Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gaffelklauw repareren
Dag forumleden, ik zal mij kort voorstellen.
Eind vorig jaar hebben wij een vollenhovense bol gekocht. Een mooi en goed onderhouden bol van 8.50m. Wij kijken ernaar uit om met onze kinderen van 2 en 4 de randmeren te gaan verkennen en uiteindelijk het IJsselmeer en wad op.

We hebben gezamenlijk enige zeilervaring met zeiljachten, enkele keren platbodem varen op het wad maar ook catamaran en windsurfen. We hopen met deze bol de watersport met het hele gezin te beleven.

Het is onze eerste boot, dus naast het leren zeilen met de platbodem zijn we nu vooral bezig met het ontdekken hoe we alles het beste kunnen onderhouden. We hebben al veel info van het forum kunnen halen maar ik zit nu tegen een klusje aan te hikken waar ik graag jullie mening over hoor.

Over de gaffelkauw heeft een leer gezeten dat met nagels er op is gezet. Deze nagels waren dusdanig verroest dat we die er uit hebben gehaald of afgevijld, want een aantal braken meteen af. 

Onder het leer is het hout op een aantal plekken slecht. Ik heb loszittend hout weggehaald. En de lak grotendeels weg geschuurd. 
Ook boven de klauw kon ik een stuk hout lospeuteren, dit is waarschijnlijk het gevolg van inwatering via het oog, het is ca 1,5cm diep.
Zie foto's.

De constructie is verder stevig, dus ik vraag mij af wat ik het beste kan doen om de nagel gaatjes, en de grotere kieren op te vullen. 

We zijn van plan om het af te werken met 1 component lak, waarschijnlijk rapidclear en hardhoutolievernis, of owatrol D1+D2.
Antwoord
Ik zou het repareren met eventueel nieuwe stukjes hout, gelijmd met (ingedikte) epoxy. Moet alles wel goed droog zijn. Ik heb jaren terug mijn klauw een keer geplet tussen mast en giek bij het strijken. Functioneert na reparatie inmiddels al weer jaren. Leer heb ik vastgezet met lijmkit. Geen spijkertjes!

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
Dit klusje valt onder het hoofdstuk "oplappen". Daarbij is eigenlijk alles toegestaan, zelfs epoxy.
De aantasting is vooral veroorzaakt door alle ijzeren onderdelen. Verwijder die zoveel als mogelijk.
Nieuw leer kan vastgeplakt worden als het droog is, of anders genageld met bij voorkeur rvs nageltjes, en dan nog het liefst van die getwiste nagels, want die komen niet spontaan naar buiten.

Veel vaarplezier!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Bedankt voor jullie snelle reacties Smile Ik heb nog eiken liggen dus zal kijken of ik een mooi stukje op maat kan maken.
En het is inderdaad meer oplappen, maar wel goed om te weten dat dit ook met epoxy gaat.
We dachten om het leer met een lijn vast te binden, maar ik zal lijmen ook overwegen.
Antwoord
Ook bij ons tijd om de Gaffel te repareren. Het is het laatste jaar razend snel gegaan. Er is flinke rot bij het bevestigingspunt van de klauwval. Er is te lang langs de klauwvallijn water gelekt en is gaan inwateren op dit horizontale punt. Vraag nu is: kan volstaan worden met het (laten) vervangen van het rotte stuk hout of moet de gaffel in zijn geheel worden vervangen? De rest van de gaffel is prima m.i.
hoor graag,

Pieter

Bijlagen Miniatuurweergaven

Antwoord
Houtrot wordt veroorzaakt door een schimmel die een netwerk opbouwt in het hout. Het volstaat dus niet om voor een grondige reparatie alleen het rotte hout weg te halen. Er zal meer weg moeten om ook dat netwerk weg te halen.
Hoeveel er dan nog van de gaffel overblijft gaat bepalen of het de moeite waard is om delen te hergebruiken.
In de paar houtrotgevallen die ik onder handen heb gehad heb ik altijd in mijn ogen "ruim weggezaagd" of besloten om voor nieuw te gaan. Ik zal nooit zeker weten of dat overdreven was....

Zoals altijd met houtvragen, wacht ook even op een antwoord van Wim, die komt vast met een op veel ervaring gestoeld verhaal.
Antwoord
Bij de Wad'nWind was de mastvoet in 1 jaar rot door een schimmel.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Ben geen voorstander van nagels of verlijmen. Bij onze HL38 deze (De Scheepsbouwers) oplossing voor het met leer bekleden van de gaffel. Werkt al jaren goed.
Het leer is eenvoudig los te maken en af te nemen voor bijv. lakwerk.

[Afbeelding: a0235e1c6ff7f3c79998e1abf3eb5416.jpg]
Antwoord
(13-03-2024, 7:42)swblom schreef: Houtrot wordt veroorzaakt door een schimmel die een netwerk opbouwt in het hout. Het volstaat dus niet om voor een grondige reparatie alleen het rotte hout weg te halen. Er zal meer weg moeten om ook dat netwerk weg te halen.
Hoeveel er dan nog van de gaffel overblijft gaat bepalen of het de moeite waard is om delen te hergebruiken.
In de paar houtrotgevallen die ik onder handen heb gehad heb ik altijd in mijn ogen "ruim weggezaagd" of besloten om voor nieuw te gaan. Ik zal nooit zeker weten of dat overdreven was....

Zoals altijd met houtvragen, wacht ook even op een antwoord van Wim, die komt vast met een op veel ervaring gestoeld verhaal.

Daar heb ik nix aan toe te voegen.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Dank voor jullie reacties!
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)