Waardering:
  • 10 stemmen - gemiddelde waardering is 4.1
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koelproblemen MD2B
De afgelopen tijd ben ik samen met Ferry bezig geweest om te kijken waarom er toch steeds een nieuwe paus is als ik ga varen. Zodra de motor op temperatuur komt begint hij te roken/stomen.

Als hij nog zo goed als koud is, is er niks aan de hand, voldoende koelwater, nauwelijks rook. Zodra hij warmer wordt (hoewel de temperatuurmeter tot maximaal 1/3 komt), begint hij te roken/stomen. De rook is meestal wit, maar soms ook wat grijzer

Wat hebben we al gedaan?

* impeller vervangen. De oude leek nog vrij aardig, maar leeftijd onbekend, dus vervangen sowieso verstandig.
* waterleiding op de aanvoer gezet om het systeem door te spoelen
* thermostaat vervangen

Gisteren nog eens aan het meten geweest met infrarood thermometer en daaruit bleek de ene cilinder op een gegeven moment rond de 40 graden te zitten en de andere rond de 80/90. Niet goed! Bij de thermostaat was de temperatuur ook rond de 40/50 graden, dus deze blijft dan dicht.

Daarna hebben we de motor vol gezet met schoonmaakazijn, hopelijk was hij warm genoeg geworden dat de thermostaat open is gegaan waardoor het overal kwam. In de wierpot kwamen er allemaal bubbels naar boven, dus ergens in de motor was het in ieder geval goed heet.

Maar vanmorgen nog steeds hetzelfde euvel. We kunnen het natuurlijk nog een keer doen, maar dan zonder thermostaat, vraag me alleen af of het dan wel goed door het blok stroomt, of dat hij alsnog de korte route neemt naar buiten (of evt rond, ik kan het water/azijn laten rondlopen zonder dat het naar buiten gaat).

Andere optie is misschien het aftap kraantje er uit draaien en daardoor forceren dat het via die kant naar buiten gaat.

Volgende optie is denk ik uitlaatspruitstuk er afhalen en goed nakijken/doorspuiten en in z'n geheel in de azijn zetten, kan dan gelijk naar de koelkanalen het blok in kijken. Maar met dit mooie weer ben ik liever aan het varen dan aan het sleutelen, dat lijkt me logisch Wink

Toen ik het aftapkraantje er uit draaide zat er een hoop modder/zand in trouwens.
Op de haven vermoed iemand dat het de koppakking is, hoe zou ik dat evt kunnen checken?

Iemand nog andere ideeën/suggesties/do's/dont's?
Antwoord
Hm, met mijn beperkte kennis eens meedenken..

Meestal rookt een motor als hij koud is, bij jou andersom. Witte rook maak je door diesel in de uitlaatgassen te spuiten...dat doen wij wel eens bij de motorclub als geintje... zou er dus ergens een onvolledige verbranding zijn. Lekkende uitlaatklep? Maar dan zou hij koud ook moeten roken, hoewel de uitlaatgassen dan misschien nog niet heet genoeg zijn....

1 Cylinder koud, andere heet... uitlaatspruitstuk er afhalen lijkt me dan niet zo zinvol

Ik ken de bewuste motor niet, maar als je de cylinderkoppen kunt zien, zit daaronder de koppakking. Als daar ergens olie lekt is het een eitje om te constateren, anders moet toch de kop er af.
De thermostaat die er nu op zit is goed neem ik aan ( getest?).
Antwoord
OP het zeilersforum zit Fer, die weet "alles", nou ja bijna dan van motoren. Je zou daar eens kunnen vragen. Of is dat vloeken op het forumConfused

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Nee hoor, het is niet vloeken. Fer is inderdaad een geweldige bron op het gebied van motoren.
Antwoord
Wanner er een gode verstopping zit gaat er helemaal niets door heen, dus zal de azijn het ook niet oplossen.

