This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
pomp, Drinkwater- (Flojet sensor VSD 4.5) slaat zomaar aan en blijft draaien
Na zo'n 12 jaar tot volle tevredenheid functioneren, slaat m'n drinkwaterpomp 's-nachts zomaar aan en blijft draaien, zonder dat er ergens een tappunt geopend wordt.
Het waterniveau in het controleglaasje staat dan laag en wanneer ik een kraan open komt er eerst veel lucht. Wanneer er weer een normale straal komt en ik de kraan dicht doe, stopt de pomp ook.
Vandaag even getest hoe lang het duurt voor het euvel optreedt. Dat is ruim 5 uur nadat alle tappunten gesloten zijn.

Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn en hoe dat te verhelpen?
Antwoord
Ken de pomp en hoe de boel geïnstalleerd is niet maar krijg het idee dat er of een luchtlek in de aanvoeleiding zit of een voetklep in de pomp lekt waardoor er water terug kan stromen.
Staat de pomp onder het waterniveau van de tank?
Antwoord
(24-01-2021, 18:38)swblom schreef: Ken de pomp en hoe de boel geïnstalleerd is niet
De pomp is een zgn. diafragmapomp met 4 kleppen. Helaas weet ik niet hoe je op dit forum een afbeelding moet plaatsen; anders zou ik het daarmee kunnen verduidelijken.
Citaat:maar krijg het idee dat er of een luchtlek in de aanvoerleiding zit
Dat zou kunnen. Omdat het ruim vijf uur duurt voordat de pomp op "spookachtige" wijze aanslaat, moet dat een superklein lekje zijn wat niet op te merken is. Maar ik heb ook de (nieuwe) stopkraan die ik vorig jaar vlak voor de pomp heb gemonteerd al eens dichtgedraaid, hetgeen geen effect had. Dan blijft in de aanvoer alleen nog maar de koppeling met de pomp over.
Citaat:of een voetklep in de pomp lekt waardoor er water terug kan stromen.
Dit lijkt, al decuderend, het meest waarschijnlijk. Ik zal die koppeling met de pomp nog iets proberen aan te draaien en het nog een dagje aankijken.
Citaat:Staat de pomp onder het waterniveau van de tank?
Nee. De afvoer van de tank zit zo'n 5 cm boven het vlak en de pomp zo'n 50 cm boven de bovenkant van de tank.
Antwoord
Als je een stopkraan voor de pomp hebt kan er geen water terugstromen uit de pomp. Als je ook zeker bent dat er niets aan de perskant weglekt blijft volgens mij de voetklep of lekkage in een diafragma over. Ergens loopt water terug van de hogedruk naar de lagedruk kant.
Misschien langzaam wat kalkafzetting of zoiets in de pomp?
Antwoord
(13-12-2020, 1:00)WADnWIND schreef: Gerard,
Ik kom uit de charter bedrijfstak en heb weinig mededogen met de nog niet gekeurde schepen. Iedereen heeft 11 jaar de tijd gehad en dan valt het doek, punt uit. Dat zwaard van Damocles heeft iedereen kunnen zien hangen. Dus alle argumenten dat iemand het niet wist heb ik niet zo veel mee.
Door het bewust uitstellen om de foutjes er uit te krijgen heb je een bewust en gecalculeerd risico genomen.

(28-01-2021, 14:55)swblom schreef: Als je een stopkraan voor de pomp hebt kan er geen water terugstromen uit de pomp.
Dat dacht ik ook.
Citaat:Als je ook zeker bent dat er niets aan de perskant weglekt.
Nergens lekkage waar te nemen.
Citaat:blijft volgens mij de voetklep of lekkage in een diafragma over.
Binnenkort maar eens eerst een emmertje water tappen en vervolgens dat ding maar eens demonteren. Soms kun je geen oorzaak vinden maar blijkt een probleem na hermonteren verholpen te zijn. Kaboutertjes, weetjewel. Wink
Citaat:Ergens loopt water terug van de hogedruk naar de lagedruk kant.
Misschien langzaam wat kalkafzetting of zoiets in de pomp?
Ik zie wel wat vuiltjes voor het filtergaasje (achter het controleglaasje) zweven. Misschien zijn wat heel fijne vuiltjes dat filter gepasseerd en hebben ergens samengespannen. Hoewel je zou verwachten dat die doorgespoeld zouden worden (via een tappunt naar buiten).
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)