This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zwaarden Onderhoud
(30-12-2020, 23:25)Jacobus schreef: Lekker bezig hoor!

Loopt het hout helemaal door onder die metalen plaat? Enig idee hoe het er daaronder uitziet?

Grt. Jacobus

Ik heb 2 x een stuk hout vervangen in het roer van onze grundel 8.5. Vanuit deze beperkte ervaring het volgende:
- wij hebben het hout passend gemaakt. dwz het was er met een houten klosje gemakkelijk in te tikken. het zat dan wel vast, maar hoefde er niet 'met geweld' in te worden geslagen. De zijkanten hadden we zowel bij het weggehaalde stuk hout in het roer als wel het vulhout recht (en dus ook haaks)  gefreesd, dat hielp om het geheel passend te maken.
- er is geëxperimenteerd met de lijmen. de 1e keer hebben we 'bruislijm' gebruikt (Bison epoxylijm, meen ik). de 2e keer is er Beddingcompound gebruikt. 
De reparaties zijn nu zo'n 5 en 4 jaar geleden uitgevoerd. Tot nu toe ben ik erg tevreden over het resultaat. Het verwerken van de bruislijm zowel als de Beddingcompound gaf geen problemen.
- vervang ruim het rotte hout!! zorg dat er alleen blank eiken, niet verkleurd dus!!, overblijft.

Passend maken ..
Volgens mij is het van belang de in te zetten stukken hout goed passend te maken: holtes / ruimten vullen zich met lucht waaruit zich bij wisselende temperaturen condens vormt. Je wilt juist vermijden dat er vocht in het hout trekt, dus ..

Veel succes en plezier met de klus,

Klaas de Jong
Grundel 8,5 - Wieke Mare (oudste stalen grundel in stamboek).
Antwoord
Het voordeel van ingedikte epoxy of reparatiepasta is juist dat het allemaal niet zo passend hoeft te zijn. Gewoon ruim aanbrengen en na het plaatsen van het latje haal je de uitgeperste en overtollige epoxy weg en gebruik je dat voor de volgende.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
(01-01-2021, 11:29)popeye schreef: Het voordeel van ingedikte epoxy of reparatiepasta is juist dat het allemaal niet zo passend hoeft te zijn. Gewoon ruim aanbrengen en na het plaatsen van het latje haal je de uitgeperste en overtollige epoxy weg en gebruik je dat voor de volgende.

Groet, Jack.

Lol daar ben ik nu ook achter ik heb ze te passend gemaakt als ik de houten latten er nu in sla kan de poxy lijm nergens heen! Heb hem hier en daar iets ruimer gemaakt zodat de epoxy lijm er uit geperst wordt en hout er lekker strak in zit!
Gelukkig is die epoxy lijm lekker dik anders had ik en de werkplaats helemaal onder gezeten!

4 van de 7 stukken zijn door en door dus daar zal ik daar geen last van hebben.

Onderstaande foto is het niet door en door hier heb ik hem 3 cm in gezaagd en en een ongeveer 0,5 vol gesmeerd met epoxy lijm met schuur stof erbij gevoegd ( gouwe tip van Wim) tevens voeg ik ook kleurstof bij voor het iedee!

[Afbeelding: ca753cb656e088b47f11af2048a7ad41.jpg]
[Afbeelding: 7c6200645c52953d6c9e654d2bd6fdbe.jpg]

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Antwoord
Ik bewaar ook altijd schuurstof uit de schuurmachine om in te dikken!

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
Antwoord
Het heeft ook wel wat. Zo'n gerepareerd zwaard!  Big Grin

Groet, Jack.
Antwoord
Ik zou zelf de ingelijmde latjes na het vlakschuren een paar keer in de epoxy zetten. Dan zitten ze rondom in de epoxy, kan er geen vocht meer in trekken en kunnen ze ook niet uitzetten!

Groet Jack.
Antwoord
[Afbeelding: c39cc771724dfb6c804e5108dd369c59.jpg]
[Afbeelding: a2c6552782d6b9481fe22222abae6cd1.jpg]

[Afbeelding: e8c5fb9ff9d4dcf9552baccd9e9034e7.jpg]

[Afbeelding: 03e3578edd686088e474602b3fd07d0a.jpg]
Weekend update,

Afgelopen vrijdagavond nog lekker wezen schuren, ik dacht er even makkelijk vanaf te komen en had de elektrische schaafmachine op standje 0 gezet waardoor je een heel dun laagje er afhaalt, op het oog Zach het er goed uit tot je in het donker de koplampen van de auto erop zet! Zie bovenstaande foto. Om dit weer netjes vlak te krijgen heeft een goeie avond geduurd! Maar dat hout (houd) je van de straat!

Ondertussen eerste laag opgezet na behoorlijk wat verschillende adviezen heb ik het advies van Wim opgevolgd en een mixje van gekookte lijn olie en beits. Even paar dagen laten drogen en dan op naar de volgende laag.

Ondertussen in de garage aan wat kleine houtjes begonnen deze gaan wel in de twee componenten PP lak.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)