This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Houtrot bij mastvoet
Hallo allemaal,

Tijdens het jaarlijks onderhoud van de mast kwam ik rot tegen onder het beslag bij de mastvoet. Vorige jaren vielen mij al donkere plekken op, nu kon ik echt in zacht hout prikken. Het beslag zat op 3 zijden vast gelast dus ik kon het vorige jaren lastig inspecteren. Nu het beslag toch maar met de slijptol verwijderd en onderstaande foto's vertellen het verdere verhaal.

Mijn vraag is nu of ik het hele donkere gedeelte eruit kan zagen en er een nieuw blok hout ik kan zetten. Blijft de mast dan sterk genoeg? Is een andere aanpak gewenst? Graag jullie ideeën.

Alvast bedankt!

Eigenaar van Gipon Grundel uit 1967 van 7.50 meter
Blog: http://us-skipke.blogspot.nl/
Antwoord
Lijkt mij tijd voor een nieuwe, als je eenmaal rotte stukken eruit begint te kappen hou je heel weinig goed hout meer over.
Dit lijkt me ook wel een vrij belangrijk punt van de mast waar veel kracht op komt en dat al deels verzwakt is door het mastbout gat. Zowieso lijkt me een (epoxy) reparatie, dwars op de mast niet heel geschikt ivm de krachten die er op komen.
Antwoord
(02-05-2021, 18:22)Ús_Skipke schreef: Tijdens het jaarlijks onderhoud van de mast kwam ik rot tegen onder het beslag bij de mastvoet. Vorige jaren vielen mij al donkere plekken op, nu kon ik echt in zacht hout prikken. Nu het beslag toch maar met de slijptol verwijderd en onderstaande foto's vertellen het verdere verhaal.

Jammer voor jou, maar hier past volgens mij maar 1 reactie: "Vervangen die mast" (vanwege het veiligheidsrisico).
Antwoord
Je mast is verlijmd uit Oregon Clear&Better. De aantasting lijkt beperkt tot een kleine plek, terwijl hij er verder nog vrij goed uit ziet.
Reparatie is zeker een optie, mits de mast verder goed is. Ik heb het al dikwijls gedaan met een sterk en veilig resultaat.
Hier zie je wat plaatjes van een vergelijkbare operatie.
Wim.

Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Dank voor de reacties. Berghout2, zit jij toevallig in het noorden? ?
Antwoord
Een reparatie is goed te doen hoor! De juiste lijm vinden is een grotere uitdaging.
Antwoord
(02-05-2021, 21:55)Ús_Skipke schreef: Dank voor de reacties. Berghout2, zit jij toevallig in het noorden? ?

Koudum.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Verhip, helemaal niet bij stilgestaan dat je natuurlijk gewoon de hele voet kunt vervangen. Dat ziet er mooi en veilig uit!
Antwoord
(02-05-2021, 21:00)Berghout-2 schreef: Hier zie je wat plaatjes van een vergelijkbare operatie.

Knap stukje werk!
Antwoord
Wim,

Ik zie dat je 4 delen gebruikt. Is dit afhankelijk van de mastdikte of doe je dit altijd zo. 

Wat voor lijm gebruik je om alles te verlijmen?
Antwoord
Het aantal delen is afhankelijk van de mastdikte en het beschikbare hout.
De mast op de foto's heb ik gelijmd met de onvolprezen en betreurde Bison Constructielijm Super.
Sinds die knurften van Bison besloten hebben om de productie ervan plotseling te stoppen, is er een opstand gaande in bootjesbouwerland.
Een weerslag daarvan kun je volgen in de Spiegel der Zeilvaart.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Wim vermeldt al dat de Spiegel der Zeilvaart de laatste uitgaven aandacht schenkt aan verschillende lijmsoorten. Met name het laatste nummer, juli 2021, geeft een overzicht van houtlijmsoorten die meer of minder geschikt zouden zijn voor de houtreparaties en -constructies aan onderdelen van onze scheepjes. Praktische info, lijkt me!
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)