15-01-2021, 15:35
Graag wilde ik enig inzicht krijgen in de verhouding tussen mastlengte en het gewicht van het contragewicht (de wegerij) op de klassieke schepen.
Wie helpt?
Wie helpt?
wat weegt een contragewicht?
|
15-01-2021, 15:35
Graag wilde ik enig inzicht krijgen in de verhouding tussen mastlengte en het gewicht van het contragewicht (de wegerij) op de klassieke schepen.
Wie helpt?
15-01-2021, 16:27
gewoon stapelen tot je er bijna bent....
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
15-01-2021, 16:42
(15-01-2021, 15:35)binnenvaarttaal schreef: Graag wilde ik enig inzicht krijgen in de verhouding tussen mastlengte en het gewicht van het contragewicht (de wegerij) op de klassieke schepen. Dag Pieter53 (toch?), Het gaat erom dat het zwaartepunt en het gewicht van het stuk mast dat boven het draaipunt ligt bepaald wordt, ook rekening houdend met het topbeslag, het gewicht van de blokken en het gewicht van het staand en lopend want. Uit de ligging van het zwaartepunt en het gewicht volgt het moment dat nodig is. Onder de bout moet ongeveer een identiek moment aanwezig zijn, waarbij de arm heel veel korter is, dus het gewicht navenant groter moet zijn. Het is het mooiste als het contragewicht zó groot is, dat de mast in gestreken toestand nèt blijft liggen. Als de mast dan overeind gedrukt wordt (dat gaat het mooiste als er iemand met een flinke BMI op het contragewicht stapt), gaat meetellen dat het contragewicht deels aan de voorkant van de mast hangt, waardoor de mast ook weer stabiel omhoog blijft staan. Je zult begrijpen dat het benodigde gewicht voor elke mast anders zal zijn, variërend van enkele tientallen kilo's voor een tjottermastje tot enkele tonnen voor een flinke krakenmast. Ik kan wel eens in mijn archief sneupen, om te zien of ik wat getallen en foto's kan vinden. Wim. Genoeg is meer dan veel
15-01-2021, 17:20
(15-01-2021, 15:35)binnenvaarttaal schreef: Graag wilde ik enig inzicht krijgen in de verhouding tussen mastlengte en het gewicht van het contragewicht (de wegerij) op de klassieke schepen. Ik heb eerlijk gezegd geen idee maar misschien heb je wat aan deze info. Mijn mast is 15,5 meter draaipunt op 1,60 en een contra gewicht van 1200 kg. Misschien kan je er wat mee voor het idee Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
15-01-2021, 19:08
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-01-2021, 19:13 door binnenvaarttaal.)
Citaat:Ik heb eerlijk gezegd geen idee maar misschien heb je wat aan deze info. Mijn mast is 15,5 meter draaipunt op 1,60 en een contra gewicht van 1200 kg. Misschien kan je er wat mee voor het ideeHeel hartelijk bedankt. Dat is het antwoord waarop ik zit te wachten, wie volgt? p.s. Die 15,5 meter is de totale lengte? @Berghout2 Als je zou willen kijken, dan graag!
17-01-2021, 13:06
In mijn ervaring (met een skuts) moet de mast nét niet blijven liggen, je kan hem dat achterover trekken en zo gemakkelijk onder hoge bruggen door met bijna gestreken mast.
Ook bij héle lage bruggen kan je dan met je mastgewicht "scheppend" onder een brug door. Dus mastgewicht eerst en dan onder de brug de mast helemaal strijken. maar dat is alleen in geval van "krappe sokken". Verder moet je het totaal gewicht van je mast weten, dan kan je het moment uitrekenen en dus je contragewicht. Omdat bijna niemand dat weet (moderne kranen zien dat wel) moet je dus stapelen tot je er bijna bent. Dus je vraag is te vaag. Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
17-01-2021, 13:58
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-01-2021, 13:59 door binnenvaarttaal.)
De vraag is bedoeld voor ervaringsdeskundigen,
dus voor mensen die hun mast uitgebalanceerd hebben, mensen die hun wegerij gewogen hebben. De zaak berekenen is mij te complex. Dus: kan iemand mij vertellen wat het contragewicht bij een bepaalde mastlengte (en afstand mastbout-masthiel) weegt?
Ik verplaats dit onderwerp even naar een meer passend subforum (ik begrijp wel waarom het in Zeiltechniek stond). Op zich heeft het gewicht van een contragewicht niet alles te maken met zeiltechniek. Er wordt een link naar de nieuwe plek in dit subforum geplaatst.
