This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vocht onder kluiverboom beslag
Hallo,
Afgelopen zomer hebben wij een Lemsteraak gekocht. Heb eerder nooit een plat of rondbodem gehad dus het is veel ontdekken en leren. Heb al veel geleerd van dit forum. Echt mooi om te lezen hoe jullie elkaar helpen.
Een paar weken geleden heb ik het beslag van kluiverboom eraf gehaald en zag ik tot mijn schrik dat het kletsnat was en er zelfs schimmel op zit (zie foto). Ik denk dat het water door het gat waar de bout doorheen loopt naar binnen gaat want dat is onbeschermd. Vervolgens kan het water er niet uit door de RVS omhulsel. 
De kluiverboom ligt in de loods en ik laat hem nu goed drogen. Maar wat kan ik doen om dit te voorkomen? Elke winter het beslag eraf en laten drogen en/of iets aanbrengen (lak bijvoorbeeld)?

Alvast bedankt voor de tips.

Eelke

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Het ziet er vanuit biologisch oogpunt geweldig uit.
Maar voor rondhout natuurlijk vreselijk.
Wat ik van andere heb geleert is dat het beslag aan het eind nooit dicht mag zijn.
En als de boom overeind staat loopt al het vocht er natuurlijk nooit uit.
Wat ik eerder bij hoekige uiteinde/doppen heb gezien is om de hoeken schuin af te slijpen waardoor deze open zijn.
Dat ziet er trouwens niet lelijk uit ook.
Verder zal je kritisch naar het aangetaste hout moeten gaan kijken.
Is het zacht?

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Ik weet niet of ik dat rondhout nog zou willen gebruiken, schimmel krijg je er nooit uit zonder kostbare behandelong, en dan nóg...

Wil je het toch nog gebruiken en bij breuk verhalen op je verzekering zou ik die foto's hier maar snel weghalen.
Kortom, ik denk dat je mogelijk beter de kachel mee kan stoken, je wil nooit houtschimmel op je boot. Stel dat via je schoenzolen of handen de schimmel transporteert naar je mast?

In de kachel.

Kijken wat Wim Berghout er van denkt.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
(14-01-2021, 8:21)WADnWIND schreef: Ik weet niet of ik dat rondhout nog zou willen gebruiken, schimmel krijg je er nooit uit zonder kostbare behandelong, en dan nóg...

Wil je het toch nog gebruiken en bij breuk verhalen op je verzekering zou ik die foto's hier maar snel weghalen.
Kortom, ik denk dat je mogelijk beter de kachel mee kan stoken, je wil nooit houtschimmel op je boot. Stel dat via je schoenzolen of handen de schimmel transporteert naar je mast?

In de kachel.

Kijken wat Wim Berghout er van denkt.

Het is toch wel handig dat ik even heb gewacht met antwoorden, want alles is al gezegd.
Mijn mening: kluiverboom in handzame stukjes zagen en in de kachel bewaren.
Op de nieuwe kluiverboom (en de andere rondhouten) geen gesloten "doppen" meer toestaan. En ook geen harde lak en/of epoxy.

Veel zeilplezier!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Ik lees dat schimmel in hout een vochtpercentage van minimaal 22% nodig heeft om te ontstaan en te groeien. Onder dat vochtpercentage stopt de groei. Dan zijn er misschien toch wel andere opties dan gelijk de hele kluiverboom op te stoken!
Het is in ieder geval niet mijn manier om problemen op te lossen! 

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)