This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Houtbehandelen onder nokbeslag
Goedemorgen,

Ik plaats dit toch maar even in een nieuw topic,

Ben bezig om de gaffell te lakken en heb het nokbeslag eraf gehaald en wil nu iets op het einde van de gaffel smeren waardoor het hout zo lang mogelijk geconserveerd blijft.
(onder het beslag). 
Het is niet de bedoeling om de zoveel tijd opnieuw te doen. (word het beslag ook niet beter van)
Het uiteinde is open, maar zou lijnolie iets zijn om erop te smeren?
Daarna kan ik dan de hele gaffel (incl beslag) in de Epifanes lak vernis zetten.

Gr Ruud
Antwoord
Mjñ ervaring met lijnolie is dat het zeer beperkt in het hout trekt. Misschien is een impregneerbeits zoals Epifanes die ook heeft een beter idee?
Antwoord
Ok impregneren dus, 
Ik heb net even de Owatrol Oil verpakking gelezen en daar staat "Owatrol leent zich uitstekend om (kaal) houtwerk te impregneren en rotting tegen te gaan."

Ik gebruik het eigenlijk alleen als siccatief voor de verf

Gr Ruud
Antwoord
Prima.
In owatrol zit vaak al wat siccatief.
Even proberen met een druppel op harde ondergrond, als die na een week hard is zit het er in.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
(17-01-2021, 8:31)Bebop62 schreef: Ben bezig om de gaffell te lakken en heb het nokbeslag eraf gehaald en wil nu iets op het einde van de gaffel smeren waardoor het hout zo lang mogelijk geconserveerd blijft.
(onder het beslag).

Als blijvend elastische kit die (zee)waterbestendig is, zou ik SHELL tixophalte Wet Seal & Fix bitumenkit tussen beslag en hout willen. Wel alles waar je het niet wilt hebben, afplakken want het zit zo op plaatsen waar je het niet wilt hebben. Ik heb  in het verleden een groot aquarium (1.600 liter) van betonplex aan elkaar geschroefd met deze kit ertussen en ook aan boord zorg ik al 15 jaar dat inwateren door deze kit niet kan. Ook Tec 7 is een uitstekend product.
Antwoord
Ik was tientallen jaren grootverbruiker van Shell Tixophalte. Uitstekend spul tussen hout en staal, en als pekvervanger bij breeuwwerk.
Sinds een jaar of twee had ik steeds problemen met Tixophalte.
Het blijkt dat de productie ervan is overgeplaatst van Nederland naar Engeland, waarbij het recept is veranderd. Hiermee is het voor mij onbruikbaar geworden.
Vorig jaar heb ik uitgebreide proeven gedaan met andere bitumenproducten. Als beste waardeerde ik de Tixoplast van DenBraven/Zwaluw, wat net zo goed is als de ouderwetse Tixophalte. De woordvoerder van de fabrikant vertelde mij dat ze dat zo goed mogelijk nagemaakt hebben ;-)
Bijkomend voordeel: het is veel goedkoper dan het Shell-spul.
Verkrijgbaar via de webshop van DenBraven.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(13-03-2021, 21:30)Berghout-2 schreef: Ik was tientallen jaren grootverbruiker van Shell Tixophalte. Uitstekend spul tussen hout en staal, en als pekvervanger bij breeuwwerk.
Sinds een jaar of twee had ik steeds problemen met Tixophalte.

Wat voor problemen? Wat voor de ene een probleem is, hoeft dat voor de ander niet te zijn en soms is een probleem voor de ene juist een voordeel voor de ander.
Antwoord
(13-03-2021, 21:30)Berghout-2 schreef: Vorig jaar heb ik uitgebreide proeven gedaan met andere bitumenproducten. Als beste waardeerde ik de Tixoplast van DenBraven/Zwaluw, wat net zo goed is als de ouderwetse Tixophalte. De woordvoerder van de fabrikant vertelde mij dat ze dat zo goed mogelijk nagemaakt hebben ;-)
Bijkomend voordeel: het is veel goedkoper dan het Shell-spul.
Verkrijgbaar via de webshop van DenBraven.
Nou ja, veel goedkoper? Tixophalte 3,40 en Tixoplast 3,20 bij DenBraven. Gelukkig ook verkrijgbaar bij bouwmarkten en Toolstation.
Antwoord
Ik heb er geen ervaring mee maar meer geld voor een minder bruikbaar product of iets minder geld voor een beter bruikbaar product lijkt mij een no brainer. En de bruikbaarheid neem ik dan maar even aan van Berghout-2 .
Antwoord
(14-03-2021, 2:53)Fred schreef: Ik heb er geen ervaring mee maar meer geld voor een minder bruikbaar product of iets minder geld voor een beter bruikbaar product lijkt mij een no brainer.