17-01-2021, 16:05
Wat in de praktijk best goed werkt is een weegschaal onder het uiteinde van de gestreken mast zetten. Afstand van dat punt tot mastbout meten.
Dan afstand mastbout tot halverwege het contragewicht meten. De verhouding van die afstanden vermenigvuldigen met het afgelezen gewicht geeft een aardige indicatie van wat het contragewicht moet zijn. Natuurlijk moet je wel een weegschaal met wat capaciteit hebben, voor een niet al te grote platbodem kom je met een stevige personenweegschaal wel uit. Afhankelijk van gewicht van topbeslag en zo kom je in de buurt van het halve mastgewicht.
18-01-2021, 14:27
Interessant!
Als we de gegevens van T’Princesen Eylandt nemen dan zou de weegschaal dus ruw geschat circa 110 kg aan moeten gaan wijzen.
18-01-2021, 17:05
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
18-01-2021, 21:40
Maar het punt is: ik heb geen mast om te wegen,
vandaar dus de vraag.
18-01-2021, 23:31
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-01-2021, 23:34 door Berghout-2.)
Pieter,
Ik heb in mijn archief even de gegevens van 4 mastjes met contragewicht opgediept. Het zijn allemaal middelgrote masten. Dit zijn de gegevens: Mast 1. Klipperaakje. Voet tot bout 1,85 meter, 220x243 mm Bout tot hommer 9,50 meter Bout tot top 12,10 meter Licht topbeslag, lichte verstaging Contragewicht 500 kilo ijzeren gietstuk plus 300 kilo loodbroodjes plus 120 kilo ijzerbroodjes. Mast 2. Tjalkje. Voet tot bout 2,51 meter, 300x300 mm Bout tot hommer 9,40 meter Bout tot top 12,05 meter Zeer licht topbeslag (gestropte wanten), zeer lichte verstaging. Scheepje zeilt nagenoeg ongestaagd. Contragewicht 500 kilo ijzeren gietstuk, 500 kilo ijzerplaten, ca. 200 kilo broodjes ijzer. Mast 3. Skûtsje, geen wedstrijdschip. Voet tot bout 2.05 meter, 295 x 305 mm Bout tot hommer 11,0 meter Bout tot top ca. 13 meter Licht topbeslag, zeer lichte verstaging. (Siermast, geen zeilmast) Contragewicht ijzeren gietstuk 250 kilo, loodplaten 780 kilo Mast 4. Tjalkje. Voet tot bout 2,08 meter, 270 x 270 mm Bout tot hommer 10,10 meter Bout tot top 12,60 meter Wat zwaarder topbeslag. Contragewicht 1200 kilo loodbroodjes in stalen bak (ca. 100 kilo) ==== Bij al deze masten zit er een stalen constructie die de mastbout en het contragewicht stabiel met elkaar verbinden. Dit weegt gemiddeld een kilo of 50. Heb je hier iets aan? Overigens: die broodjes ijzer zijn voor het nauwkeurige uitbalanceren. Na verloop van tijd kunnen er meestal wat broodjes verwijderd worden als de mast droogt, een proces van enkele jaren. Groet, Wim. Genoeg is meer dan veel
19-01-2021, 9:43
(18-01-2021, 21:40)binnenvaarttaal schreef: Maar het punt is: ik heb geen mast om te wegen, Dan heb je een probleem! ![]() Groet, Jack. "Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
19-01-2021, 9:53
Ik zou zeggen, dan heb je een wereld aan mogelijheden.
Welke uitgangspunten heb je wel? Maat van de mastvoet, afstand mastbout tot onderkant mast (uitwipluik is misschien bepalend, ipv de afstand naar het vlak), mastlengte die je in gedachte hebt, dat soort zaken. Met daar wat aannames in te doen kunnen we misschien met z'n allen helpen met een inschatting.
20-01-2021, 9:14
Dag Wim,
(Lastig dat ik geen email notificaties krijg, daardoor een beetje late reactie) Je schreef: Citaat:Ik heb in mijn archief even de gegevens van 4 mastjes met contragewicht opgediept.Bedankt voor alle moeite. Dat zijn forse gewichten die daar onder hangen. Ik begrijp ik ook waarom bij zo grofweg 15 meter de grens ligt. In ieder geval heb ik nu iets waar ik de mensen naar kan verwijzen als ik weer eens vragen krijg. Nogmaals dank. |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|