kijk.

Blijft weinig van over denk, ik ga er wat nieuwe stukken in zetten en sparen,voor nieuwe zwaarden.

Antwoord
(15-12-2020, 15:58)Berghout-2 schreef:

Tuurlijk kun je zoiets doen.
Dan haal je met veel moeite het zwaard uit elkaar en houd je een verzameling halfrotte plankjes over die je weer met veel moeite aan elkaar plakt met wat vullatten, zodat het geheel nog hooguit 5 jaar meekan.

Alles kan.

Of het zinvol is mag ieder voor zich bepalen.

(andere) Wim.

[Afbeelding: 72db9ce2a02d9a79672779d610d4bb05.jpg]
[Afbeelding: d8e624c45be49d365afc82c86ca9960b.jpg]
[Afbeelding: 7cfc4f7daf5efde1669c6f5e7de81c3a.jpg]

Voor wie het leuk vind om te zien en beetje leedvermaak en of zelfspot, voortgang of de achter uitgang van de Zwaarden.
hoe langer je kijkt hoe meer rotte stukken je vindt! Ben je klaar aan de ene kant zitten er aan de andere kant de zelfde aantal rotte stukken alleen op andere plekken! Dus nu met een blinddoek voor aan het werk. Maar het blijft heerlijk om gewoon een beetje te klooien en te zien / er achter komen hoe het gemaakt is.

Vraag van de dag als ik er nieuwe stukken in zet moet ik deze dan rekening houden met wat extra ruimte omdat het hout nog kan werken of juist lekker strak?

Antwoord
Voor sommige forumleden is het vloeken in de kerk, maar misschien kun je er met het volgende materiaal latjes in lijmen. Een epoxy reparatiepasta. https://youtu.be/H_KfJKRu6BQ
Ik zou de naden taps uitfrezen of steken en er dan min of meer passende latjes van beide zijden inlijmen met de reparatiepasta. Is ook verkrijgbaar in 1 koker die dus in een gewoon kitpistool kan.
Volgens mij is het materiaal na uitharding iets flexibel. 

Groet, Jack.
Antwoord
Ja Jack, dat kun je doen. Maar dan wordt 't dubbel vloeken.
De eerste keer bij de aanschaf van het spul, want het is prijzig.
De tweede keer na een jaar. Want het ziet er na de "reparatie" prachtig uit, haast als nieuw. Maar na een jaartje ben je een stuk minder blij als blijkt dat de rot gewoon doorgegaan is.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(28-12-2020, 17:26)Berghout-2 schreef: Ja Jack, dat kun je doen. Maar dan wordt 't dubbel vloeken.
De eerste keer bij de aanschaf van het spul, want het is prijzig.
De tweede keer na een jaar. Want het ziet er na de "reparatie" prachtig uit, haast als nieuw. Maar na een jaartje ben je een stuk minder blij als blijkt dat de rot gewoon doorgegaan is.
Wim.

Je kunt nieuwe zwaarden (laten) maken en je kunt de ouwe reparen. Bij de eerste optie ben je er zeker van dat je veel werk hebt, of veel geld kwijt bent en ook een nieuw zwaard, op de traditionele manier gemaakt, is vanaf ingebruikname aan bederf onderhevig! 
Bij repareren kun je er een paar latjes provisorisch inprutsen, maar je kunt ook proberen een aantal jaren weer vooruit te kunnen. Jij stelt ook voor om er latjes in te lijmen, maar dat kun je ook proberen zo goed mogelijk te doen. Wanneer je de latjes redelijk pas maakt heb je relatief weinig pasta nodig, en wanneer het aan beide kanten goed aan de delen gehecht is zie ik niet in waar die rotting zo snel vandaan moet komen!
Mijn boot is van hout-epoxy uit 2006. Ik heb een multiplex roer. Twee keer een reparatie aan het roer gehad. Een keer onderaan, en heb dat gerepareerd met stukken multiplex en (ingedikt) epoxy en aan de bovenkant door inwatering in een scheurtje. Reparatie idem dito, en je ziet er geen barst van! Het is geen moment in me opgekomen om een nieuw roer te maken. Te duur, en teveel werk!
Ik heb de pasta gebruikt bij de reparatie van een paar kozijnen en het beviel mij uitstekend, en wilde de vraagsteller deze optie niet onthouden, maar je kunt natuurlijk ook met (ingedikte) epoxy gaan werken. 

Groet, Jack.
Antwoord
Voor de mensen die het leuk vinden om de voortgang te zien, en of nog extra tips hebben kijkende naar onderstaande kiekjes.

Bij deze wil ik ook graag iedereen bedanken voor hun reacties en verschillende manieren om dit projectje aan te pakken. Met speciale dank naar Wim Berghout!
Doeltreffende tips.
Probeer niet het in te passen stuk op maat te maken maar maak het zwaard passend aan het in te zetten stuk.

Alle stukken zitten er super strak in is dat goed? Als ik ze verlijm blijft er denk niks tussen zitten. Moet ik het onbehandelde hout nog impregneren?

Fijne avond,

[Afbeelding: 16465318dc6a3bbaf5d48df71819e2a5.jpg]
[Afbeelding: 7e584d9b28e80aa34eb1dd9e626ffe43.jpg]
[Afbeelding: 2f0f1e90037e678af6b7bf26c4aca51f.jpg]
[Afbeelding: 43bd081c5d1bf85b5f32fa643f94ef9c.jpg]

Antwoord
Lekker bezig hoor!

Loopt het hout helemaal door onder die metalen plaat? Enig idee hoe het er daaronder uitziet?

Grt. Jacobus
K&dV Vollenhovense Bol 8,50 (leuk en praktisch). Eerder K&dV Zeeschouw 7,35 (leuk, niet praktisch) en Super Favorite (praktisch, niet leuk). Live and learn ...
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)