Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zonnepaneel op platbodem
Lightbulb 
Hallo,

Ik heb een vraagje ik heb een platbodem van 9.60m en ik wil hier graag zonnepanelen op voor mijn accu's. Eigenlijk vind ik het er niet
uitzien en op een platbodem een nogo, maar we willen graag meerdere dagen weg zijn zonder alles te moeten opladen. 

We hebben een heel simpel electragebruik, alleen de ijskast loopt op de accu als varen op de motor (en als we in haven liggen dan schakelen we de ijskast over op een stopcontact dat met een kabel naar de wal gaat (dan ligt daar ook een stekkerblok aan waarmee we oplaadblokje, telefoons en laptop opladen), licht aan boord is led en verder geen zware stroomstrekkers (marifoon, alleen aan tijdens varen). Eigenlijk willen de ijskast en een oplaadpunt voor telefoon ook tijdens zeilen en droogvallend op het was gebruiksklaar hebben. We hebben 2 accu's: een start en een stroomaccu in het motorluik in de kuip.

Iemand tips en ideeen? een oprolbaar verplaatsbaar zonnepaneel of is dat niet voldoende voor de energievraag?

Dank! Anja
Antwoord
Belangrijke vraag is wat voor type ijskast je hebt, compressor, peltier? Afhankelijk daarvan kun je een inschatting van je gebruik maken en de rest invullen.
Antwoord
Wij gebruiken de huishoudaccu voor koelkast, drinkwaterpompje, telefoons/iPad en beetje verlichting. Als we in de haven walstroom gebruiken (en dan ook de accu’s bijladen) en dus altijd met volle accu’s op pad gaan, houd de huishoudaccu het makkelijk een aantal dagen vol zonder bijladen.

Heb je een spannings/ladings-indicator van je accu’s? Je zou eens kunnen uitproberen wat het effect is van één of twee dagen de koelkast laten draaien zonder de accu op te laden, misschien valt dat erg mee. (Hartje zomer zal de koelkast harder moeten werken dan nu, beetje slim inschatten hè).

Mocht de accu snel leegraken, dan zou je ipv (lelijke) zonnepanelen ook kunnen overwegen een grotere accu te plaatsen (edit: of alleen al een nieuwe, dat kan ook al voor verbetering zorgen).

Grt, Jacobus
K&dV Vollenhovense Bol 8,50 (leuk en praktisch). Eerder K&dV Zeeschouw 7,35 (leuk, niet praktisch) en Super Favorite (praktisch, niet leuk). Live and learn ...
Antwoord
Wij hebben een platte 100W paneel dat we ophangen als we stil liggen en achter het bank kussen doen als we varen.
Dat redden we makkelijk met een compressor koelkast en meerdere iPads die opladen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Ik zat te denken aan twee van die 100w oprolbare ali-paneeltjes met magneetjes op de roef te plakken wanneer nodig en bij afwezigheid. Die dingen gooi je zo in een bakskist in tegenstelling tot een vast paneel. Op de camper heb ik een 300wp (huis)paneel liggen en die zijn eigenlijk te lomp groot om te verplaatsen/verstoppen op een schip.

Een compressorkoelkast (met minimaal 750w omvormer) is wel een must voor gebruik op een accu. Het 100w element van een verdamperkoelkast trekt iedere accu in no-time leeg en dan heb je nog steeds niet echt heel koud bier. Een ventilator icm met een bi-metaal thermostaatje achterop de verdamperkoelkast doet dan wel wonderen.
Antwoord
Wij hebben een 124.5W opvouwbaar paneel met een lange kabel zodat ie overal aan boord plaatsbaar is. Maatje laptop opgevouwen, 1,5 meter uitgevouwen. Ligt aan dek als het schip stil ligt. Alle verlichting is LED, drinkwaterpomp, telefoons/tablet, losse koel(kast)box op 12v voor dat wat echt koud moet zijn, de rest op het vlak. Enige serieuze stroomtrekkers zijn de omvormer (touwbrander bijv.) en de dieselkookplaat. Voor de laatste moet de accu minstens 12,1 volt beschikbaar hebben bij de start (trekt dan even 0,4 tot 0,9 A). We hebben één 280 Ah AGM accu. Deze configuratie werkt voor ons uitstekend zo zonder noodzaak van walstroom.
Vissermanschouw Ro16
Antwoord
Wij hebben een 55 Watt hard paneel, echter dit ligt los. Tijdens het varen ligt het dwarscheeps op de bank in de kuip achterin, past precies onder het helmhout. Het zit met een stekker aangesloten.
Tijdens stilliggen in haven of anker of droog, dan zetten we het op de roef met een verlengsnoer, of voor de mast rechtop.
Met die 55 watt redden we het een aantal dagen bij zonnig weer, een groter panel zou wenselijk geweest zijn, maar past niet.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)