This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 10 stemmen - gemiddelde waardering is 4.1
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koelproblemen MD2B
De impeler was inderdaad al vervangen, deksel wel iets gesleten, maar geen lekkage. Kofferdam?

Vrijdag? Waar staat dat? Big Grin
Antwoord
Ben ik benieuwd of je koppakking niet is gaan lekken door het tekort aan koeling.
Voor een schip zonder haven is geen enkele wind de juiste.
Antwoord
Allemaal leuk en aardig, maar wat moeten wij nu dit onderweg? zonder volg Bol? Tongue

Hopelijk krijgen ze het nog voor elkaar Wink
Directie der havendienst zonder schip kan natuurlijk niet!
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Nou de directie was keurig aanwezig met twee plattebodems Wink

De paus was zo nu en dan wel aanwezig, maar wat ernstiger was, dat zo nu en dan het koelwater ineens weg was, de motor werd dan uiteraard warm. Na onderzoek bleek het wierfilter dan leeg te zijn en lijkt hij valse lucht aan te zuigen, soms loste hij dat zelf op, door even stationair te draaien, meestal moest ik het filter even opendraaien zodat het weer vol stond. Wat wel opviel was dat zodra het filter weer vol was, de paus ook minder van zich liet horen en er bijna geen witte rook was. Heb geprobeerd het wierfilter beter sluitend te krijgen, maar toch zie ik nog luchtbellen in het filter. Heb nog een ander filter dat ga ik proberen en de slangen vervangen door hittebestendige doorzichtige slangen met bewapening, zodat ze niet vacuum kunnen zuigen en in bochten minder snel dubbelvouwen. Heeft iemand nog een goede tip welke slangen ik het beste kan gebruiken?

Mocht het andere wierfilter niks zijn, wat zijn dan goede alternatieven? Het huidige filter heeft aanvoer aan de onderkant en afvoer aan de zijkant, maar ik zie ook varianten met aan en afvoer aan de onderkant. Wat zijn daar voor/nadelen aan?
Antwoord
De transparante gewapendeslangen zijn in iedere goede watersportwinkel wel te koop, Let wel deze slangen zijn niet hitte bestendig dit is ook niet nodig want ze zullen nooit veel warmer worden als de buitenboord water temperatuur. Bij het plaatsen van de slangen moet je er rekening mee houden dat je niet te scherpe bochten maakt want ook deze slangen willen op Den duur knikken, het mooiste is zo geleidelijk mogelijk omhoogplaatsen en niet weer een bochtje maken naar beneden ivm lucht in de leiding. Het filter bij voorkeur een cm of 5 boven de waterlijn plaatsen zodat onder mogelijk is ook als je boordafsluiter zou gaan lekken.

Mocht je een nieuw filter moeten kopen koop er dan een met een schroefdeksel hiermee reduceer je de kans op valse lucht. Een goed filter met onder aansluitingen is er van vetus, er is ook een bronzen filter op de markt deze heeft de ingang aan de onderkant en de uitgang op de zijkant, hier hangt wel een ander prijskaartje aan.
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
De meeste slangen die ik zie zijn tot een graad of 60, het uitgaande koelwater (naar de uitlaat) is wel wat heter en ook de stralingswarmte kan best flink zijn volgens mij, waardoor de slangen zachter worden. Iemand een linkje naar goede slangen? Ondoorzichtig mag ook wat mij betreft, als ze maar betrouwbaar zijn Wink
Antwoord
Volgens mij ben je op zoek naar iets wat niet verkrijgbaar is, als ik het goed heb zit je waterpomp linkse achter op de motor tot daar kun je gewone transparante gewapende slang gebruiken als ik het goed heb 15 mm. Aan de pers kant van de pomp word origineel gewerkt met een 15 mm koperen buis met soldeer knietjes om de nodige bochten te maken, de aansluiting op het spruitstuk en de pomp word met een stukje slang gedaan van een paar cm waardoor deze niet bewapend hoeft te zijn en dus wel als hitte bestendige slang verkrijg baar.
Als je motor goed koelt dan zal hij nooit veel warmer dan een graad of 60 worden alleen onder het spruit stuk word het misschien iets warmer maar dat word direct gekoeld door het buiten boord water ? dus moet dat mee vallen.
Mocht je toch nog hitte bestendigeslang willen dan kun je eens kijken bij sturing op hun nieuwe bunkerboot olie slang voldoen eventueel tot 100 C
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
Die transparante gewapende slang, die is er ook in het niet transparant.
Ik heb een stuk niet transparante 2" bij Delta gehaald voor de afvoer van het kombuis. Deze slang heeft een kunsstof pees als wapening
De Graaff heeft de transparante slang van Vetus, met een stalen wapening. Deze heb ik gebruikt voor de aanzuig van de koeling, werkt prima,

