This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ramen rubbers
Question 
De ramen, in de stalen opbouw van onze schouw, lekken langs de rubbers.

Ik wil dit de komende winter aanpakken, wat kan ik het beste doen?
  • alles schoonmaken, nieuwer rubbers en dat door een professional laten plaatsen
  • kunststof raamprofielen: Boatglass
  • aluminium profielen bv: Hora
  • de ronde hoeken recht slijpen en er een trapeziumvorming houten kozijn inzetten:
  • [Afbeelding: hoogstad-ramen-roef-klein.jpg]
Er zijn vast nog meer mogelijkheden. 
Ik vraag me af wat een goede oplossing is, wat de kosten zijn voor zes ramen.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Is dit de verkeerde foto?
Ik zie geen ronde hoeken, rubber of trapezium vorm.
Lijkt ook meer een raam in een wat groter schip.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Op http://home.deds.nl/~5a3/zeeschouw6.htm zie je foto's van het schip en de ramen (en deze vraag zal wel gaan over welke oplossing het meest geschikt is gegeven de opties, de foto is van een aanbieder van oplossingen)
Antwoord
Voor wat het waard is, ik heb op onze vorige en huidige boot gewoon een houten kozijntje met sponning gemaakt en daar met kit en een afdeklat een ruit ingezet. Zowel in de koekoek als in het vooronderschot, nooit lekkage gehad.
Voor de ruit heb ik voor Lexaan gekozen, afdeklat en daarmee kitrand zo'n 3 cm breed genomen.
Antwoord
Hout = meer onderhoud en kan rotten.

Hora is wel goed, maar prijzig denk ik.

Eventueel kan je een polycarbonaat of perpex platen nemen die een flensrand groter zijn dan je raam opening. Je kan ze ook nog afschuinen.
Die flensrand van b.v. 20-30mm kan je met gaten en RVS schroeven en neopreen pakkingband van 2-3 mm vast zetten. Om de vlaktedruk te verdelen en scheuren te voorkomen kan je de flensrand ook voorzien van messing strip wat je in model gemaakt hebt.
je kan het zo mooi maken als je zelf wil.

Neopreen pakking band met gesloten cel koop je bij DG-rubber in Nijkerk. dat is de importeur/groothandel.

Voordeel is dat je het altijd nog kan loshalen om het staal te conserveren.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
(06-04-2021, 20:49)Pylk schreef: Gerard
Vooraf: Omdat op dit forum de mogelijkheid ontbreekt om echt tekstdelen aan te halen en daar ter plekke op te reageren, doe ik hier even een proefje dat daar op lijkt. De regels met een sluit-vishaak zijn aangehaalde tekst en zonder die sluit-vishaak mijn reacties.

> De ramen, in de stalen opbouw van onze schouw, lekken langs de rubbers.

Gezien  het onderwerp verwachtte ik dat het over aluminium ramen zou gaan, maar de foto wijst op iets zoals ik het ook op mijn stalen schip heb.

> Ik wil dit de komende winter aanpakken, wat kan ik het beste doen?

[Afbeelding: hoogstad-ramen-roef-klein.jpg]

> Er zijn vast nog meer mogelijkheden. 

Ik heb destijds voor mijn 4 roeframen eiken schuifkozijntjes laten maken en die met kit in het staal vastgezet. In de eveneens eiken schuifraampjes zit aan de onderkant een gleuf die over een messing rail (vierkant staf 5 x5 mm) op de onderdorpel van het kozijntje glijdt. Ben hier al jaren zeer tevreden mee (lekker open bij warm weer of voor een kletspraatje tussen binnen en buiten). Heb e.e.a. op basis van een eigen ontwerp door Nico Hoogstad www.scheepstimmerwerk.nl in Rotterdam laten maken.
Antwoord
Dank voor jullie reacties.

Ik heb inderdaad een foto geleend van het internet  Angel

Ik wil me oriënteren op de mogelijkheden om betrouwbare lekvrije ramen in de roef te hebben. De huidige heb ik er in 2009 ingezet en eigenlijk bleven die in meerdere of minder mate lekken. Ook Sikaflex tussen het rubber en het raam mocht niet baten.

@Swblom en @Gerard, hebben jullie foto's of tekeningen?
@WADnWIND, ramen op die manier vind ik niet zo bij het schouwtje passen. Ik zal er nog eens over denken of ik dat in mijn hoofd kan aanpassen  Confused

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
(09-04-2021, 10:36)Pylk schreef: @Gerard, hebben jullie foto's of tekeningen?
Leuke uitdaging. Natuurlijk bewaar ik altijd tekeningen van dingen die ik verzonnen heb. Maar waar? Dat viel verschrikkelijk mee. Ik heb een foto's gemaakt van de tekeningen van een raam en van de onderdorpelconstructie met de messing glijrail. Die heb ik echter op m'n RISC-OS-computer waarmee ik nog steeds het liefste werk. Stuur me maar een e-mailadres via een persoonlijk bericht (dat is voor mij makkelijker dan die foto's naar m'n andere computer (Raspbian) over brengen en uitzoeken hoe ik die op het forum kan krijgen) dan sluit ik die foto's bij m'n reactie bij.
Antwoord
Het plaatje dat je op zeilers forum hebt gezet is in principe wat wij ook hebben.
Met de opmerking dat ik in plaats van de door jou voorgestelde stopverf ik een lat heb gebruikt.
In de U waar het raam dan in zit heb ik rondom de ruit een paar (3) millimeter ruimte gehouden voor een voldoende dikke kitlaag. Dan kan de kit de uitzetting van de ruit opvangen.
Zoals gezegd heb ik Lexaan ruiten gebruikt en een MS Polymeer kit.
Antwoord
(09-04-2021, 13:54)Gerard schreef:
(09-04-2021, 10:36)Pylk schreef: @Gerard, hebben jullie foto's of tekeningen?
Stuur me maar een e-mailadres via een persoonlijk bericht (dat is voor mij makkelijker dan die foto's naar m'n andere computer (Raspbian) over brengen en uitzoeken hoe ik die op het forum kan krijgen) dan sluit ik die foto's bij m'n reactie bij.
Inmiddels heb ik foto's van mijn tekeningen verstuurt en ook een aanpassingsdetail voor een vaartuig zonder verdiept stalen kozijn.
Antwoord
(09-04-2021, 17:23)swblom schreef: Het plaatje dat je op zeilers forum hebt gezet is in principe wat wij ook hebben.
Met de opmerking dat ik in plaats van de door jou voorgestelde stopverf ik een lat heb gebruikt.
Het is een persoonlijke keuze, maar stopverf is authentieker (mijn vader was glaszetter en daar heb ik een paar jaar bij gewekt in m'n jonge jaren, dus stopverf is voor mij geen probleem) bij oudere vaartuigen en is minder onderhoudsgevoelig.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)