This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Grundel roer conserveren
Goedenavond,

Ik ben bezig om van mijn 8.00 m grundel het winteronderhoud te doen. de rondhouten, helmstok en zwaarden zijn al klaar, ik ben nu met het roer bezig.
Nadat ik hier al het nodige heb gelezen mbt het onderwatergedeelte (hempatex hi build), wil ik boven de waterlijn gewoon epifanes lak zetten.
Maar met het kaalmaken stuitte ik onder de antifouling op vermoedelijk een laag black bottom (teerlucht als ik de verffohn erop zet). Ik las wel in een bericht van Wim dat dit elkaar niet bijt, maar ik heb het toch zoveel mogelijk kaal gemaakt. Er zat ook nog wat houtrot onder en wat kieren. Aan de bovenkant (laatste foto) is al iets opgevuld met epoxy volgens mij (door de vorige eigenaar)
Nu is mijn vraag, wat zal ik tussen de kieren smeren, en in het gat (ik het er al houtrotstop op gezet nadat ik het zachte hout heb verwijderd):

-Epoxy?
-epoxyplamuur (grijs)?
-iets anders?
-opvullen met hout is niet echt een optie daar is het wat smal voor
De kier die van boven naar beneden loopt is de normale verbinding, die krijg ik wel dicht met epoxy (lijmen)

Ik hoor graag jullie expertise en wat slim is in dit geval.

Alvast bedankt,
Gr Ruud

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Zo te zien is er al flink wat afgeklooid en opgelapt aan het roer.
Ik meen zelfs een stukje Amerikaans eiken te zien.
Ik zou zeggen: lap het gewoon nog een beetje op, maakt niet uit op welke manier. En bereid je alvast geestelijk voor om over een paar jaar een mooi nieuw roer te maken.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Het deel boven water ziet er nog goed uit volgens mij. Wanneer je onder de waterlijn met epoxy bezig wilt moet het hout droog genoeg zijn. Maximaal 14% vochtpercentage. Dan zou ik de hele onderkant in de epoxy zetten in combinatie met 1 of 2 glasmatjes. De naden zou ik wel eerst vol laten lopen met epoxy! Daarna kun je hem afwerken met hi-build. 

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
Ik heb de vochtigheid gemeten maar aan de oppervlakte zit ik op <5%, prik ik hem dieper op 14%, prik ik hem heel diep aan de onderkant van het roer loopt ie naar 30%. 
Dus dat betekent dat ik dan moet wachten? of kan ik dit op een of ander manier mechanisch versnellen? (wil nog wel varen dit jaar) Wink
Was al wel begonnen aan de 1e kier vol te gieten met epoxy, maar dat moet nog een 2e keer. helft loopt er toch weer uit (ondanks het "dicht houden" dmv een vuilniszak)
Ik zat te denken om eerst de buitenkant met epoxyplamuur te dichten en dan via de andere kant vol te gieten. Of ben ik dan teveel aan het rommelen?
Antwoord
Lekker rommelen is prima.
Ik zou zelf niet kiezen voor rommelen met epoxy, en al zeker niet met inpakken met glasmatten.

Wat je er ONDER de waterlijn mee doet, is niet zo belangrijk, want daar rot het hout toch al niet. Op die plek inpakken met epoxy en glasmatten is niet alleen duur, maar ook nadelig voor de levensduur. Ik zou zeggen, plak de openstaande naden daar dicht met bijvoorbeeld dakreparatiepasta (Tixophalte, Tixoplast, o.i.d.) en smeer de zaak in dezelfde coating als die op je onderwaterschip.

BOVEN de waterlijn is het aanzien wat belangrijker. Lijm of kit de naden dicht met een mooi kleurtje. Werk af met een zachte olie-achtige "lak", bijvoorbeeld Perkoleum of Hardhoutolie, eventueel opgevet met gekookte lijnolie.

Sec bezien is het een roer dat niet goed gemaakt is (ik wijs hier vooral op de achterste doorlopende post, die zodanig is gelegd dat-ie heel ongunstig is ingezaagd. Ik zou hem liever evenwijdig aan de ruglijn hebben gelegd). Verder is het roer opgelapt met raar hout en een lelijke las nèt boven de waterlijn. Kortom: niet veel soeps (niet vervelend bedoeld).
Mijn advies: hou het simpel en besteed er niet teveel kosten en moeite aan. Zo kan het nog een paar jaar mee, en heb je de tijd om een mooi en goed nieuw roer te maken.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(11-04-2021, 12:01)Berghout-2 schreef: Verder is het roer opgelapt met raar hout en een lelijke las nèt boven de waterlijn. Kortom: niet veel soeps (niet vervelend bedoeld).

Wim, ik voeg nog even 2 afbeeldingen in ter verduidelijking, het lijkt meer op een natuurlijke kwast of zoiets.

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Nee, ik bedoel niet die zwarte kronkel (die is veroorzaakt door de wisselwerking tussen eiken en ijzer), maar die schuine verbinding in de achterste doorlopende plank, net boven de waterlijn.
Daar is ooit een halve plank vervangen, van lelijk hout met een lelijke verbinding op een ongunstige plek.
Te zien rechtsonder op de laatste foto van je openingspost.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Ok, duidellijk
Die verbinding is inderdaad vreemd uitgevoerd.
Maar dat dat zwarte veroorzaakt wordt door de metaal-hout blootstelling, daar had ik nooit eerder over gehoord.

Bedankt voor de informatie en ik ga verder met de klus.

gr Ruud
Antwoord
(11-04-2021, 18:27)Bebop62 schreef: Maar dat dat zwarte veroorzaakt wordt door de metaal-hout blootstelling, daar had ik nooit eerder over gehoord.
Het looizuur in eikenhout in combinatie met ijzer/staal zorgt inderdaad voor zwart uitslaan, maar of daar in dit geval sprake van is, betwijfel ik. Het zwarte loopt, als je goed kijkt, namelijk zo mooi met de houtnerf mee, dat ik de eerdere veronderstelling, dat het hier gaat om iets in het hout, logischer vind.
Antwoord
Het beslag is wel van RVS gemaakt, misschien dat dat nog van invloed is? Het lijkt te beginnen vanuit het boutgat in de roerophanging.
Antwoord
In hout verspreiden dingen zich vooral in de nerfrichting, dus in principe zou de verkleuring kunnen voortkomen uit een oude ijzeren beslagbout.
Maar in dit geval loopt het wel erg ver door, en ook nog onderbroken bij een kwast. Het kan erop duiden dat deze zwarte verkleuring al in de boom aanwezig was.
Ik kom het soms wel tegen in een stam.
Een zwartverkleuring op een meter hoogte? Dat was een kram van prikkeldraad of spijker van een hekplank.
Op ongeveer 2 meter hoogte? Dat was van het bordje Verboden Toegang.
Op 3 meter? Nestkastje.
Op een rare hoogte? Granaatscherf uit een oorlog. (En vooral voor granaatscherven moet je oppassen, want die zijn verdomd hard dus slecht voor je zaag).

Roestvast staal heeft nauwelijks tot helemaal geen invloed op eikenhout. Dat is ook de reden dat ik uitsluitend rvs bevestigingsmaterialen gebruik.
Zelfs als je een minuutje een gewoon nageltje of spaanplaatschroefje in het eikenhout zet, bijvoorbeeld om een malletje te fixeren, krijg je geheid op die plek een zwarte vlek.
Ook koper (messing) gaat niet goed samen met eiken, hoewel dat al beter gaat dan gewoon staal.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Dank voor de zeer intresante uiteenzetting.
Leuk om te lezen

Ruud
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)