This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lummel los van de giek
De lummel zit scheef op de giek (zie foto). Hoe kunnen we dit repareren?

Tijdens het laten zakken van de mast is de klauw van de gaffel tussen de giek en mast gekomen. Door het gewicht van de mast heeft deze de giek deels uit de lummel gedrukt. Kunnen jullie ons vertellen hoe wij dit het beste kunnen repareren?

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Waarschijnlijk loopt dat stuk ronde rvs verder door in de giek en is het verbogen op de plek waar-ie eruit komt.
De veiligste en beste reparatie is: de lummel helemaal verwijderen, op de gebogen plek verhitten en dan weer recht maken.
Daarna natuurlijk het rvs beitsen en passiveren.
Bij de hermontage moet er misschien nog iets met het hout gedaan worden als daar een beschadiging zit.
Al met al is het een vrij klein klusje.

Het is belangrijk dat de giek-lummelverbinding goed en sterk is. Er kunnen erge ongelukken gebeuren als de giek aan de haal gaat.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Hoi Xander, voor zover mijn kennis strekt heeft de lummel een vierkante staaf die in de giek is 'geslagen', uiteraard na het nodige voorboren van de giek. Deze staaf heeft weerhaakjes om het terugkomen te voorkomen.
Om mee te kunnen denken over een mogelijke aanpak de volgende vragen:
Is door de druk van de mast deze staaf toch een beetje teruggekomen? Lijkt dan minimaal..
De foto toont geen scheuren in de giek zelf. Dat zou betekenen dat deze (interne) staaf niet is gebogen? Of slechts minimaal? Of zijn er toch (fijne) scheurtjes in de giek die op de foto niet zichtbaar zijn.. (achterkant / onderkant?)
En zou dan de buiging (met name) in het naar voren stekende deel zitten, wellicht met name onder de flens?
Hoe vast zit de lummel nu nog in de giek? Zit daar beweging in?
Is de lummel voor de flens ook iets gebogen?

Als alles nog muurvast zit dan zoek je wrsch een andere oplossing dan wanneer de lummel 'los' in de giek zit.
Antwoord
Beste Wim,

Mijn vermoeden is inderdaad dat deze op de plek waar hij eruit komt is verbogen. Wanneer we deze lummel van de giek willen verwijderen, hoe zouden we dit moeten aanpakken? Hij zit namelijk muurvast.

Beste Klaas,

Dank voor je reactie.

Ik kan niet zien of de staaf is terug gekomen, aangezien de flens voor het uiteinde van de giek zit. Ik vermoed dat deze minimaal is terug gekomen om de buiging te kunnen maken.

In de giek zitten (zover ik gezien heb) geen scheuren. Ik verwacht inderdaad dat de buiging van de staaf onder de flens zit.

De lummel zit echt muurvast in de giek en is geen beweging in te krijgen.

De lummel voor de flens (zichtbare deel) is niet gebogen.

Hebben jullie de oplossing voor deze muurvaste lummel?
Antwoord
(04-01-2021, 11:41)Xander_Lemsteraak schreef: De lummel zit echt muurvast in de giek en is geen beweging in te krijgen.

Hebben jullie de oplossing voor deze muurvaste lummel?

Giek vastzetten/klemmen
Blok vast bouten aan de lummel en er op slaan.
Wel zo dicht mogelijk bij de lummel slaan anders sla je deze krom. Ook al is deze al krom natuurlijk :-) .

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Ik vraag me af of bij het inslaan (methode Eddy) de kromming uit de lummel gaat..
Bovendien: loop je niet het risico dat de lummel losser in de giek komt te zitten als je deze terugslaat? Stel dat de staaf die in de giek zit voorzien is van 'weerhaken'. En je slaat de lummel zo terug, loop je dan niet het gevaar dat deze juist losser komt te zitten?
En nog wat.. als de lummel nu muurvast zit, is het dat geen optie om eea maar zo te laten?
Het zal m.i. geen last veroorzaken bij het zeilen.

Wil je het perse veranderen / herstellen dan lijkt me de methode 'Wim' de aangewezen weg.
Mocht bij het verwijderen van de lummel uit de giek het gat in de giek teveel geruimd worden dan kun je er altijd nog een nieuwe iets dikkere staaf aanlassen?
Antwoord
(04-01-2021, 19:43)Klaas de Jong schreef: Ik vraag me af of bij het inslaan (methode Eddy) de kromming uit de lummel gaat..
Bovendien: loop je niet het risico dat de lummel losser in de giek komt te zitten als je deze terugslaat? Stel dat de staaf die in de giek zit voorzien is van 'weerhaken'. En je slaat de lummel zo terug, loop je dan niet het gevaar dat deze juist losser komt te zitten?
En nog wat.. als de lummel nu muurvast zit, is het dat geen optie om eea maar zo te laten?
Het zal m.i. geen last veroorzaken bij het zeilen.

Wil je het perse veranderen / herstellen dan lijkt me de methode 'Wim' de aangewezen weg.
Mocht bij het verwijderen van de lummel uit de giek het gat in de giek teveel geruimd worden dan kun je er altijd nog een nieuwe iets dikkere staaf aanlassen?
Wat dacht je hoe de lummel bij mij vast zit in de giek! ?

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
Of giek heel goed vastzetten, zware pijp over de lummel en langzaam proberen te buigen. Dan buigt hij wel direct bij de kap.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)