This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 3 stemmen - gemiddelde waardering is 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
reefsysteem
Het heeft te maken met de zeilen, dus daarom gekozen om het hier te zetten en niet onder overige klussen.

Wij zijn zoekend naar een andere/handigere manier om ons grootzeil te reven.

De oude manier was nogal wiebelig, zeker om het tijdens het varen zelf te monteren. Op de giek zaten twee 'handvatten' waar de reeflijn in geknoopt werd zodat die gefixeerd was en niet naar voren kon schuiven.
Nadeel: het knopen moest wel heel erg kop in de wind gebeuren omdat je anders de giek niet de baas kon en het strak trekken van het lijk en lijn was een zware klus.

Nu hebben we vanmiddag inmiddels twee kikkers aan beide zijden van de giek gemonteerd en hebben we twee schildpadblokken die we nog moeten bevestigen op de giek.

De vraag is of het nog nodig is om andere hulpmiddelen te bevestigen om niet alle krachten op die schildpadblokken te laten komen.
Het onderste rif wil ik voor de handigheid maar gelijk 'vast' monteren in het onderste reefoog, zodat het in voorkomende gevallen snel inzetbaar is en er niet alsnog een paalsteek door het oog gemaakt moet worden of er een sluiting/haak in bevestigd moet worden.

Op de giek zitten nu twee doorgeboorde oogbouten. Eentje helemaal achterop voor de dirk en eentje een cm of 15 naar binnen waar het grootzeil aan vastgemaakt zou kunnen worden (zit nu samen met de dirk op het laatste oog)

Alle tips zijn welkom Smile
Antwoord
Hallo Skippie,

Het meest eenvoudige en degelijk is om een slotbout geheel door de giek te boren ter hoogte van het rifoog. Aan de ene kant van de giek gaat de slotbout door een houten blok met tufnol wiel en aan de andere kant van de giek komt een ringmoer op de slotbout. Je bevestigt de reeflijn aan de ringmoer, vervolgens naar boven door het rifoog en dan terug naar beneden door het blok op de andere zijde van de giek. Vandaar gaat de lijn naar voren naar een kikker circa halverwege de giek. Je kan dan eenvoudig reven door de lijn ter hoogte van de kikker aan te halen en het rifoog op de giek te trekken. Je kunt dat volledig binnenboord en dat kan bij iedere stand van de giek en windsterkte. Het blokje is eenvoudig zelf te maken van twee rechthoekige stukjes hout (bijvoorbeeld eiken) met daartussen aan de voor en achterzijde, om ruimte te maken voor het tufnol wiel, twee kleine stukjes eiken (iets breder dan het wieltje). Je lijmt het blok eerst in elkaar. 1 zijde van het blokje wordt een beetje uitgehold zodat dit de holte van de giek krijgt. Vervolgens monteer je het blokje met wieltje op de giek met sikaflex, waarbij je de slotbout als lijmklem gebruikt. Bij het tweede rif doe je hetzelfde, maar alleen monteer je het blok nu aan de tegenovergestelde kant van het eerste rif en de ringmoer idem dito. De kikker komt uiteraard ook aan de andere kant van de giek. Bij het reven bij harde wind hoef je trouwens niet alle knuttels vast te knopen. Een paar volstaat. Als je behoefte hebt aan een schetsje, wil ik dat wel voor je maken.
Antwoord
De doorboring is er al denk ik. Alleen het ijzerwerk nog niet. Met de slotbout met ringmoer kunnen we wel iets, schildpadblokken die we al hebben gekocht hebben een dichte bevestigingsplaat van metaal. Maar dat is wel te doen denk ik, vooral als we de slotbout netjes bevestigen. Goede tip, dank je Smile
Antwoord
Ik acht het in ieder geval verstandig om het systeem met een bout door en door de giek te monteren. Met alleen een blok op de giek schroeven red je het niet. Dat vliegt er bij het eerste beste windje direct af. Door het schildpadblok heen boren is inderdaad een optie. Je zou dan een plat stukje kunnen vijlen op je giek voor een passende en stevige montage. Wat betreft de slotbout heb ik zelf een m6 van RVS. Ook de ringmoer is RVS. Reeflijnen zijn 10mm.
Antwoord
Ik heb met een tufnolschijf, wat essenhout, zes rvs-schroeven, een slotbout en een oogmoer een schildpadblok op de giek gemaakt. De giek moet je inderdaad iets afvlakken om het blok mooi aan te laten sluiten.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Heel mooi,

Precies wat ik bedoelde. Maakt alles duidelijk.
Ik heb overigens zelf het blok uitgehold in plaats van de giek plat gemaakt. Is een detail.
Antwoord
Wij hebben nu hele mooie bronzen schildpadblokken, daar is doorboren echt geen optie. Indien dat niet sterk genoeg is is er slechts 1 optie: de bronzen blokken niet gebruiken voor dit doel maar zelf iets fabrieken of aanschaffen. De basis is al aanwezig op de giek: doorboorde gaten en afvlakkingen. Om nou ook nog eens twee extra doorboringen in de giek te hebben voor elk schilpadblok lijkt me niet handig (dus 4 in totaal + 2 al aanwezig).
Antwoord
(11-06-2013, 22:18)neoleo schreef: Heel mooi,

Precies wat ik bedoelde. Maakt alles duidelijk.
Ik heb overigens zelf het blok uitgehold in plaats van de giek plat gemaakt. Is een detail.