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Over dat wierfilter... Er staat me iets bij dat die op de nominatie stond... Geen seconde aan gedacht dat daar een valse lucht probleem vandaan kon komen.

Als je voor een nieuw filter gaat, kies dan een met een volledig sluitend deksel, niet zo iets met een bout in het midden zoals je nu hebt, dat sluit niet lekker meer op den duur.

Wij hebben deze: Wierpot

Op de boutjes hebben we vleugelmoeren gelast, om het openen makkelijker te maken.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Andere wierfilter heeft ook een schroef in het midden, dus gaan we voor de Hollex 3, die heb ik bij Ferry aan boord gezien en ziet er goed en degelijk uit. Meer info volgt Smile
Antwoord
als er nog vleugelmoeren op de standaard bouten gelast moeten worden...
Ik ken nog wel een schuur waar wat RVS electrodes naast een trafo liggen. Alleen de voorraad vleugelmoeren is even onbekend Tongue

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Iemand met ervaring hoor ik Wink
Antwoord
Na minstens twee jaar gerommel om de motor goed te krijgen zijn we voor wat drastischere maatregelen gegaan, een ruilmotor. Ook een MD2B, wat (in theorie) een simpele wisseltruuk mogelijk maakt. Een maandje geleden hebben we de oude er uit getakeld, toen was schoonmaak en verf werkzaamheden gedaan en afgelopen weekend de andere motor gemonteerd. Tip, driedubbelcheck of je motorsteunen identiek zijn, we hadden alles opgemeten maat toch bleek dat de achterste steunen anders waren en de voorste steunen moesten we opboren want anders pasten ze niet over de bestaande motorsteunen. Maar verder: Aansluiten en draaien maar!

Het resultaat ziet er op het eerste gezicht goed uit, maar we hebben nog geen lange proefvaart gemaakt alleen een rondje door de haven. Over een maandje staat een tocht naar Sail op de planning, dus dat wordt een mooie test!
Antwoord
Videootje:

https://www.facebook.com/ferry.vanyperen...9059166487

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Ik had jullie facebook updates al voorbij zien komen  Wink  Lekker bezig jullie !!
Antwoord
Inderdaad, maar nu willen we varen. Tongue

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Afgelopen zondag een proefvaart gemaakt. Koeling lijkt nu in orde, iets meer koelwater en je ziet het goed stromen (ook een aantal slangen vervangen door doorzichtige trouwens, dat geeft een stuk meer inzicht!

Helaas zijn we nog niet van alle problemen af, want de nieuwe motor heeft bij een hoop toeren een rare resonantie, waardoor de schroefas een hoop herrie gaat maken. Waarschijnlijk iets met de motorsteunen (die we niet verandert hebben) of de uitlijning (die we gecheckt hebben). Het probleem doet zich ook voor als je in z'n vrij gas geeft maar is erger als je dat in z'n vooruit doet. In z'n achteruit is het minder trouwens. Iemand nog tips, ga sowieso kijken of ik de motorsteunen nog iets "losser" kan stellen, ik heb het idee dat 1 of 2 een beetje op spanning staan.
Antwoord
Toen we dat blok er in hebben gezet, en de steunen aan de motor nog niet klopten, stonden (dacht ik) de achterste onder een hoek van 30°.
Zou het kunnen dat ze gescheurd zijn?
Laat hem eens flink rammelen en schijn dan met een felle lamp (lampje telefoon is niet toereikend, neem een felle LED maglite o.i.d) en kijk of je scheuren in de steunen ziet open gaan.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)