This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Montage Zetboord/Naambord op potdeksel
Momenteel ben ik aan het uitzoeken hoe ik het eiken zetboord en naambord verwijderbaar zal vastzetten op het potdeksel van ons skûtsje. Ik zie veelal het vastgeschroefd op/tussen railingen of opgelaste strippen staal, echter hebben ze dan vaak slotbouten door het hout heen, wat ik persoonlijk niet heel mooi vind. Tevens zie ik 's winters dan her en der wat kale stripjes staal op het potdeksel staan.

Het naambord is 180x20x2.5, de zetboorden zullen ook iets in de afmetingen worden. Ik zat te denken om een RVS M8 draadeind in de plank te steken en deze met expoy af te gieten, om vervolgens deze lolly's dan door het potdeksel te steken in ringen op het boeisel. Met moeren valt hij dan mooi af te stellen en vast te zetten.

Is deze constructie sterk genoeg om eventuele dwarse krachten op te vangen? Ik wil natuurlijk niet dat het hout op het boorgat doorsplijt wanneer er zijdelings kracht op komt. Met 25mm hout - 8mm draadeind heb je dan een dikke 8mm hout aan weerskanten.

Voor het zetboord durf ik de gok wel aan, een nieuw plankje is zo geplaatst, maar de naamborden wil ik niet in tweeën hebben.

Graag hoor ik jullie mening en eventueel creatieve ideeën.
Antwoord
In principe kan dat wel zo, hoor. Ik maak het ook wel op deze manier.
Maar M8 is wel heel dun, de kern daarvan is maar 6 mm. Als er iemand op het naambord stapt (en dat gebeurt) dan ligt-ie meteen plat.
Neem liever M10 of nog beter M12. Boor minstens 10 cm diep.
Neem een rvs stripje dat je op de onderkant van het naambord schroeft + lijmt, en dat het draadeind steunt.
Gebruik alleen maar rvs, ook voor het draadeind en de schroeven. Voor het vastdraaien van de moeren een beetje vet op de schroefdraad.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Helemaal top, ga ik het zo doen, tige dank!
Antwoord
(09-05-2021, 11:07)Bonne schreef: Helemaal top, ga ik het zo doen, tige dank!
Wat ook kan (ik heb zelf (nog) geen zetboorden maar ze zaten wel rondom mijn schip, blijkt uit diverse zaken) is gaten boren in het potdeksel (bij mij zijn die 20 mm) en daaronder een stuk hoeklijn (bij mij geklonken vastgezet, met ook een gat van 20 mm). Aan de zetboorden zaten dan pennen (waarschijnlijk met beugels aan de achterkant van de zetboorden vastgeschroefd). Zo konden/kunnen de zetboorden makkelijk uit die gaten worden getild. Wanneer je voor de pennen dikker staf neemt dan de gaten en die pennen verjongt tot een iets kleinere diameter dan de gatmaat, dan kun je ook een ruimte laten tussen de onderkant van de zetboorden en het potdeksel en het zetboord zelf dus niet op het potdeksel rust (ik zou dan wel een rubber ringetje strak rond die verjonging schuiven om beschadiging door staal op staal en daardoor roestvorming te voorkomen.
Wat ik ook weleens heb gezien, is een iets naar binnen gezette strip, zodat de buitenkant van het zetboord niet buiten het potdeksel komt en door die knik, kan de onderkant van het zetboord ook vrij van het zetboord blijven. Succes.
Antwoord
Dat is een oude oorspronkelijke methode.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Je ziet ook wel een soort stemvork waar het zetboord in zit en de pen op de door Gerard beschreven methode in het potdeksel, maar dan zonder verjonging.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)