Dank je.
Beide kan. De giek afvlakken is gemakkelijker dan het blok van binnen rond uithollen. Dat laatste heb ik overigens ook gedaan, nu je het schrijft schiet het me weer te binnen.Tongue

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
@Bolster,

Ik snap wat je bedoel. Toch geef ik zelf absoluut de voorkeur aan een door en door bevestiging ivm de stevigheid. Als het flink waait komt er veel kracht op. Dat red je niet met een paar schroeven in de giek.

Als je echt die mooie blokken wilt gebruiken is het wellicht mogelijk die vast te zetten met bijvoorbeeld twee m4 slotbouten met twee (messing) dopmoeren (aan de kant van het blok) in combinatie met 1 m6 slotbout (onder het blok gemonteerd in tegenovergestelde richting) voor bevestiging van de ringmoer. Die twee extra gaten in de giek is niet onoverkomelijk.
Antwoord
Op dit moment zit dat gat door de giek, onder het reefoog, al in de giek en is de giek daar al afgeplat. Wij hebben als we dat systeem gaan doen alleen bouten, schijven en hout nodig. Maar wij hebben al bronzen schildpadblokken aangeschaft. Deze hebben een dichte bodemplaat en zijn verder niet demontabel en hebben twee schroefgaten, geen gat in het midden. Daarom dacht ik aan een oplossing waar we een ringmoet, een bout en de bronzen schildpakblokken zouden gebruiken. Om dat stevig te maken moeten voor elk van de bevestigingspunten van het schildpadblok een tweetal gaten worden gemaakt door de giek.

Dus
Code:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
     |    o     O     o  |                          |   o     O     o |                                  giek
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De | o O o | zijn afgevlakte stukken giek met drie gaten. De middelste is er al, de twee weerszijden moeten nog worden gemaakt in de constructie waar we onze eigen schildpadblokken gaan gebruiken. Dat heeft echter niet mijn voorkeur. Ik denk dat we voor de Pylk methode gaan. Duidelijk zo ?
Antwoord
We gaan jullie advies ter harte nemen, besteld zijn:
- draadeind 6 mm rvs 316
- dopmoer 6 mm rvs 316
- oogmoer 6 mm rvs 316
- tufnol schijven
- eikenhouten plank

De draadeind omdat standaard bouten waarschijnlijk allemaal te kort zijn voor onze giek + schijf, dus die ga ik op maat zagen. Daarmee heb ik nog twee schitterende bronzen schildpadblokken in de aanbieding Big Grin
Antwoord
Duidelijk verhaal. Moet gaan lukken nmm.
Nog 1 opmerking.
Als je het tufnol wiel om het draadeind wil laten lopen , zou ik op de plaats waar het wiel komt de schroefdraad eraf vijlen, omdat anders het tufnol wiel zich vast gaat bijten in de schroefdraad. Een andere optie is om in het wiel en stukje pijp te monteren als binnenvoering, maar afvijlen is wellicht het eenvoudigst.
Antwoord
Jullie houden ons wel bezig zo Smile eigenlijk super logisch Leo, maar je moet er maar net wel even aan denken.

Ik vrees dat het gaatje in de schijf te krap is om daar ook nog een busje bij in te maken, het zal dus vijlen worden
Antwoord
Ik heb daar een slotbout voor gebruikt, die kun je in allerlei lengtes krijgen, bovendien hebben een "glad" stuk.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Wij moeten nog eens kijken hoe we dat gaan doen.
De oude schildpad blokken waren totaal verrot, en hebben we er dus af gehaald.
Omdat we toen geen tijd hadden om nieuwe te maken, hebben we het even opgelost met 2 stukjes draadeind, en 4 oog moeren. Daarmee kunnen we voorlopig ook reven.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Hoi,

ik ga deze winter schildpadblokken maken op mijn giek om zo middels smeerrepen een rif te kunnen steken. kun je eens een foto maken hoe jouw creatie eruit ziet?

alvast bedankt!
Antwoord
[Afbeelding: 7a62b075f1b370c35a1bf0baa789d5bf.jpg]
[Afbeelding: 4418ed810ce0784596b5638b9df23c05.jpg]
[Afbeelding: 52353e9efe8c14b058306508a49ba360.jpg]

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Er staat een setje op marktplaats

Schilpadblokken voor (snel)rif
€ 19,50
http://link.marktplaats.nl/m1226376032?u...ialbuttons

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)