Klopt. "Bruikbaar" is echter een zgn. containerbegrip. Zoals ik al opmerkte, heeft een bepaald product voor de ene mogelijk een nadeel maar voor de andere een voordeel. Zolang iemand niet duidelijk heeft gemaakt WAAROM een bepaald product minder/meer bruikbaar is, wordt niemand daar wijzer van.

Overigens, wat is er mis met "niet van belang" of zoiets i.p.v. "een no brainer"? Wink
Antwoord
Ik was laatst bij een grote breeuwklus waar in eerste instantie nog Tixophalte werd gebruikt om het breeuwwerk te sealen. Dat zag er direct na het aanbrengen nog prima uit. Maar als je een paar uur later terug kwam, hingen er lange draden uit alle breeuwnaden. Oftewel, het spul gaat 'lopen'. Ik kan dus bevestigen dat er niet meer fatsoenlijk mee valt te werken sinds het recept is veranderd.
Maak niet steeds dezelfde fout, er is keus genoeg
Antwoord
Dat had je de boot verkeerdom Wink
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Gerard,

Ik heb het al eerder beschreven, maar ondanks jou wat agressieve stelling zal ik voor het algemeen belang het nog een keertje uitgebreid beschrijven.

Ik ben al meer dan 30 jaar grootgebruiker van Tixophalte van Shell. De eerste keer dat ik het zou gebruiken als pekvervanger over groot breeuwwerk, rond 1986, was het alleen maar te koop bij Shell zelf, in Amsterdam.
Men vroeg daar waarvoor ik het wilde gebruiken, waarna ze weigerden om te leveren. Volgens hun was het afsluiten van breeuwnaden oneigenlijk gebruik, omdat het een dakreparatiepasta is. Pas na het ondertekenen van een papier waarop stond dat zij ab-so-luut niet aansprakelijk gesteld konden worden voor wat-dan-ook, mochten wij nederig hun product aanschaffen.

Sindsdien heb ik Tixophalt met veel plezier gebruikt als pekvervanger bij breeuwen en als anti-capillair middel tussen spanten en huid, onder beslag enz.

Een jaar of drie geleden ervoer ik een probleem: net zoals Partemala beschreef droop de Tixophalte heel langzaam maar heel zeker uit de naden. Ik ging uit van een eenmalige productiefout, stuurde de dozen terug en kreeg andere dozen met een ander batchnummer. Probleem opgelost, zo leek het.
Echter, kort daarna werd ik gebeld door een collega/concurrent en door een klant, die hetzelfde probleem ondervonden. Ik heb ze aangeraden om de troep terug te sturen, denkend aan de veronderstelde productiefout.
De volgende partij Tixo die ik bestelde, vertoonde helaas ook het wegvloeiprobleem. De woordvoerder van Shell had geen idee waar ik over klaagde, zei hij. Pas veel later kwam ik er indirect achter dat de productie van Tixophalte was overgeplaatst van Nederland naar Engeland, waarbij kennelijk het recept is aangepast. En waarbij het product voor mij onbruikbaar werd.

Ruim een jaar geleden heb ik een test gedaan met allerlei bitumenpasta’s: Shell Tixophalte, Rooftex van Zettex, Dakmastic en Dakreparatiepasta van Aquaplan, Tencofix-dik van Touwen&Co, Dakreparatiekit van de Action en Tixoplast van DenBraven/Zwaluw.
Ik legde dikke horizontale en vertikale rupsen op een vertikaal vlak (zeg maar: een muur), rupsen in een groef (als naad-imitatie) boven het hoofd, en dikke rupsen op een vlak boven het hoofd (zeg maar: tegen het plafond).

Mijn ervaringen in ‘t kort:
De kit van de Action was de goedkoopste maar veruit het slechtste. Het leek niet op bitumenkit maar op butyleenkit, het was ook bruin terwijl op de koker “zwart” stond. Omdat ik vermoedde dat het een fout zou kunnen zijn bij het vullen van de kokers, heb ik in een ander filiaal een koker gekocht met een ander productienummer. Helaas, die was even slecht.

Tencofix-dik is een lekker lijvige, vezelige pasta. Vroeger zaten er asbestvezels in. Helaas niet in spuitkokers leverbaar. Wel bruikbaar als anti-capillair middel.

De beide kitten van Aquaplan zijn korrelig, maar bruikbaar. Blijven vrij goed staan. Wel duur.

Tixophalte van Shell bleef niet staan maar vloeide (volgens verwachting) langzaam dik-stroperig weg. Geeft een kliederboel. Voor mij onbruikbaar.

