This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Varen op t wad
Is het vertrouwd om met een grundel van 7m en buitenboordmotor het wad op te gaan met rustig weer? Ik vraag dit omdat vrienden van ons het wad op gaan en vroegen of wij mee willen. Ik heb geen ervaring op t wad. Kennis is bij te brengen maar vraag me af of m’n scheepje geschikt is.

Alvast bedankt voor de info.

Mvg

Thomas
Antwoord
Bereid je en je schip voor, ga je met eigen schip ? Dan is het een idee om iemand aan boord te nemen met ervaring.
Zelflozende kuip, marifoon, zwemvesten, eventueel een training vooraf. Ik heb destijds bij Scheepswijs een training gevolgd om op het Wad te varen. Erg leerzaam en leuk.
Antwoord
(21-05-2021, 22:00)Fred schreef: Ik heb destijds bij Scheepswijs een training gevolgd om op het Wad te varen. Erg leerzaam en leuk.
Ja, "Scheepswijs" kan ik, uit eigen ervaring, ook aanbevelen.
Antwoord
Het staat of valt bij de definitie van rustig weer en waar je op het wad wil gaan varen. De combinatie van een kleine binnenwaterplatbodem en een buitenboordmotor is geen gelukkige voor golven.

Door je geringe diepgang heb je een groot voordeel.  Maak daar gebruik van en mijdt de zeegaten en de in het verlengde liggende diepe geulen als de wind daar voor golfopbouw zorgt.
Op het oostwad varen zou mijn keuze zijn. Begin eens met een tripje naar Schier. Als het weer niet stabiel is, geniet van het binnenwater.

Wij hebben jaren met een schouw van 9.5 meter op het wad gevaren. Ook daarmee meed ik sommige stukken of bleven we liggen bij harde wind .
Antwoord
Te ver naar het oosten zou ik met die buitenboordmotor liever niet doen aangezien daar meer stroming kan staan. Makkum -> Boontjes -> Harlingen was ons eerste tochtje op het wad. Toen nog met een scherp jachtje met buitenboordmotor. Voordeel van een platbodem is inderdaad dat je veel meer mogelijkheden hebt.
Antwoord
(22-05-2021, 11:28)Fred schreef: Te ver naar het oosten zou ik met die buitenboordmotor liever niet doen aangezien daar meer stroming kan staan.  Makkum -> Boontjes -> Harlingen was ons eerste tochtje op het wad. Toen nog met een scherp jachtje met buitenboordmotor. Voordeel van een platbodem is inderdaad dat je veel meer mogelijkheden hebt.

Hoi Grundel Wanda, bovenstaande adviezen zou ik zeker ter harte nemen. wij maken met onze 8.5 m grundel zo nu en dan een tochtje naar Schier. Dat is goed te doen. Als je scheepje en motor goed in orde zijn dan kun je met windkracht 3 prima oversteken. Zeilend of op de motor. Bij meer windkracht zou ik het de eerste keer niet doen. Lauwersoog, de eilandjes in het Lauwersmeer of Zoutkamp (!)  bieden genoeg gelegenheid om mooi weer af te wachten. Wij hebben bij blijvend harde wind de tocht naar Schier ook wel eens af moeten stellen. En toen een prima vakantieweek in Zoutkamp met het achterliggende Hoge Land ervaren.
Vanuit Lauwersoog is het ruim een uur tot 1 1/2 uur varen. De tocht kent meerder routes. Bij belangstelling daarvoor, laat maar weten.
En ja, de oversteek en het ankeren onder het eiland is met het droog vallen een fantastische ervaring, vinden wij. En daarnaast kun je heerlijk genieten van het eiland zelf.
Succes met je keuze.
Antwoord
Bedankt voor alle reacties en tips. Ik ga me er eerst meer in verdiepen en scheepswijs lijkt mij zeer interessant en welkome aanvulling.

Schip ahoy,

Thomas
Antwoord
Wellicht met 'Scheepswijs' in het vooruitzicht een open deur maar Marianne vd Linden (van Scheepswijs) heeft het Handboek Varen op de Waddenzee geschreven. Een behoorlijk volledig standaardwerk waar je je stapsgewijs in het wadvaren kunt inlezen.
Veel plezier, succes en wijsheid!
Vissermanschouw Ro16
Antwoord
Een aanrader dat boek!
De boeken van Jan Kooijman zijn ook aan te bevelen. Ergens op het forum staan lijstjes met interessante boeken.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Een grundel is zeer geschikt voor het wad. Onze 7.8m grundel met BB in de bun heeft ons veel plezier gegeven op het wad. Vooral vergeleken met het ijsselmeer is de waddenzee een stuk prettiger i.v.m. minder golfslag, zolang je buiten de grote zeegaten blijft.
Uiteraard zoals ook duidelijk aangegeven hierboven wel de juiste kennis van het varen met getij aan boord hebben!
Antwoord
(25-05-2021, 21:33)Matthijs schreef: Wellicht met 'Scheepswijs' in het vooruitzicht een open deur maar Marianne vd Linden (van Scheepswijs) heeft het Handboek Varen op de Waddenzee geschreven. Een behoorlijk volledig standaardwerk waar je je stapsgewijs in het wadvaren kunt inlezen.

Ik lees net dat er een nieuwe druk in voorbereiding is.
Antwoord
(06-06-2021, 13:29)Fred schreef:
(25-05-2021, 21:33)Matthijs schreef: Wellicht met 'Scheepswijs' in het vooruitzicht een open deur maar Marianne vd Linden (van Scheepswijs) heeft het Handboek Varen op de Waddenzee geschreven. Een behoorlijk volledig standaardwerk waar je je stapsgewijs in het wadvaren kunt inlezen.

Ik lees net dat er een nieuwe druk in voorbereiding is.

Dank voor de tip, ben benieuwd naar de wijzigingen/aanvulling!
Vissermanschouw Ro16
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)