This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Grootschootlier
Die bos touw van m'n grootschoot op m'n achterdek, vind ik maar niks. Zou een liertje (voor 100 m2 zeil) niet beter, minder gevaarlijk zijn? M'n achterdek biedt niet veel ruimte, maar ik zou mogelijk zo'n lier op de achterwand van m'n roef kunnen bouten. Iemand gebruikservaring/-tips/foto's van zoiets?
Antwoord
Ik heb er geen foto van, maar de grootschoot wordt ook wel in een kratje gedaan.
Moet daar wel ruimte voor zijn natuurlijk.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Mijn ervaring is dat je met een standaard "schootlier" wel meer kracht kunt zetten maar dat dat niet echt een oplossing voor een bos lijn is. Je houdt altijd momenten dat je de schoot op de hand hebt, dus kun je niet heel veel vertraging weglaten.
Volgens mij vaar jij veel in je eentje op het achterdek, dan zou een echte schootlier met een enkele draad op een rol wel een oplossing zijn. Die kun je dan niet weer tegen het roefschot bouten, die heeft echt een plekje op het achterdek nodig.

Op een skutsje/tjalk gooi ik de schoot in de roef. Bij een gijp gaat hij als het niet te druk is overboord...........
Antwoord
Ik vind voor dit soort schepen een schootlier prettiger en veiliger dan touw en blok.
Maar er komt wel wat bij kijken. Het is geen kwestie van zomaar een lier vastschroeven.

Er komt een enkele draad (staal of dyneema) aan in plaats van het touw-en-blokkenstelsel.
Om klappen op te vangen moet er een rekker tussen, dat kan een zware veer zijn die in de lier zit ingebouwd (lastig te maken) of die onderaan de giek hangt (link voor je hoofd), of een dik rekkend touw dat onder de giek loopt via een blok aan het schootoog (touw goed opbinden aan giek zodat je roefdak niet leeggeveegd wordt bij een gijp).

De lier moet minstens twee verschillende overbrengingen (snelheden) hebben die simpel kunnen worden ingeschakeld. De trommel van de giek moet ruim voldoende plek bieden aan de schoot. De trommel moet een vrijloop hebben, een goede vang (voetbediend of met een knevel) en een sterke pal die ook onder spanning gelicht moet kunnen worden.
De lier moet zó worden opgesteld dat je eraan kunt draaien zonder rugpijn te krijgen en zonder je hoofd te stoten aan de achterwand van de roef, terwijl de roefdeurtjes vrijbijven van de jachtwielen/zwengels.

Er moet een heel doordachte geleiding komen van de schoot, zodat hij ongeacht de stand van de giek overal vrij van blijft en netjes op de trommel terecht komt.

Kortom: verdiep je er goed in en ga er verstandig mee om. Dan kun je er een hoop plezier van hebben.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Lier achterop de roef zie je wel meer. Prima te bedienen. Je kan hem ook iets hoger plaatsten, zodat je er onder nog goed kan schoonmaken en schilderen. Paar geleide rollen/schijven op het roefdak, dan gaat het prima met dynema.
Verder op letten zoals Berghout beschrijft.

Ik zou er geen 6e hands oude geklonken lier voor nemen, maar iets knaps uit ridderkerk of van Strikwerda.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
(11-05-2021, 20:14)swblo schreef: Volgens mij vaar jij veel in je eentje op het achterdek, dan zou een echte schootlier met een enkele draad op een rol wel een oplossing zijn. Die kun je dan niet weer tegen het roefschot bouten, die heeft echt een plekje op het achterdek nodig.

Ik vaar nooit alleen (vind ik onverantwoordelijk) maar altijd met iemand er bij. Tegen het roefschot bouten heeft het voordeel dat ie op een prettige hoogte kan worden geplaatst en dat het dek vrij blijft.
Antwoord
(11-05-2021, 21:18)Berghout-2 schreef: Ik vind voor dit soort schepen een schootlier prettiger en veiliger dan touw en blok.
Maar er komt wel wat bij kijken. Het is geen kwestie van zomaar een lier vastschroeven.

Kortom: verdiep je er goed in en ga er verstandig mee om. Dan kun je er een hoop plezier van hebben.
Ik  ben inderdaad niet van plan om over 1 nacht ijs te gaan (er is geen haast bij), maar me eerst goed te orienteren. Mijn vraag hier stellen is een onderdeel daarvan omdat ik verwacht dat hier niet alleen mensen zijn met kleine zeilbootjes.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)