Bij scouting tipte iemand nog om wat met zoutzuur oplossing te doen (hij weet echt waar hij over praat) maar oppassen met aluminium delen.
Zoutzuur lijkt mij altijd wat spannend.
Je kunt je natuurlijk altijd nog even richten tot Mulder.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

http://www.zeeschouwostara.nl
http://www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Ja, de thermostaat is goed (tenminste, nieuw uit de doos, ik ga er van uit dat hij het doet), maar met de oude thermostaten zelfde probleem. Probleem is o.a dat de blok aan de kant van de thermostaat niet warm wordt, dus zal hij ook niet open gaan. Heb ontdekt dat er naast aftapkraantjes op het spruitstuk (wat ook de inlaat naar de koelkanalen voor de motor is) er nog twee aftapkraantjes op het blok zitten.

Ga zo de thermostaat er uit halen, alledrie de kraantjes openzetten en op die manier proberen te spoelen, kijken of uit alle kraantjes water komt en dan één voor één openzetten om maximale doorspoeling te krijgen.
Antwoord
Fer heeft tegenwoordig een eigen site met info: http://dieseldokter.nl/
Antwoord
Bedankt die wist ik nog niet.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Marc ik heb zoals je weet zelf zo'n motor gehad het koel probleem wat jij omschrijft moet een verstopping zijn van 1 van de cilinders ,oorzaak is waarschijnlijk vuil en slib die door het jaren lange gebruik zijn neer gedaald in je koel poorten. Als het kalksteen zou zijn wat zich afzet als de motor boven de 63 C komt dan zou dit naar alle waarschijnlijkheid gelijk matig af zetten in beide cilinders. Omdat het een direct gekoelde motor is zijn ze bij volvo zo slim geweest om aftap kraantjes te plaatsen zodat je de motor in de winter kunt aftappen, deze kraantjes zitten ook op de cilinders. Ik zou het spruit stuk afbouwen deze goed spoelen met water de klepdeksels verwijderen en zorgen dat de uitlaat kleppen dicht zitten( anders kan het tijdens het spoelen water in de cilinder komen, de aftapjes van de cilinders verwijderen en vervolgens de cilinders via een slangetje met water ( het lieft onder druk ) spoelen.
Als dit niet help kom je echt in het sleutel werk terecht dus ik hoop dat dit lukt.

Ik heb het een link met het werkplaats hand boek op het forum gezet
Antwoord
Mocht blijken dat het toch kalksteen in dan het ik nog 96 % zuivere mierenzuur staan voor je een betere ont kalker bestaat niet Big Grin
Antwoord
Overigens staat er op dat andere forum een heel draadje over het ontkalken van de motor. Registreren / inloggen is voor het lezen van het draadje niet nodig.

deze dus
Antwoord
Dat andere forum, waar ik ook lekker mee lees en een account heb, tenslotte zijn platbodem zeilers ook zeilers Wink had ik inderdaad gezien. Ook op kombuispraat enzo is nog wel wat te vinden. Zal daar ook eens vragen.

Vandaag gekeken wat de aftap punten doen, de ene kon ik niet goed bij, die heb ik maar ff dicht gelaten (was degene van de koele cilinder), de warme cilinder geeft keurig water en spruitstuk ook. Zit nu hard te puzzelen wat ik als vervolg stap wil gaan doen...
Antwoord
Als het echt witte rook is die wat vochtig aanvoelt zou ik zeggen da's een lekke koppakking.
zou je kunnen testen met een een drukmeter.
Je olie blijft wel op het zelfde peil ?
je zou met een aansteker de olie op je peil kunnen verhitten als die "knettert" zit er op zeker wat water in je olie dus dan kun je er niet omheen n zal het toch je koppakking zijn...
Je zou ook de druk in de cylinders kunnen testen dan weet je meer
Sterkte
Antwoord
He Doc ben je al verder met je koel probleemConfused
Antwoord
Door hektiek op het werk weinig/niets kunnen doen, maar de komende dagen gaan we er vol tegen aan, zodat we naar de zomerreunie kunnen!
Antwoord
Nou, zeeland bereiken is gelukt, paar dagen heerlijk rondgevaren en gezeild. Wel rustig aan gedaan, want de paus wil het schip niet verlaten, de witte/grijze rook blijft aanwezig. Helaas zijn we nu gestrand in Colijnsplaat. Keerkoppeling wil niet meer aangrijpen in z'n achteruit... Hebben de "dog" al vervangen, maar zonder succes. Toolman Tim is langsgeweest en die vreest dat er toch echt teveel slijtage is... Dus dat wordt op zoek naar een ruilkoppeling en die dan ook nog plaatsen... Grmbl....
Antwoord
Dat zijn niet de berichten waar je blij van wordt. Kan een ruilkoppeling worden geplaatst terwijl de boot nog in het water ligt vraag ik me als ontzettende leek af ? Ik hoop dat je succes hebt met je zoektocht naar onderdelen en dat het allemaal nog een beetje meevalt (kosten, tijd, inbouw)
Antwoord
Als je mazzel hebt, kun je de schroefas los nemen van de koppeling, en de as een beetje naar buiten duwen. Dan kun je de motor omhoog werken en dan de keerkoppeling er af halen.

