This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Reinigen diesel tank
Beste forum leden,

Ik heb een mangat in mijn diesel tank gemaakt om eens van binnen te kijken.

De tank is 8 jaar niet gebruikt en zat nog behoorlijk wat diesel in deze heb ik afgetapt en paar keer gespoeld.

Op de bodem ligt nog een beetje dreg maar aan de bovenkant van de tank zit wat roest en aan de zijkant soort schimmel.

Iemand tips hoe te behandelen en wat is de eerste reactie ziet dit er nog redelijk uit of tank er uit slopen?

[Afbeelding: dd17c50e13603ea3a255b96d01e96bef.jpg]
[Afbeelding: b005c771f7dbc305ad038fa7e386a294.jpg]

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Antwoord
De tegenwoordige diesel is na 8 jaar zo verouderd dat ik die niet meer zou gaan gebruiken. De oliemaatschappijen geven als houdbaarheid ongeveer een half jaar tot een jaar aan. Dat ruik je na een half jaar ook want de diesel ruikt dan zurig...
Daarom tank ik GTL.
Is het een stalen of rvs tank? Rvs kan je prima reinigen met een warm sopje, schoonbeitsen (de roest) en naspoelen met gedestilleerd water. Daarna is je tank als nieuw!

Als de tank eruit kan heeft dat natuurlijk de voorkeur.
Antwoord
Even met een sopje icm waterstofzuiger schoonmaken, de drap er uithalen en goed laten drogen. Je kunt de binnenkant met een epoxy coating bewerken, maar volgens mij lijkt me dat pielen om in de hoekjes te komen. (Bij een motor tankje is even schudden natuurlijk makkelijker).

Als je hem schoon hebt, losse stukken verwijderd, zou ik me er niet te druk om maken en eventueel even wat vaker het dieselfilter vervangen.

Verkeerd worden van de diesel komt dacht ik door (ethanol)bio toevoegingen om aan de milieueisen te voldoen. De mijne zat nog een paar honderd liter 15 jaar oude diesel in met een kleurtje. Loopt en brandt prima.
Antwoord
Precies wat Bonne schrijft.
Gewoon goed uitsoppen met water en zeep. Dreft of alles reiniger. Daarna goed drogen en de diesel er weer in of nieuw, whatever.

Wel wat filters bij de hand houden de 1e trip ivm vuil uit de leidingen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Oude diesel brand prima in een oliekachel....
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
(05-05-2021, 20:56)WADnWIND schreef: Oude diesel brand prima in een oliekachel....

Precies. Smile
Antwoord
(05-05-2021, 20:56)WADnWIND schreef: Oude diesel brand prima in een oliekachel....

[Afbeelding: b8f6725ee369266b54fd17cb340059b9.jpg]
Yes die hadden wij al uit gevonden, de buiten kachel! ( sorry voor de groene rakkers onder ons)

Antwoord
(05-05-2021, 22:24)T’Princesen Eylandt schreef:

[Afbeelding: b8f6725ee369266b54fd17cb340059b9.jpg]
Yes die hadden wij al uit gevonden, de buiten kachel! ( sorry voor de groene rakkers onder ons)

Ondertussen heb ik ervoor gekozen om een nieuwe kunststof tank erin te zetten helaas kon ik de oude tank er niet uit halen. Dus maar besloten om de zijkant eruit te slijpen op een dinsdag avond tegen een uur of 22:00! Ouwe tank was 270 Liter en nieuw 140 en qua maat past ie er precies in!
Weer een projectje klaar.

Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)