Rooftex van Zettex is ook wat grof, korrelig, net zoals Aquaplan. Blijft goed staan. Bruikbaar.

Tixoplast van DenBraven/Zwaluw lijkt op de oude versie van Tixophalte. De woordvoerder van de fabriek vertelde mij dat ze ook hun best hadden gedaan om die kit zo goed mogelijk na te maken, zelfs de naam lijkt erop.
Het is een goed product dat prettig verwerkt, goed kleeft en goed blijft staan.

Alle producten zijn na volledige droging voldoende hechtend en voldoende elastisch.

Zo tevreden, Gerard?

Wim.

tip: vlekken van bitumenproducten, zowel vers als uitgehard, zijn heel makkelijk te verwijderen met wasbenzine.

Nog een tip: gebruik geen bitumenpasta’s op breeuwnaden in dekken en zitvlakken. Anders plak je eraan vast bij warm weer.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Ah duidelijk Wim, net als Gerard vroeg ik me ook af wat de reden wat er dan specifiek anders was aan de Tixophalte. Echt agressief wil ik die oprechte vraag niet noemen. En voor agressie zitten we niet in de platbodems, maar kun je beter naar de anti corona demonstraties tegenwoordig. Ik heb er inmiddels wel een paar tubes Tixophalte liggen voor het geval dat.

Overigens heb ik Dekaseal butylkit gebruikt, omdat ik dat toevallig nog had liggen. Ik had altijd begrepen da Butylkit geschikter was voor vele toepassingen dan Bitumenkit, als in de zin van soort van opvolger. Waarom zou butylkit niet geschikt zijn?
Antwoord
(15-03-2021, 15:33)Berghout-2 schreef: Gerard,

probleem: net zoals Partemala beschreef droop de Tixophalte heel langzaam maar heel zeker uit de naden.

Tixophalte van Shell bleef niet staan maar vloeide (volgens verwachting) langzaam dik-stroperig weg. Geeft een kliederboel. Voor mij onbruikbaar.

Tixoplast van DenBraven/Zwaluw lijkt op de oude versie van Tixophalte. De woordvoerder van de fabriek vertelde mij dat ze ook hun best hadden gedaan om die kit zo goed mogelijk na te maken, zelfs de naam lijkt erop.
Het is een goed product dat prettig verwerkt, goed kleeft en goed blijft staan.

Zo tevreden, Gerard?
Hoi Wim,
Even vooraf; agresiviteit is mij vreemd. Wel heb ik een neiging tot man en paard noemen en het stellen van directe vragen.
Ter zake:
Nu is duidelijk WAAROM je niet meer weg bent van Tixophalte. Voor iemand die het gebruikt op een plat horizontaal vlak (zoals een plat dak) is dat dus geen probleem, toch?

Je schreef, dat je dit al eerder geschreven had, maar dat kon niemand weten, die jouw bericht las.
Niettemin, ben ik zeer content (zo, even lekker agressief een complimentje geven Wink ) met jouw uitleg en anderen zullen dat zeker ook zijn. Hier heeft een mens wat aan. Smile
Antwoord
ik ga tixoplast bestellen, het idee is dan dat het elastisch blijft. Ik heb nog sikaflex 291i staan, maar dat hard uit dus dat valt af.

heb ik het zo juist begrepen?
Antwoord
Sikaflex 291 hardt chemisch uit, en is dan rubberachtig. Kan niet meer worden opgelost.
Bitumenpasta (zoals Tixoplast) hardt fysisch uit door verdamping van het oplosmiddel. Is dan stevig flexibel. Kan na uitharding wel worden opgelost met wasbenzine.

Bitumenpasta geeft groene vlekken als je er overheen lak of lijnolie smeert.

Het is dus niet zo makkelijk. Het is altijd wat in t leven ;-)

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(21-03-2021, 17:45)Berghout-2 schreef: Sikaflex 291 hardt chemisch uit, en is dan rubberachtig. Kan niet meer worden opgelost.
Bitumenpasta (zoals Tixoplast) hardt fysisch uit door verdamping van het oplosmiddel. Is dan stevig flexibel. Kan na uitharding wel worden opgelost met wasbenzine.

Het is dus niet zo makkelijk. Het is altijd wat in t leven ;-)

Wim.

Dankje Wim,

Ik heb het beslag er nu af dus dan is het een kwestie van bitumenpasta en daarna weer over het houwerk heen, restant verwijderen met wasbenzine.

Dan zorg ik toch dat er geen bitumenpasta zichtbaar is en dat het puur onder het beslag blijft

Gr Ruud
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)