This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Glas vervangen lichtrand / vaste patrijspoort
Op ons skûtsje zitten 2 lichtranden in het dek verwerkt. Echter zitten er wat barsten in het glas en is er door de vorige eigenaar al eens een nieuw stukje plexiglas opgelegd tegen inwatering. Dit ziet er niet zo waterdicht meer uit, dus het idee is om dit weer even goed op te lossen. 

Is het mogelijk om het glas te vervangen uit zo'n patrijspoort/lichtrand? Of toch maar volledig vervangen?

Antwoord
Kijk eens bij www.toplicht.de , daar vind je vervangend glas voor deze lichtrand. Scheepswinkel Van Meer in Harlingen is de dealer in Nederland.
In principe kan het glas uit de messing rand verwijderd worden, maar daar is soms wel een beetje gedoe bij nodig. Warm maken helpt meestal wel.
Succes,
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Chatearoux (patrijspoorten.nl) verkoopt ook losse glazen prisma's en lichtranden. Misschien een alternatief als Toplicht niet kan helpen.
Antwoord
Goede tips! Zal het glaasje eens loshalen en de exacte maat opmeten zodat ik deze bij 1 van deze 2 winkels kan bestellen. Bedankt.
Antwoord
(15-04-2021, 7:41)woutervt schreef: Is het mogelijk om het glas te vervangen uit zo'n patrijspoort/lichtrand? Of toch maar volledig vervangen?

Bij de meeste lichtranden/patrijspoorten zit het glas geborgd met een messing ring die in het raam geschroefd zit. Die ring is niet gesloten en als je goed kijkt, kun je zien waar het begin en einde tegen elkaar komen. Met een platte schroevendraaier of zoiets en een hamer, kun je tegen de schroefrichting in, die ring er wel voorzichtig uittikken. Een dag je weken (in een sodabadje of zo) om het vuil e.d. zachter te maken, helpt.
Ik hoop dat het bovenstaande duidelijk (genoeg) is.
Antwoord
Gerard,
Als die messing ring waarmee het glas is vastgeschroefd niet gesloten is, dan is-ie gebroken.
De manier van demontage met hamer en schroevendraaier gebruikte ik een halve eeuw geleden ook. Gelukkig heb ik sindsdien een hoop bijgeleerd. De belangrijkste les was, dat je met hamer en schroevendraaier de zaak kapot en vast slaat.

Een zekere en subtiele manier van demonteren is: in de messing ring (die binnen tegen het glas zit) zitten inkepingen. Neem een stripje staal, 4 tot 6 mm dik, maar net wat er past in de inkepingen. Kort de strip zó af dat hij aan weerszijden precies in de inkepingen valt, dat zal in de grootteorde van 20 cm zijn.
Draai dan beheerst de ring los, indien nodig met twee bahco's of waterpomptangen.
Als het erg vast zit, maak het messing dan een beetje warm met een föhn. Pas op, er kunnen glassplinters loskomen.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(15-04-2021, 19:05)Berghout-2 schreef: Gerard,
Als die messing ring waarmee het glas is vastgeschroefd niet gesloten is, dan is-ie gebroken.
De manier van demontage met hamer en schroevendraaier gebruikte ik een halve eeuw geleden ook. Gelukkig heb ik sindsdien een hoop bijgeleerd. De belangrijkste les was, dat je met hamer en schroevendraaier de zaak kapot en vast slaat.
Ik heb t.n.t. nog nooit zo'n ring kapot geslagen, maar het leuke van zo'n forum is, dat we elkaar aanvullen en daarmee wordt/worden de vragensteller en waarschijnlijk ook allerlei meelezers en ik nu ook wijzer/geholpen. Op mijn manier ging het bij mij prima, maar er zijn altijd meer wegen naar Rome en nu is er keus. Smile
Antwoord
Als je je messing patrijspoort eerst geheel uit het dek haalt en een 1/2 tot 1uur in een oplossing Azijn met een paar scheppen zout legt, krijg je heel wat meer inzicht hoe het zit.

Als je dat dan ook nog in een ultrasoonbad doet gaat het nog beter.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
(15-04-2021, 19:05)Berghout-2 schreef: Als die messing ring waarmee het glas is vastgeschroefd niet gesloten is, dan is-ie gebroken.

Net even nagekeken (heb nog een paar patrijspoorten/lichtranden hier liggen). Er was er maar eentje bij (en daar had ik nou natuurlijk net toevallig bij gekeken) die niet gesloten was. Aan elk eind was te zien dat er geen sprake was van een breukvlak maar dat de ring kennelijk doorgezaagd was. Mogelijk om daardoor de ring makkelijker te kunnen plaatsen/losmaken. Kortom, die ringen zijn in principe inderdaad gesloten.
Antwoord
(16-04-2021, 11:57)WADnWIND schreef: Als je je messing patrijspoort eerst geheel uit het dek haalt en een 1/2 tot 1uur  in een oplossing Azijn met een paar scheppen zout legt, krijg je heel wat meer inzicht hoe het zit.

Augurkje, zilveruitje, gevuld ei en mayo erbij? Big Grin
Genoeg is meer dan veel
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)