Als je echt mazzel hebt, kun je de as ver genoeg naar buiten duwen dat je de KK er af kan schroeven zonder de motor te lichten... maar dan moet je echt veel mazzel hebben.
Bij ons zou het optie 1 worden... Bij ons is de motor er in 2 uur uit, compleet met keerkoppeling. Dat komt dan omdat ik precies weet hoe alles zit, omdat ik hem zelf geplaatst heb (was 2 dagen worstelen met slangen, kabels en bouten).

Antwoord
ik ben nieuw op dit forum.
maar als ik het verhaal zo lees zo ik toch maar eens kijken of de koppakking niet lek is.
kijk eens of je lek strepen ziet bij de koppakking langs.
als de koppakking naar binnen toe lek is zit er water in de olie en wordt hij grijsachtig van kleur.
thermostaat kun je testen door hem in een pannetje met water op het gas te zetten .dan moet hij open gaan als je hem verwarmt.
Antwoord
De keerkoppeling is uiteindelijk vervangen door een ruilkeerkoppeling, geen gereviseerde, deze vond ik voor nu al weer prijzig genoeg en zeker omdat de motorproblemen nog wat dubieus zijn wil ik er niet teveel aan uitgeven, anders heb je een prachtige keerkoppeling en een motor die op is. Lig op dit moment droog (was al de planning, niet vanwege keerkoppeling), kan goed zien dat er met de water aanvoer weinig mis is. Ook de schroef zit niks in. Wel vind ik dat hij nogal zwaar ronddraait (in z'n vrij), dus daar moet ik naar gaan kijken. Zodra ze er weer in ligt wil ik in ieder geval de compressie gaan laten meten en kleppen stellen, verstuivers controleren/afpersen enzo. Zelf vermoed ik ook de koppakking, omdat er (ook na een dag varen) toch wel wat vettigs in het koelwater zit.
Antwoord
Als je de kop er afhaalt controleer dan gelijk koelpoorten van de motor of die niet dicht zitten.
Antwoord
Ga ik ook zeker doen! Eerst zorgen dat er weer een schone laag onderop zit Wink
Antwoord
De schone laag zit er onder en ze drijft weer. Op dit moment wordt er naar gekeken door de Penta man in Heusden, afgelopen zaterdag met Ferry heengevaren. Eerste bericht vandaag was dat de waterpomp z'n werk niet goed deed dus die hebben ze aangepakt en dat schijnt al te schelen. Ze gingen nu nog wat regulier onderhoud doen en dan kijken wat de stand van zaken is. Nog even afwachten dus maar er zit schot in de zaak Smile
Antwoord
Vrijdag? in mijn beleving was het toch echt zaterdag. Wink

Antwoord
Ik dacht dat de water pomp al na gekeken was want erg veel kan er niet aan zo'n pompje mankeren. De impeller kan kapot of versleten zijn, de deksel kan in gesleten zijn waardoor hij zowel druk als zuig kracht verliest of de kering op de as lekt waardoor hij valse lucht krijgt, maar dat zie je onmiddellijk want dan lekt hij uit de kofferdam naar buiten.
Ik ben benieuwd maar hoop dat je probleem op gelost is.Shy
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)